Strö till chinchilla?

G

Generalen

Vad har ni för strö till era chillor?

Jag har använt spån väldigt länge, men jag tröttnade då det helt enkelt fastande i pälsen på honom. Bytte till något spånliknande, Toa-Lätt tror jag det heter (?). Avlånga rullande spånkulor, typ. Först trodde jag att han skulle halka omkring som en galning men det gick okej. Dock fick jag en smärre chock när jag skulle städa, det gick knappt att andas! damm, damm och åter damm blandat med ammoniak. När jag städat måste jag alltid vänta tills det lägger sig annars kan man inte andas i buren :crazy: .

Vad kan jag hitta på istället? Har funderat på att ha sand i hela buren och inte bara i en skål... vad tror ni om det?

/Apo

Sv: Strö till chinchilla?

Vi använde spån till våra när vi hade, fastnade aldrig spån i pälsen på dem. Vad för sand hade du tänkt dig? Chinchillabadsand? Tror du inte att det kommer bli ganska dammigt och massor utsprätt om du har badsand som strö?

Jag använde först tidningspapper när jag hade hanen ensam, men när jag skaffat en hona till honom bytte jag till Toa-Lätt eftersom hon envisades med att äta upp tidningspapperet (toka! :love: ).

Jag hade aldrig några problem med Toa-Lätt! Inte speciellt dammigt alls (mycket mindre än spån), och de sög upp så pass bra att det knappt luktade någonting! Undrar om vi använt samma märke? :confused: Har de någon speciell kissplats kanske du kan lägga lite spån under Loa-Lätten?

Chinchillasand i hela buren är nog absolut ingen höjdare! Som sagt, det dammar bra mycket, och när de kissar i sanden DÅ luktar det verkligen illa!

Edit: Jo jag kom på - det bästa alternativet jag använt var att ha spån under och ett halmlager över. Då fastnar ju ingenting i pälsen heller. Folk säger att halm kan skada tassarna, men jag använde en mjuk halm av hög kvalitet så det gick alldeles utmärkt. Som sagt, det var den bästa kombination jag använt, men sedan blev jag allergisk och fick ta bort både spån och halm och byta till Toa-Lätt.

Senast ändrad:

Ja, jag är till 90% säker på att den heter det? Dammet syns inte, men när jag stoppar in huvudet i buren när jag just städat känns det i näsan. Men spån under kanske skulle vara något?

toalätt är dammigare om du köper dom stora säckarna har jag upplevt. Köper du små 10-20kg så är det inte så farligt.

Tack, då blir det bara de små säckarna framöver!

Jag puttar denna tråd genom att berätta att jag inte alls hade toa-lätt när jag väl tittade efter som jag trodde, det hette "smådjursströ"... :angel: Ja, jag är virrig. Jag har dock inhandlat toa-lätt nu, hoppas på en förbättring!

hehe alla kan ta fel;) hoppas det funkar bättre nu då!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka