Stretching

G

GALOPP

Ni som regelbundet stretchar era hästar efter ridning/arbete, vad har ni upplevt för resultat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stretching

Min häst hade kotledsinflammationer båda fram samt en sparkskada ena bak för inte längesen.
Hon svarade lite halvdåligt på behandling så jag fick stretching på schemat och enligt både vet. och ET var hon mkt oömmare i kotorna när jag hade hållit på ett tag. Sen blev hon ju frisk också:banana:

Hon fick en lårkaka för inte så längesen och jag skulle stretcha lite lätt på den men det går inte alls för hon spänner emot på den sidan så jag låter faktiskt bli.

Jag stretchar min häst varje dag efter ridningen! Min häst har börjat bli mjukar och kan sträcka ut sig mer så det är verkligen skillnad, jag stretchar på ett sätt som massören sa att jag skulle göra (hals,alla ben och ryggen)

min har ffa blivit mkt enklare att sko. Han tycker om det oxå¨o blir mkt mjukare. Är speciellt nogrann med ryggen.

kl

Jag stretchar efter att han har gått ganska hårt. Jag märker ingen större skillnad, bara at det går lättare och lättare att stretcha han:laugh:

min har ffa blivit mkt enklare att sko. Han tycker om det oxå¨o blir mkt mjukare. Är speciellt nogrann med ryggen.

Stretchar du efter något speciellt schema, speciella övningar i en viss ordning?

Är den någon som har nåt bra "sätt" att stretcha sin häst på. Vill gärna prova och se om det ger resultat :D

med ponnyn ja hade innan stretchade ja efter varje lite hårdare pass. ja märkte jätte stor skillnad på han, hela han blev så mkt mjukare :)

jag stretchar för frambenen framåt, sen ett bakben i taget. Först uppåt för att lossa lite, sen bakåt o avslutar att stretcha framåt. Ryggen uppåt o åt sidorna. Halsen med hjälp av morot, ner mellan frambenen o åt sidorna.

Okay! När du först började med stretching - gjorde du rörelserna lite mindre "avancerade" och utökade sedan svårighetsgraden (om man kan säga så)? Eller har du kört samma hela tiden?

När gamlingen var i gång stretchades han dagligen. Han gick från en stabbi tarv utan övertramp till en mjuk följsam trav med en hovs övertramp:d
+ att han längde skritten med minst 20 cm i sitt övertramp!

Stoet jag har nu har fått en snyggare sida+ att hon blivit MYCKET mjukare.

Så vist gör det skillnade!

Stretchar mina daglingen efter ridning och det märks mycket:)
Dom är mycket mjukare:) så visst funkar det!

Koncentrerar mig först och främst på ben och rygg...

Hur lång tid tog det innan du märkte klar skillnad? :)

Hmm, det tog nog 2-3 veckor innan båda hästarna våga slappna av i själva stretching momentet och följa med i rörelsen.
Men resultatet i själva ridningen tog längre tid. Kanske 2-3 månader.

Ska kanske till läga att båda hästarna har fått stretching som rehabelitering under i gångsättning efter skada, kan vara därför det har tatt lite tid innan skillnaden märktes.

Okej, du har aldrig märkt att de påverkats negativt av stretchingen?

Nej, har bara positiva erfarenheter.

där emot strechar jag inte min 5 åring som är väldigt elastisk :love:och nästan lite överrörlig. Har diskuterat detta lite med både ET och massör, vi är överens om att inte strecha honom ännu då han redan e så pass rörlig och ung:idea:.

stretchar oxå min häst, stretchar ben, rygg och hals. Känner framför allt att han inte alls blir lika stel i ryggmuskulaturen :)

Jag har fått lära mej av min ET att nr på planchen så ska huvudet vara rakt, så de inte vrider huvudet. Tror att man stretchar samma muskler på 3 och 4 annars.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka