Strö + mängd

S

stjarnfall

Behöver köpa eget strö till min häst under en månad och ska ringa runt idag och kolla. Halm blir det inte för det är för svårt att frakta för mig. Kanske spån eller om det finns något billigare.
Hittar jag inget bättre blir det STABEN små spånbalar - jättedyrt just nu men har inte så mycket val ser det ut som.
MEN hur mycket behöver man då cirka? 5 veckor, en häst, skitar inte ner mer än normalt :p Står på halm där jag har henne så vet inte hur hon är i spån.
Kan jag räkna med 7-8 balar?

+ Finns det billigare/bättre alternativ av strö? En spånbal kostar ca 70 kr just nu. Torv, krävs det mindre av det än spån? Osv

Sv: Strö + mängd

70 kronor är ganska normalt pris på spån i bal. Det har blivit dyrare med spån sedan allt fler värmer sina hus med pellets som tillverkas av spån.
Det går ungefär lika mycket torv som spån och hur mycket du behöver beror till en stor del på hur stor box du har. Men också på hur renlig häst du har och hur mycket den står inne.

Jag gör av med ca 12-18 balar torv på en månad och då har jag växelströbädd (man tar ur allt kiss o alla högar varje dag)

Köper jag en pall med 18 blir det 80kr styck och köper man lösbalar är det 85kr styck. Normalt tycker jag! :)

Jag gör av med ca 12-18 balar torv på en månad och då har jag växelströbädd (man tar ur allt kiss o alla högar varje dag)

Du skojar va?

12 balar torv är vad vi gör åt när vi lägger bädden i två boxar, sedan räcker en bal varannan eller var tredje vecka/box och vi har också bädd men tar bara ut bajset och det kiss som syns vid ytan.
Hade jag lagt in så mycket som du hade hästarna drunknat i torv, mockar du ut en massa torv med?

Det verkar vara fruktansvärt oekonomiskt att häva in så mycket:confused: eller står din häst inne största delen av dygnet?

Till ts
Jag hade valt spån och räknat 6-7 balar på en månad eftersom du måste fylla upp boxen också. Då räknar jag med en normal stor box på nio kvadrat och att hästen är ute större delen av dygnet.

Min lilla är väldigt rörig men har nu börjat att hitta sina ställen att lägga allt på så att säga och det blir mindre och mindre torv att ersätta ju duktigare hon blir :)

Nej jag lägger in en halv varannan dag ungefär, jag vill inte snåla och låta henne stå på tunt! :crazy:

Dessutom har ni bädd, det har INTE jag! Jag mockar upp hela boxen varje dag! (Lägger allt rent i ett hörn och sprider tillbaka när jag gått igenom hela boxen)

Senast ändrad:

Bäst? Mja, det beror nog på vem du frågar! Jag har "alltid" haft permanentbädd (av sågspån) och trivs mycket bra med det. Rent, varmt och mjukt. Min veterinär på kliniken blev jätteglad när hon hörde att jag hade bädd. Mina pållar har boxvila pga fång nämligen och behöver stå på ett mycket mjukt, sviktande underlag.

Okej, fast nu utgick jag ifrån vad jag och personen som svarade på mitt inlägg tycker!

Sen om något annat är "bäst" för dig är en annan sak, dessutom är spån uttorkande för hovarna, vilket gör att jag helst väljer bort det.

Absolut! Självklart gör man som man själv tycker är bäst.

Angående att spån är uttorkande för hovarna är det något som jag också hört/läst men faktiskt aldrig upplevt i verkligheten. OM det nu skulle vara så är jag egentligen tacksam, för hästar med hovbensrotationer och/eller sänkningar mår väldigt bra på att stå så torrt som möjligt för att sulan ska få en chans att torka och hårdna.

Okej, fast nu utgick jag ifrån vad jag och personen som svarade på mitt inlägg tycker!

Sen om något annat är "bäst" för dig är en annan sak, dessutom är spån uttorkande för hovarna, vilket gör att jag helst väljer bort det.

Angående att spån är uttorkande är nog helt rätt, men torv är absolut inte mycket bättre. Torven är aldrig riktigt riktigt torrt, hur torr den än verkar och det gör att hästen kan bilda röta bl a mycket lättare om de står på det.
Men tror att fallen att de får dåliga hovar av både spån och torv är mycket små, men det förekommer..

Min häst gör av med ca 2-3 spånbalar på en månad om jag lagt in rejält från början i boxen. Hon är renlig av sig och jag mockar ut kisset också.

När min pålle hade spån, gick det åt 5 balar att fylla boxen. En bal var 10-14 dag ungefär. Hade bädd.

Nu har han halm, mockar "vanligt". Lägger in en bal (småbal) varann dag ca.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästvård Den här spånbristen verkar inte vilja ge sig. Och jag behöver komma på ett annat strö. Men vad? Halm går knappt att uppbringa här (jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 240
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA