Stressfraktur

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Min häst har fått diagnosen stressfraktur efter MYCKET om och men.

Vad har ni för erfarenheter av det?
På min är det i kotan fram.
Hon har varit halt till och från sen september.
Veterinären vill ge henne tre månaders vila i liten hage och skritt för hand. Blir det inte bra efter det är det dags att ge upp :(

Kan ju tillägga att hon fick detta när hon vilade och gick med föl..

Frakturer beror alltid på var de sitter och hur de läker ihop. Min häst hade en fraktur på hovbenet, lång vila men inget som märktes sedan. Det positiva med frakturer är att när de väl läkt så har de läkt och brukar inte ge problem sedan. Det som är negativt är att det ofta är svårt med hästar då det dels är mkt vikt och det är inte alltid det går att hålla dem så stilla som behövs. Men om veterinären är beredd att ge det en chans så kan det inte sitta helt illa till. Lycka till och hoppas det går vägen.

Jag fick tillbaka min uppfödning och då var hon halt i skritt. Hon hade multipla fissurer i båda framknäna. Hon hade ganske rejäla överben på framsidan av knäna för att kroppen försökte kompensera och stärka. Hon vilade i ett halvår ca men det vart aldrig bra. Men hon såg förjäklig ut på plåtarna. Med blotta ögat kunde man lätt räkna till ca 20 sprickor i båda knäna och då fanns det betydligt fler om man förstorade. Så det fallet känns inte likvärdigt med ditt.
Hoppas vilan lyckas läka ihop det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama