strimlat papper som strö

Chloé

Trådstartare
min häst har ju fått kronisk bronkit och därför måste jag byta strösort nu till hösten när hon ska stallas in igen,, det jag väljer emellan är: torv, torvmix och strimlat papper..
pappret kan jag få gratis från en kontakt till mig och jag undrar därför om de e ngn som har erfarenhet av det, hur är uppsugningsförmågan? Luktar det mkt ammoniak?

Någon som kan hjälpa mig att välja om jag ska ta torv, torvmix eller papper?

jag har även funderat på torv i botten och papper ovanpå, men jag vet inte,, någon som har några bra förslag vore jag väldigt tacksam :)

Sv: strimlat papper som strö

Vi hade pappersströ på stuteriet och jag har bara positiva erfarenheter av det :)

är det ungefär likvärdigt med spån i uppsugningskapacitet? suger det upp så att man slipper ammoniaklukt?? och först och främst dammar det så lite som alla säger? jag antar de eftersom veterinären har rått mig att byta till papper..

Det dammade inte speciellt mycket och inte var det några problem med ammoniakdofter heller.

Nu är det ju nästan 20 år sedan vi hade pappersströ och vi tog då in från finland en lastbil med släp per gång :eek:

Både tävlingshästar, fölston och konvalescenter hade pappersströ och det var aldrig några problem. Man bör dock inte vara snål när man ströar med det, eftersom det är väldans fluffigt till att börja med, men det plattas till rätt fort och det är lätt att det blir för tunt. Ögat luras lite av fluffet så att säga ;)

men va bra då ska jag kolla upp ordentligt me min kontakt.. i och med att de e gratis så vill man ju iaf kolla om de e värt att testa,, för torv e inte direkt billigt..
strömängden blir nog inga problem för jag e en sån som typ vräker in strö :angel:

ingen mer som har några erfarenheter av pappersströ??

Om pappret är gratis är valet enkelt :)

Papper suger super men tar inte bort ammoniakdoften lika bra som torv. Där är torv överlägset! Papper kan vara lite svåmockat innan man fått in snisten och passar inte så bra till "skitgrisar" eftersom allt papper då bli fuktigt/blött.

men om man har torv i botten då som tar ammoniken och så papper över??

ngn mer som har ngn åsikt i frågan?? jättetacksam för alla råd jag kan få

Hur är pappret strimlat? Jag gjorde pappersströ med dokumentförstörare åt mitt sto under några månader. Och långa strimlor är HOPPLÖSA, de bara 'snor' sig runt benen. Det pappersströ man köper är rivet, och betydligt bättre på att 'ligga still'.

Efter diverse trix och knix fick jag dock till det med mitt hemmagjorda pappersströ, men jag strök SNABBT det strimlade papper jag kunde få gratis, för långa strimlor fungerar kasst helt enkelt, och det är ofta för långa strimlor i det papper man kan få.

Jag skulle inte vilja ha torv till hosthäst utan hellre dammavskiljt kutterspån. Jag vet inte om jag ALLTID haft otur med torv, eller om det är något annat, men den torkar, blir snustorr och dammar så till och med JAG hostar =/

Ha gärna Stalosan eller liknande i botten, det STINKER lätt ammoniak av papper. Därför tycker jag också du är på rätt väg ang att ha något annat i botten.

Annars så största nackdelen med papper är att det SKRÄPAR. Vi hade papper över halva byn när jag strödde med papper, trots att jag täcke med spån när jag tömt papper på gödselstacken etc. Jag hittar fortfarande pappersstrimlor på de mest intressanta ställen :devil:

Men det är det mest dammfria du kan hitta, och uppsugningsförmågan är bra. Gäller få bukt med ammoniaken bara, och om det är hemgjort - tänk på strimlornas 'utseende'.

okej, tack så mycket för ditt svar..
jag ska få papper av ett sjukhus som har en väldigt stor papperstugg, dom river ju sekretesspapper där och dom är bara tacksamma att bli av med det, de delar ut till flera andra stall så förmodligen borde det ju vara bra kvalitet på det?!? alltså inte för långa strimlor, jag har inte kollat på det men jag ska undersöka saken..

Vart kan man köpa stalosan??

För mig är det viktigaste att hästen mår bra och märker jag att det ströt jag väljer inte funkar får jag ta och byta till något annat, men jag vet i alla fall att det kutterspånet man kan köpa hos vanliga foderåterförsäljare funkar inte för det får hon hosta av trots att det står att det ska vara "dammfritt"..

ja vi får se hur jag löser det här, det är ju några veckor kvar tills hästarna behöver stallas in för hösten så.. :)

Jag har en stor dokumentförstörare anno-86.
Den strimmlar, men man måste riv 2 ggr för att det ska gå att mocka i och anlägga bädd.

Sådant papper dammar till viss del, men är lättare att hålla blött en ex torv, där har jag samma erfarenhet som Alexandra.

Det papper man köper i bal, dammar inte, och ofta tror jag att det är det pappersrivet som alla vet menar.

Jag blandar, torv, papper och spån, och gör en bädd. Jag har haft hosthäst på det i många år, men min häst klarade dammet från spånet minst, jag köpte sådant dammavskiljt spån.

jag får nog fortsätta fundera på hur jag ska göra,, shit va svårt det är att helt plötsligt ha en dammkänslig häst.. så mkt extrajobb,, fast hon är värd det men ändå

Vi hade pappersströ en period till hosthäst för läänge sen.
Så dammade gjorde det inte!
Vi hade rivet i små korta remsor, typ som...ris..:idea: i storlek.
Vi var nöjda iaf och hade inga problem med att mocka eller så.

Om du tänkte ha nåt under och papper över så kommer det nog blanda sej direkt ändå(iaf den sorten vi hade), men jag uppfattade att papper inte sög åt sej lika bra så att blanda redan från början kanske är en idé?

Ha def inte halm ihop med papper, DET är hopplöst!:devil:

Vi har strött med papper åt våra hästar i flera år och det fungerar utmärkt. Tar ett tag innan man blir van att mocka i det bara.

Det har bra uppsugningsförmåga och vi har då aldrig haft några problem med att det luktar ammoniak i vårt stall.

Du kan ju titta in på vår hemsida, där finns lite mer info om just papperströ.

www.nytakten.se

MVH Therese

ingen mer som har några erfarenheter av pappersströ??

Papper funkar finfint! Mocka det som spån så slipper du lukt. (dvs.. Noga? ;)) Våra pållar stod ett bra tag på en myndighets förstörda dokument... :D Funkade Alldeles Kanon.. men som sagt :D Tjocka lager får det vara...

Lycka till!

Å just det.. naej, vårt dammade inte alls!

Torv dammar en del. Är det så bra om du har häst med bronkit?
Pappersströ dammar säkert mindre. Torvmixen också. Varför inte använda spån som inte dammar alls? (fast du kanske inte har möjlighet att ha spån eftersom du inte tog med det)
Stalosan finns att köpa på Granngården.

tack så jättemycket för dina tips och råd.. din hemsida va till stor hjälp.. :)

jag har haft min häst på kutterspån nu och det har hon inte mått bra av så veterinären rådde mig att byta till papper eller torv.. så det är därför jag inte har med spån som alternativ..
så nu ska hon nog få stå på papper och få vattnat hö så mår hon nog bra i höst och vinter *håller tummarna*

jag är jämt övernoga när jag mockar så det borde inte vara ngt problem med lukt och sånt då :)
det lutar åt papper nu,, det känns som att det är det bästa alternativet..

Liknande trådar

Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 223
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka