Precis som
@Blyger skriver så är det inte detta som den här diskussionen fokuserar på. Men jag vill ändå klargöra att det är långt över "normalt skällande" det handlar om. Det är två (ibland tre) stora och totalt understimulerade hundar av vaktras som aldrig lämnar trädgården och således har som sin enda, självupptagna uppgift att vråla på och kasta sig mot allt och alla som rör sig. De har hundlucka och därmed fri tillgång till trädgården dag som natt. Vrålandet är värst när husse jobbar och jag kan då inte ens röra mig i mitt eget stall, på min egen gårdsplan eller ridbana, utan att de konstant gafflar. Även nattetid kan de stå och dumskälla, på en igelkott, på paddan (inte djuret) som deras husse har ställt på uppfarten etc etc. Vi umgicks tidigare lite med hussen och har försökt prata med honom för att hitta lösningar som kan funka för båda (att han inte låter dem vara ute nattetid eller i hela trädgården när han inte är hemma, att göra staketet tätare, att flytta bak staketet några meter, att vi tillsammans kan träna för att få dem lugnare runt hästar etc), men han anser inte att han ska behöva göra något eftersom "hundarna gör det de är gjorda för - vaktar". De rymmer även med jämna mellanrum och senast var de borta i fem dagar utan att han la särskilt många strån i kors för att hitta dem.
Vad gäller att hästen ska klara att gå förbi, så gör han det oftast och självklart är det mitt ansvar att han ska vara miljötränad (det är en vettig och trygg häst som är väl tränad i grunden). Men ibland blir det helt enkelt för mycket. Jag kräver självklart inte att det ska vara knäpptyst, men det konstanta skällandet och jagandet går alla på nerverna. Även övriga grannar. När hussen inte heller ropar in dem när han med egna ögon ser hur de beter sig och att det skapar problem för någon annan, så blir man lite uppgiven. Nu har han dock fått huset sålt så problemet kommer att försvinna.
Jag är också ägare till hund av modell större, vaktande, ras men tillåter inte henne att bete sig hur som helst. Och framför allt, om någon skulle skadas pga något hon har gjort, oavsett om det är dierkt eller indirekt, så skulle jag fråga hur det gick, be om ursäkt och gjort mitt bästa för att inte riskera att det upprepas!