Stretching - lite frågor

Salandge

Trådstartare
Ni som stretchar era hästar, jag har lite frågor till er!

*Stretchar ni efter varje pass även om ni tränat lungt eller bara efter hårdare pass?

*Vilka muskelgrupper stretchar ni och vilka "stretchövningar" använder ni er av då?

*I vilka intervaller stretchar ni? 20 sekunder åt gången, 5*10s, 3*5 s? Varför?

*Hur länge har ni stretchat er häst och har ni märkt någon skillnad på hästen sedan ni började stretcha? Isåfall vad/hur?

Sv: Stretching - lite frågor

undefined
Salandge skrev:

*Stretchar ni efter varje pass även om ni tränat lungt eller bara efter hårdare pass? undefinedStretchar efter hårda pass. För att skona min rygg så kan jag inte göra det varje dag.*Vilka muskelgrupper stretchar ni och vilka "stretchövningar" använder ni er av då? Stretchar fram och bakdel. För svårt att förklara utförligt men tar alla fyra ben, framåt, bakåt och ut åt sidan.

*I vilka intervaller stretchar ni? 20 sekunder åt gången, 5*10s, 3*5 s? Varför? I 15 s intervaller. Varför ? För att jag fått lära mig av massör.

*Hur länge har ni stretchat er häst och har ni märkt någon skillnad på hästen sedan ni började stretcha? Isåfall vad/hur?
Har märkt betydlig skillnad såsom att han tar ut steget och allmänt blivit smidigare i sitt "dåliga" bakben.

Det var inte dåligt med frågor... ;)

Jag brukar försöka stretcha så mycket som möjligt efter varje pass oavsett om jag skrittat i 15 minuter eller om jag kört tuffare pass men nu har jag ju jobbat med hästar som haft problem av lokia anledningar. ( kan "slarva" med frampartiet i bland men inte så ofta)

Men om jag tittar bak på när jag hade fräsch häst så hade nog hon också haft nytta av att stretcha oftare än vid snabbjobb (travhäst) även om det aldrig var några stora problem med henne. Det ger otroligt mycket mer om man gör det varje gång tycker jag.

Jag stretchar och räknar till 10 eller 20 (låter vetenskapligt va?)beroende på hur jag upplever att hästen stretchar. Om den är mjuk och fin i muskulaturen räcker det med relativt kort tid.

Sen måste jag erkänna att jag är lite lat med att stretcha svansen uppåt (bakåt är ju mindre jobbigt :o ) och att böja nacken/huvudet vilket säkert skulle vara jättebra på senaste projektet.

Jag har stretchat olika hästar i bortåt 10 år och om man börjar men en häst som är lite spänd ser man faktiskt efter ett tag att hästen blir "längre". Och givetvis kan man jobba bort muskelproblem genom att stretcha regelbundet.

/// ghost

*Stretchar ni efter varje pass även om ni tränat lungt eller bara efter hårdare pass?

*Vilka muskelgrupper stretchar ni och vilka "stretchövningar" använder ni er av då?

*I vilka intervaller stretchar ni? 20 sekunder åt gången, 5*10s, 3*5 s? Varför?

*Jag stretchar efter varje pass, även om vi bara skrittat 10 min på grusvägen. Syftet med stretchingen är att göra hästen mjukare och mer rörlig, därför ska man stretcha så fort man får tillfälle, alltså så fort hästen värmt upp musklerna.

*Jag tar ett ben, lyfter sakta, släpper sakta, lyfter sakta.. osv. fem ggr/ben. Böjer+lyfter också för att få med övre muskeln. Tiden har jag ingen koll på men kanske 1-2sek/lyft+släpp. Kör först fram på alla, sen ban på alla. Gör aldrig två olika övningar på samma ben, direkt efter varandra. Det är bättre att ta pauser mellan benen, annars riskerar man att hästen spänner sig och övningen är helt oanvändbar.
Sen stretchar jag öven hals, huvud och kroppen, med liknande "intervaller". Försöker att få med alla muskler om jag kan påverka.

*Som sagt, har ingen koll på tiden. Skillnad.. ja. När jag fick min häst kunde kan inte sträcka huvudet förbi bogen, och han var spänd i ben, rygg och hals. Idag är han rörligare än någon annan häst jag träffat på. :bow: Det har givit en gladare och friskare häst samt en fantastisk ridning(form, steg, gångarter, vilja).

Senast ändrad:

Jag gör olika.

Mycket trav arbete med skolor, och övergångar = stretch frambenen

Galoppjobb och klättring =stretcha bakbenen.

Ryggen min pallar inte om jag gör allt varje dag, trot inte det behövs heller.
Däremot är jag noga med rykt/massage innan jag rider på min hästs "svaga ställen", höger ländrygg och framför bogbladet hfram.

Förr gick "min" massör genom hästen var 6 vecka, men nu mer så behöver hon bara kolla av 2 ggr år.
(Vet ju vart jag ska lägga in krutet själv.)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 965
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 011
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka