Strö till permanentbädd

J

Jessie81

Vilken typ av strö har ni till era permanentbäddar?

Spån, torv, halm, eller annat?

Hur tycker ni att det fungerar?

Sv: Strö till permanentbädd

Jag har haft halm till permanent bäddarna(va när jag jobbade på stuteri), vi hade 30box i stora stallet så det va rätt jobbigt att mocka ut sen... :o
Bäddarna blir ju rätt höga!

Det funkade mycket bra, lätt att hantera. (kan man säga så?)

Till mina medryttarpållar har vi torv, de har vanlig bädd. Det funkar mycket bra, bättre än spån tycker jag, då det inte luktar något.
Nackdelen är att det är mööööörkt... Men med bra lyse :idea: funkar det!
Annars kan ju bäddar lukta ganska skarpt, även om man hanterar de rätt, å kalkar botten...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strö till permanentbädd

spån använder vi. det har vi ju även bädden i.

funkar jätte bra, det går lätt att mocka, det packas inte där hästen inte kissar, det kan vara väldigt rent i en box me spån, beronde på häst.men det är ju absolut inte så mörkt i boxen som det skulle ha varit me torv.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
604
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 911
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka