Strö med halm

Shaggy

Trådstartare
Ungefär hur mycket hallm bör man räkna med att det går åt till 2 hästar?
Jag planerar att strö med halm i vinter. Planen är att ha torv i botten som sugande material och halmen ovanpå. Den ena hästen är ganska renlig och skiter vanligen på ett ställe och kissar inte inne. Den andra vet jag inget om utan han kommer flytta in under hösten. Halvbror till den första men deras gemensamma mor är inte renlig så det kan slå åt vilket håll som helst.
 
Det beror förstås på många olika saker, om de äter av halmen, hur mycket det kissas och dras omkring osv.
Jag har bara halm rakt igenom, en rundbal räcker ca 6 v till ett kissigt halvblod som dessutom gärna slabbar med vattnet samt en minishettis, har inte bädd utan MYCKET halm så det blir mjukt.
När mitt renliga sto av modellen kissar innan hon går in och håller sig på morgonen tills hon kommer ut också stod i stallet räckte en rundbal ca 4 v.
 
Har småbalar till våra och det går åt ca 1 bal per dag och häst. Vet inte hur mycket det kan vara i en bal, gissar på 12-15kg.
 
Har småbalar till våra och det går åt ca 1 bal per dag och häst. Vet inte hur mycket det kan vara i en bal, gissar på 12-15kg.
När min stod på stall så gick det åt 7-8 balar i månaden när bädden satt sig. Tog bara ut skitarna dagligen och kisshalm när det blev lite för mycket.
 
Hej!

Min förra häst behövde ca 1-2 skottkärror/vecka. Min nuvarande behövde 1 kärra/dag, minst. Så det kan variera massor. (Mäter i skottkärror för det var såna vi tog i, hade storbal).

/Lavinia
 
Under åren har jag märkt att vilken sorts halm det är också spelar in. som kan påverka åtgången är hur mycket hästarna är inne och hur stora boxar dom har. Men när jag jobbade i ett stort stall med 70 hästar så var snittet på åtgången en halv småbal per häst och dag. Men då var det ju hästar som krävde en hel och andra som knappt behövde någon ny halm alls.
 
Till min häst brukar det gå åt 2 småbalar till 3 dagar, på ett ungefär. Har ej bädd, men box av ponnystorlek. Jag mockar väldigt noggrant. Slänger inte mer blött än absolut nödvändigt och har en häst som inte stökar ner i boxen.
Men om ponnyhästen tycker att halmen passsar bra som nattamat så går det åt en småbal per dag.
 
Mina gör av med 2 rundbalar halm i månaden på sommaren och en halv i månaden på vintern. De bor på lösdrift och nyttjar inte ligghallen så mkt på vintern, 3-4st.

Sist jag hade ponny på halm gick det ungefär en bal i veckan ca 20kg.
 
I det stall jag står i idag ingår 4 småbalar halm/vecka och box. Använder inte halm själv, men spånet som ingår är generöst tilltaget så 4 balar borde räcka gott om hästarna inte äter upp det.
 
Tack för svar. Det var lite olika bud. Köper nog 3 rundbalar och får gå tillbaka till torv om det inte räcker eller komplettera. Det viktiga är egentligen att ha halm när det är som kallast och torven fryser. Hitills har jag löst det med kutterspån men det är ett stör medel jag ogillar kraftigt.
 
Ungefär hur mycket hallm bör man räkna med att det går åt till 2 hästar?
Jag planerar att strö med halm i vinter. Planen är att ha torv i botten som sugande material och halmen ovanpå. Den ena hästen är ganska renlig och skiter vanligen på ett ställe och kissar inte inne. Den andra vet jag inget om utan han kommer flytta in under hösten. Halvbror till den första men deras gemensamma mor är inte renlig så det kan slå åt vilket håll som helst.

Jag fyller inte på varje dag med halm, utan de brukar bli varannan till var 3:e dag, gillar inte att slösa och inge fel på halmen som är kvar när man tagit bort kissig halm och bajset.
vi är 3 som delar på en bal och en stor rundbal räcker nästan 1 månad för oss, som sagt mockar man ekonomiskt går de inte åt så mkt.
Men slänger man ut halva boxen varje dag och mosar in ny halm varje dag så kostar de därefter=)

Så vill påstå att det är en själv som avgör vad man får betala=)
 
beror väldigt mycket på hästarna i sig hur de grisar ner, och bädd i övrigt eller inte bädd osv, samt vad en bal halm innebär i fråga om kvalitet - dvs uppsugningsförmåga, smaklighet ang. hur mkt hästarna äter av den, och utöver det, vad man avser med halmförbrukning för att kunna mäta det - småbalar halm väger allt från 5 till 12 kg typ ;)
vi har stora boxar och hästar som varierar allt från att inte skita ner öht utan har sitt hörn och sin kissfläck, till de som rör runt rejält och grisiga.
vi har 2 balar på 3 dagar som regel. Det funkar ypperligt , men förutsätter att balarna är av bra kvalitet i sig och balarna är smaklig halm som äts gärna och väger minst 7 kg och ofta mera åt 12.
 
Senast ändrad:
Jag fyller inte på varje dag med halm, utan de brukar bli varannan till var 3:e dag, gillar inte att slösa och inge fel på halmen som är kvar när man tagit bort kissig halm och bajset.
vi är 3 som delar på en bal och en stor rundbal räcker nästan 1 månad för oss, som sagt mockar man ekonomiskt går de inte åt så mkt.
Men slänger man ut halva boxen varje dag och mosar in ny halm varje dag så kostar de därefter=)

Så vill påstå att det är en själv som avgör vad man får betala=)

Njae.

Har du en skitgris eller en som äter upp halmen spelar det ingen roll om du mockar strå för strå med händerna.
 
Njae.

Har du en skitgris eller en som äter upp halmen spelar det ingen roll om du mockar strå för strå med händerna.

De allra flesta äter halm under natten det är ju därför man har halm, man vill att hästen har nått att pilla med hela natten även om själva höet är slut.
Jag har haft många hästar på halm och min förra var verkligen en pissmärr ut i hovarna... bläää.. men jag kunde ändå mocka rätt ekonomiskt.
Jag vet och har sett många bokstavligen slängt ut massa ren och fin halm när de mockar.. ja även sågspån eller vad man nu har, de slänger bokstavligen ut pengarna.

Visst får man stå en stund extra och mocka men de är de ju värt för att dels vara ekonomisk och dels tänka på miljön=)

Jorunn är rätt renlig av sig nu står hon inne väldigt lite hon kommer in 21-23 tiden och ut 0630 så de är helt klart mindre mocka nu än när hon kom ut 09 och in 15.

Så där har man en väg till billigt strö.. att låta hästen vara ute länge=) de går åt mindre strö då.

De allra flesta hästar som aldrig stått på halm vräker i sig halm första veckorna för att sedan inse att halmen finns kvar de är inte bara nått tillfälligt=)

de jag vill säga i grunden är att man kan spara pengar på hur man mockar... oavsett om man har en skitgris till häst... Slänger man ut mkt rent så slänger man ut pengar i onödan helt enkelt=)
 
De allra flesta äter halm under natten det är ju därför man har halm, man vill att hästen har nått att pilla med hela natten även om själva höet är slut.
Jag har haft många hästar på halm och min förra var verkligen en pissmärr ut i hovarna... bläää.. men jag kunde ändå mocka rätt ekonomiskt.
Jag vet och har sett många bokstavligen slängt ut massa ren och fin halm när de mockar.. ja även sågspån eller vad man nu har, de slänger bokstavligen ut pengarna.

Visst får man stå en stund extra och mocka men de är de ju värt för att dels vara ekonomisk och dels tänka på miljön=)

Jorunn är rätt renlig av sig nu står hon inne väldigt lite hon kommer in 21-23 tiden och ut 0630 så de är helt klart mindre mocka nu än när hon kom ut 09 och in 15.

Så där har man en väg till billigt strö.. att låta hästen vara ute länge=) de går åt mindre strö då.

De allra flesta hästar som aldrig stått på halm vräker i sig halm första veckorna för att sedan inse att halmen finns kvar de är inte bara nått tillfälligt=)

de jag vill säga i grunden är att man kan spara pengar på hur man mockar... oavsett om man har en skitgris till häst... Slänger man ut mkt rent så slänger man ut pengar i onödan helt enkelt=)

Skitgrisen och storätaren gör av med mer halm än finsmakaren och "bajsar och kissar i ett hörn" även om man är petnoga.
 
tar in lika mycket som jag tar ut, dvs tar jag en snabb mockning och lämnar kisset så är det bara en 2 kakor som jag fyller på med (att mumsa på).
mockar jag ut en full kärra så är det en bal som fylls på. men går ca 2-3 balar i veckan per häst.
har småbalar.
 
Jag har en måttligt skitig häst i den bemärkelsen att den skiter varhelst det passar den dvs på de flesta ställen i boxen, däremot rör den inte runt i sig. Har stor box - 12 kvm och det är en stor häst 170. Jag gör av med 2 balar på 3 dagar (balarna varierar lite i storlek och massa så allt mellan 6 och 8 kg balar ungefär.
funkar superbra utan problem.
Jag lämnar ingen sunkig nedkissad halm öht blir fruktansvärt ofräscht såvida man inte har en ordentligt anlagd bädd den kalla tiden på året. Så konsumtionen för min del är lika med en väldigt fräsh box där allt sunkigt tas ut dagligen.

sen ang. anledningar till varför man har halm eller inte osv så har det väl sällan att göra med att man vill att hästarna ska stå på just halm för att de ska kunna äta av den osv - snarare handlar det ju om vad som är mest ekonomiskt för stallet. Har man egna marker och fält så blir det halm, har man det inte, och div övriga anledningar så har man ngt annat strö osv.
Är ju lätt åtgärdat även om man står på spån, att isåfall köpa in ngn halmbal per vecka från ngnannanstans och lägga i höpåse och hänga i boxen så är samma funktion uppnådd om det handlar om ngt ätbehov.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 413
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 693
Senast: svea
·
Hästvård Har haft spånpellets och spånpellets blandat med kutterspån nu till hästen. Men är så less.....tog ut allt o la in 12 säckar nytt innan...
2
Svar
27
· Visningar
2 138
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp