Stretcha hästen efter ridning

trams

Trådstartare
När jag var yngre stretchade jag alltid min dåvarande häst efter ridningen. Det tog lite tid, och jag slutade efter ett tag. Kan inte nu minnas varför, det kan ha varit i samband med att jag sålde honom.

I alla fall så har jag börjat stretcha hästen nu igen. Och jag märker skillnad (eller kanske inbillar jag mig det flr att jag vill att det ska bli skillnad :D )! Min häst är inte särskilt stel utan är mjuk och flexibel i kroppen, men jag får känslan av att hon tar ut steget mer nu och vilar bättre i steget (hon är en väldigt framåt dam som gärna hetsar upp sig).

Så, är det några fler som stretchar sina hästar? Hur stretchar ni? Hur ofta? Och varierar ni, eller gör ni samma hela tiden? Märker ni någon skillnad?

//trams

Sv: Stretcha hästen efter ridning

När jag tänker efter så menar jag förstås stretchning efter allt arbete med hästen :)

jag började stretcha min pålla förra sommaren efter att vi gått omkull och jag tyckte hon gick lite knepigt o stelt. (vilket visade sig vara inbillning bara)

jag märker ingen skillnad, men jag inbillar mig att det gör skillnad.

en hästs muskler måste väl stretscha de med för att inte få träningsvärk, precis som oss människor?

det brukar bli av 1-2 ggr/vecka, oftast då det varit ett hårdare pass...

började stretcha efter att vi satte igång han efter inflamationer i kot och knä led. Stretchar både rygg, ben och hals. Vår ET sa att det var bra för han att stretcha benen, och ryggen har vi märkt skilland på är inte alls lika stel och hård i ryggfilleerna, fast maserar iof även ryggen varje dag. Halsen stretchas oxå åt sidorna och ner mellan fram benen och rakt fram och förösker öäven uppåt ;) tror det funkar lite, han blir lätt stelare i vänster bog och på vänster sidan av halsen.

Istället för att stretcha själv och riskera att göra fel föredrar jag att ta ut en bra ET och att rida på ett sätt som mjukar upp och lösgjör hela hästen.

Efter ett och ett halvt års träning för min nuvarande tränare har hästen förvandlats från en häst som breddade bak, var stel som en pinne och hade konstiga rörelsestörningar bak till en rörlig och mjuk häst med muskler som dallrar och "blubbar".

Jag bytte även hovslagare och allt detta tillsammans (ET behandlingar, ny hovslagare och ny tränare) har gett mig en mycket rörligare häst med (som jag redan skrivit) mjuka, fina muskler.

min ET sa att det är "dumt" att stretcha i onödan/för mkt.
Jag gör det vissa gånger när jag anser det behövas efter tex. ett hårdare ridpass eller om hästen inte gått riktigt OK på ett pass

en hästs muskler måste väl stretscha de med för att inte få träningsvärk, precis som oss människor?

Jag är ingen expert på hästar men människans fysik har jag ganska bra koll på efter att ha jobbat som styrketräningsinstruktör och personlig tränare under de senaste åtta årenoch en muskel är en muskel oavsett om den sitter på en människa eller en häst så därför vågar jag mig ändå på att kommentera.

Stretch påverkar inte uppkomsten av träningsvärk men det har en positiv effekt i och med att man sträcker ut musklerna efter att de dragit ihop sig under träningen. Korta och stumma muskler ger störningar i rörelsemönstret och det vill man ju gärna undvika. Som någon skrev tidigare är det inte alltid bra att stretcha och man bör definitivt undvika det om man är överrörlig i någon led. Det är bara påfrestande och gör ingen nytta.

När det gäller träningsvärk så brukar "nedvarvning" dvs att trava av hästen vara bra eftersom det ökar blodgenomströmningen i musklerna vilket påskyndar läkningen av de mikroskopiska skador som uppkommit under träningen.

Förr så stretchade jag alltid min häst efter ridning. Och det gjorde stor skillnad, hästen blev mjukare och var mycket mindre tjafsig i början av passen.
Efter ett tag slutade jag med det därför att min rygg inte pallade.

Efter en massör varit ute för nåt år sen och masserat loss en stel häst, så blev bakläxan stretching.(+ egen massage tills nästa besök)
Så jag har stretchat efter varje ridtur sen dess och hästen är mycket mer loss och mjuk numera. Masseras av henne efter behov.
Jag stretchar fram och bakbenen och ibland även halsen. Är kass på att förklara...;)

Nu har jag börjat att sätta igång min ponny efter ca 1 månads semester, just nu i början så skrittar jag ju bara korta stunder, men jag marktränar enligt AR efter varje pass och har nu även bestämt mig för att vara supernoga med att stretcha honom efter varje träning, just nu är det väll ingen större skillnad, han är ju redan väldigt mjuk och böjlig natigt, men det skadar ju inte att hålla på! Jag tycker det är väldigt bra att stretcha så att musklerna sträcks ut igen och så att han inte får muskelömhet...Jag tänker fortsätta med det iaf!!:)

Vet du varför h*an ansåg att det var dumt? Är liet nyfiken bara! ^^

Just nu rids inte min häst inte, har inte ridits sen i november, p.g.a. att han haft en sadel som skapat problem med ryggmusklerna. Han har blivit tömkörd fram tills nu, och med streching efter varje träningspass.
Har blivit MYCKET finare i ryggen och musklerna överhuvudtaget, men det beror på allt som gjorts med honom, inte bara strechingen, men jag är övertygad om att det hjälpt!

Istället för att stretcha själv och riskera att göra fel föredrar jag att ta ut en bra ET och att rida på ett sätt som mjukar upp och lösgjör hela hästen.

Har hört av både ET och massör att i princip inte går att göra fel när man strechar.

Får jag fråga, varför ska man inte stretcha om man är överrörlig? Jag är överrörlig i axlarna (enligt min massör) och samma massör har sagt åt mig att stretcha bröstmusklerna varje dag, just pga av överrörligheten. Är det då för att bröstmusklerna i ska dra fram de överrörliga axlarna..? :confused:

Vet du mer om varför det är dumt att stretcha för mycket? Kan man göra någon skada?

Jag tar aldrig i särskilt mycket när jag stretchar hästen, utan ser bara till att hon slappnar av lite. Det är så jag fick till mig att göra av den hästmassören som visat mig.

Vet du mer om varför det är dumt att stretcha för mycket? Kan man göra någon skada?

Detta undrar jag också! Jag brukar inte stretcha min häst men jag tycker verkar bra så jag har tänkt att jag ska testa, men jag vill helst vara säker på att jag inte gör någon skada!

Lånar tråden lite om det är okej och undrar vilka "stretch övningar" ni brukar göra (alltså Hur ni stretchar) och hur länge ni gör varje? :)

Får jag fråga, varför ska man inte stretcha om man är överrörlig? Jag är överrörlig i axlarna (enligt min massör) och samma massör har sagt åt mig att stretcha bröstmusklerna varje dag, just pga av överrörligheten. Är det då för att bröstmusklerna i ska dra fram de överrörliga axlarna..? :confused:

Stretch används för att öka rörligheten i musklerna så att de inte blir förkortade men i en överrörlig led är det oftast tvärtom dvs musklerna är väldigt rörliga och ger inte tillräckligt med stöd åt leden. Om man då stretchar finns en risk att man "bänder/tänjer" för mycket och på så vis skadar leden eftersom det inte finns ett naturligt stopp.

Du har helt rätt när du säger att stretchen för bröstmuskeln i ditt fall är för att den inte ska dra fram axeln. Du skulle säkert också ha stor nytta av att stärka musklerna mellan skulderbladen (om du inte redan gör det) för att få balans mellan fram och baksida. På så vis supportar du dina överrörliga axlar på ett bra sätt.

På oss människor är det vanligt att bröst-, höftböjar- och ryggens sträckarmuskler är förkortade pga våran "sittande" livsstil och det är ofta dessa muskler vi har störst behov av att stretcha.

Jag brukar inte stretcha min häst men jag tycker verkar bra så jag har tänkt att jag ska testa, men jag vill helst vara säker på att jag inte gör någon skada!

Ett bra tips i mitt tycke är att göra som Trams och ta hjälp av en duktig massör som kan visa hur du ska göra och även var hästen har behov att bli stretchad.

ahaa :idea: Då förstår jag. Min massör har varit på mig om att träna musklerna vid skulderbladen, tex via en "gummisnodd" som man håller i med fötterna, som roddmaskinen nästan (eller ja, typ).. Och det har blivit lite bättre, men när jag slarvar med stretchen så blir jag stel.

Min häst stretchar jag för tillfället alla fyra benen framåt och bakåt. Har ibland stretchat utåt, men för tillfället har hon inte behov av den stretchen. Ni andra som sstretchar hästarna, hur stretchar ni dem?

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar