Strö i transporten?

K

Kelly

hej allihopa! :banana:
Har ni strö i transporten? Är det någon lag som säger att man ska ha de? har hört att man måste ha spån eller nåt i transporten...

Jag la in nytt spån i min transport idag :bump:
Det blev 1 dm högt :smirk: Så mysigt för min söta pålla, hon som ska åka såå långt med! :angel: typ 5 minuter eller nåt :smirk:

Sv: Strö i transporten?

Jag har spån, men inte mycket alls. Vill inte riskera att han halkar om det blir för tjockt.
Själv tycker jag att det låter ganska mycket med 1 dm ??
Jag har bara lite lite strö för att det ska suga upp det blöta i bajset...

Jo, de kanske är lite vä mycke.. där de va laogm enligt mej va de bara lite spån kvar osm ja inte tyckte va nån mening å spara på så jag öste in de me... sen blev de rätt mycket när jag krattade ut det ;)

Åker jag långt så strör jag med spån,men ska man bara åka 20min el. så då strörjag inte.
Fick faktiskt ett tillsägelse när jag var på ATG för några månader sedan för att jag inte strött...(tar mig ca 15min att åka dit)....men lagmässigt har jag hört att om man ska åka mer än 30min så ska man strö med antingen spån el. halm!

JA det finns en LAG om strö i transporten. Det SKA finnas strö om resan är på mer än 30 minuter. Däremot får man ha vilket strö man vill, men strö ska det vara.

Jag har alltid strö i släpet, och har spån (dammavskiljt). Jag har kanske 3 cm spån eller nåt, brukar lägga in en halv bal 'från början' och sen fylla på med några skyfflar från boxen när det behövs.

Jag vill INTE ha så mkt som en dm, dels dras det ut så mycket när man lastar ur, dels blir det svårt för hästarna att röra sig utan problem i släpet i så djupt med strö.

Har inte nått strö i transporten om vi ska åka korta sträckor på typ 5-10 min ;) men om vi ska långt så brukar vi sätta lite spån på golvet men inte för mkt.. :) bara så det är mjukt å skönt att stå på.

japp ja har strö (torv) i mitt släp.
om hästen kissar stänker de å blir väldigt blött å äckligt om man inte har strö..........

Jag visste inte att det var lag på strö i transporten :o

Fast enda gången min häst åkt längre än 30 minuter var till och från hingsthållaren, resten av gångerna har resorna varit kortare än så.

Vart hittar man den lagen? Vore intressant att se hur den är formulerad.

Vi strör med halm. Dels för att pållen verkar trivas bättre när det ligger strö på golvet, dels för att han gärna kissar i transporten och då behövs något absorberande :angel:

Spån går inte att ha i den transporten, för det fastnar på hela rampen sen när man sopar (typ dörrmatte-täckt antik sak.. :smirk: ) och det är inte vår transport.

vad händer utan då? Är det att det blir geggigt om hästen bajsar eller kissar? Jag brukar lägga in spån i bakre delen där hästen står för han bajsar ALLTID när han kommer in i transporten och det blir lättare att göra rent då...

Utan strö finns risken att hästen inte vill kissa, och om den gör det så kan det blir VÄLDIGT halt. Det kan bli väldigt halt med skit på gummimatta utan strö med.

Lagen om strö hittar man i djurskyddsbestämmelserna från Jordbruksverket.

Ska kolla upp den lagtexten :)

Fast min häst kissar aldrig någon annanstans är i boxen eller hagen. En endaste gång på de fem år jag känt henne har hon kissat med ryttare på ryggen. Men vi får väl ha i lite strö när vi ska till seminstationen i år, det tar kanske 45 minuter att köra dit ;)

Görel skrev:
Ska kolla upp den lagtexten :)

Fast min häst kissar aldrig någon annanstans är i boxen eller hagen. En endaste gång på de fem år jag känt henne har hon kissat med ryttare på ryggen. Men vi får väl ha i lite strö när vi ska till seminstationen i år, det tar kanske 45 minuter att köra dit ;)

Mina kissar inte heller i släpet omd e nte absolut MÅÅÅSTE (hänt en gång och den hästen hade stått i transport i 10 h när hon väl kissade en hel flod).

Nu sist när jag åkte med unghästen vägrade hon kissa på kliniken med, när vi kom hem så SPRANG hon med mig efter rakt in i boxen och kissade en hel flod.

Då var det tvärt om med araben vi hade för ett antal år sedan, hon kissade tom i stallgången :eek: Det skvätte inte lite mot betongen..

Nordisen däremot är HELT tvärtom, gör aldrig några behov om det inte är mjukt och bra underlag, sen får ingen titta på heller för då avbryter hon hela proceduren ;)

Tack för era svar!

Hade hört att de fanns en lag men var inte rikgti säker! men nu vet jag å många andra de med iaf!

Tack!

Jag har spån på golvet, halm blir så halkigt och suger dessutom inte upp någe bra. Min syster har torv och det är inte så roligt, för hennes vita transport blir helt brun på väggarna och måste skuras oftare. ser lite fräschare ut med spån och om hästen kissar så rinner det ju inte ner under mattan lika lätt.

Senast ändrad av en moderator:

Måste man :o :eek:

Jag som åkt 2 tim utan :crazy:

/Madde som springer till släpet för att lägga in strö;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lite spån längst bak ifall dom kissar el bajsar. Känns fräscht att hå någon som suger upp i fall att.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 971
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Hanna2021
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 390
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama