Strö tips??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 759

Ela

Trådstartare
Jag får inte tag på bra halm till mina ston som ska föla!! Vad ska man göra?? Halmen e damig och inte fin (har prövat olika typer av halm från olika ställen, men kvaliten e inge vidare). Dessutom är det många som inte har man halm kvar!!
Hur skulle ni gjort?? Tips..

Sv: Strö tips??

Få tag på "fin" halm i år är nog inte det lättaste. Men att halmen är missfärgad betyder inte per automatik att den är dålig.
Faktum är att våra hästar äter mer av den gråa halmen vi har i år, än de någonsin gjort. :confused:

Kanske beror det på att de valt att stå inne mkt pga allt regnande.

Jag har aldrig använt ngt annat än halm, men vill gärna höra erfarenheter från er som använt ngt annat.

Det värsta är ändå att halmen är så dammig...men vad skulle man kunna använda att strö med annars??

Uppe hos oss använder de allra flesta en tjock spånbädd men längre söderut finns det väl torv att tillgå. När fölungen väl är ute skulle jag personligen försöka få tag i halm att lägga ovanpå, vår hovslagare fick nämligen en fölunge som försökte äta spån och därför blev förstoppad (den klarade sig dock).

Har ett sto som fölat i år visste inte att hon var dräktig (köpt i höstas) hon fölade på spån, finns inte halm att få tag i , bäddar med hö ovanpå spånet.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: cassina
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är... 2
Svar
35
· Visningar
2 134
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare