Stressat hjärta

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag går på gym och här ingår det då regelmässigt hälsokontroller. Vid den senaste för 3 veckor sedan konstaterades det med hjjälp av Cardioscan att mitt hjärta hade ett mycket högt stresspåslag. Eftersom då några dagar tidigare mycket hastigt och oväntat en ung hamster dött för mig så trodde jag att det eventuellt berodde på det (det var det enda jag kunde komma på). I alla fall så mättes det om nu i veckan och det är något bättre men fortfarande alldeles för högt.

Vid första mätningen i augusti hade jag ett stresspåslag på 18% (normalt). För 3 veckor sedan 92% :eek: och nu i veckan 73% :(. Jag har såklart meddelat min husläkare och har remiss till kardiolog MEN det är månaders väntan. Och jag känner ju det vore trevligt att göra något själv om man kan liksom. Hälsosamt kan det ju inte vara?

Så har någon här lidit av samma sak eller gör det och vad kan man göra? Det vore ju jätteenkelt om jag kände mig stressad eller att det är stressigt på jobbet men det är det inte. Snarare tvärtom. Var längesen vi hade så lugnt på jobbet då alla varit friska och ingen haft semester på länge (vi pratar senaste 3 månaderna i alla fall).
Resten det kan bero på (enligt gympersonalen som ju inte är sjukvårdsutbildade men vet lite) som rökning, alkohol faller bort då jag varken röker eller dricker sprit (eller öl ,vin etc) och jag går inte på någon diet. Men något ger mig inre stress men vad fasen vad?! :confused:

Jag har googlat lite och det jag kunnat läsa mig till är att yoga eller andra avslappningsövningar kan hjälpa så det ska jag såklart prova på. Men tar gärna emot andra tips!

Vad är det som gymet säger sig mäta med denna Scan? Tror kanske inte att du ska sätta så hög tilltro till denna slags undersökningar om du är frisk och mår bra i övrigt ...

Det är i princip ett vilo EKG. Hur mycket tilltro jag ska sätta vet jag inte, jag vet i alla fall att det visat så pass olika i alla fall och att min husläkare vill att en kardiolog gör en utredning. Så helt bullshit tror jag inte det är. Sen påpekar gymmet också att det behöver inte vara nått. Men de rekomenderar alltid en uppföljning när det visar så höga värden 2 ggr efter varandra, speciellt som jag inte vet varför. Hade man en uppenbar orsak vore det ju enklare liksom.

Jag skulle också egentligen gjort ett uthållighetstest också men när det visar mer än 40% påslag så tillåter de inte att man gör det då det frestar på onödigt. Enligt dom alltså men ändå...

Sen, klart, blir man ju inte mindre stressad av att få höra att man har ett stressat hjärta :nailbiting:

Vad mäter de? Blodtrycket? I så fall så kan det vara kaffe eller lakrits
EKG kan se väldigt olika ut för olika människor. Jag har en "extra linje" (så förklarade en läkare det en gång, vet inte riktigt vad den menade). Fick veta att en del människor har det helt normalt men att det kunde vara ngt fel eftersom jag kollapsat. dagen innan. Dvs hade jag mått bra i övrigt så hade läkaren inte brytt sig. Blev skickad till kardiolog på akuten som kunde konstatera att det inte var ngt fel på hjärtat.
Det är heller inte ovanligt med olika typer av "fel" (blåsljud) som man kan leva ett helt liv med utan att märka av. Upptäcks ibland av en slump eller vid vanliga hälsokollar. (förr hände det ju att läkare inte berättade sådant för att inte skrämmas om patienten i övrigt var frisk, idag är det ju lite tvärt om)

Jag har inte så bra koll alls på hjärtat, men har mycket dubbelslag. Det är helt ofarligt men med en förälder med fem infarkter i relativt ung ålder bakom sig så är jag rädd om hjärtat! Dvs jag motionerar lagom, dricker och röker inte och försöker hålla en lagom vikt.

Det verkar vara en förenklad EKG-apparat för vanligt folk. De förklarar ingenstans vad som egentligen menas med "avvikande resultat", men säljsnacket låter som just säljsnack till gymmets fördel:
The check should be an experience that motivates your customers to do something for their health, and that is exactly what the cardioscan heart portrait does. The scan generates a 3D, colour image of the human heart; areas within the normal range are shown in green and blue, deviations from the norm in yellow and red. Once your customers have been given this unique close-up the health of their hearts, persuading them to embark on a fitness or exercise programme is easy.

Aldrig hört talas om stressat hjärta.
Vad är det?
Tja, ett stressat hjärta helt enkelt?! Alltså googlar man får man upp termen så den finns ju. Enkelt förklarat så ska ett hjärta som mår bra i viloläge slå med olika långa mellanrum. Men ett stressat hjärta slår hela tiden med samma tidsintervall. Dessutom märks det på att vilopulsen ligger högt (fast den är inte jättehög på mig men förhöjd).

Här en förklaring:

Hjärtrytm

Hjärtat skall slå snabbare när du rör på dig än när du vilar dig. När hjärtat mår bra ändras hjärtslagen efter behov snabbt. Om hjärtat slår för snabbt hela tiden blir hjärtat stressat. Då finns risken för högt blodtryck, hjärtklappning, hjärtattack, oro, åldras snabbare.

Vad mäter de? Blodtrycket? I så fall så kan det vara kaffe eller lakrits
EKG kan se väldigt olika ut för olika människor. Jag har en "extra linje" (så förklarade en läkare det en gång, vet inte riktigt vad den menade). Fick veta att en del människor har det helt normalt men att det kunde vara ngt fel eftersom jag kollapsat. dagen innan. Dvs hade jag mått bra i övrigt så hade läkaren inte brytt sig. Blev skickad till kardiolog på akuten som kunde konstatera att det inte var ngt fel på hjärtat.
Det är heller inte ovanligt med olika typer av "fel" (blåsljud) som man kan leva ett helt liv med utan att märka av. Upptäcks ibland av en slump eller vid vanliga hälsokollar. (förr hände det ju att läkare inte berättade sådant för att inte skrämmas om patienten i övrigt var frisk, idag är det ju lite tvärt om)

Nej, blodtrycket mäts inte (jag har för övrigt ett lågt blodtryck) utan man mäter hjärtslagen = EKG. Dricker inte kaffe heller och lakrits hade jag inte heller ätit före.

Undrar samma, känns som ett uppfunnet uttryck för något som inte kan uttryckas i medicinska termer. Helt enkelt någon hittat på just för att de inte är utbildade.

Medicinskt heter det nog Cardio Stress Index möjligen. Jag har ju fått en massa papper utskrivna som jag ska ta med och visa, det är EKG-kurvor, ett elektrocardioportätt osv. Men allt är ju på tyska. Möjligt det inte ordagrannt blir stressat hjärta men som sagt googlar man det får man träffar i alla fall (en del har ingen relevans iof men även en del med relevans).

Samma mätutrustning finns för övrigt här på apoteken, hos de flesta gym (du får inte träna här utan ett test först),

Det verkar vara en förenklad EKG-apparat för vanligt folk. De förklarar ingenstans vad som egentligen menas med "avvikande resultat", men säljsnacket låter som just säljsnack till gymmets fördel:
Fast vad är gymmets fördel? De har ju inte gjort mer än skickat mig till min läkare och sagt kolla upp det.

Jag är inte läkare, men dock medicinskt utbildad.

Får absolut ingen rätsida på vad de mätt och hur detta skulle indikera "stress" av hjärtat. De har heller ingen medicinsk utbildning och efter lite googlande så verkar de heller inte ha så mycket till tillförlitlig utrustning?

Tanken att de ska hälsoundersöka sina kunder är ju god, men det blir lite skumt utfört tycker jag.

Har ju själv en medicinsk utbildning och tycker inte det är så konstigt vad de mätt? Det är ett helt vanligt vilo EKG där EKG-kurvan visar att mitt hjärta slår regelbundna slag med samma mellanrum. Det gör ett stressat hjärta. Ett hjärta som mår bra slår i viloläge slag med oregelbunden rytmus. Och eftersom de inte har en medicinskt utbildning eller en helt tillförlitlig utrustning har de skickat mig vidare till min husläkare om efter att ha tittat på EKG-kurvorna gett mig en remiss till kardiolog för en ordentlig utredning. Men eftersom det tar ett par månader att få en tid där ville jag höra om någon hade erfarenhet. Men det verkar ju inte så? Kanske är orsaken ovanlig eller få vet om att de evtl har ett stressat hjärta? Själv känner jag mig ju som sagt totalt frisk och alla andra prover är tipp top. Min puls är iom detta också förhöjd men mitt blodtryck är (som vanligt hos mig) lågt ligger på runt 100/70. Pulsen ligger normalt runt 70, är nu mellan 80-85.

Vad jag däremot inte förstår är vad det kan bero på så som sagt, allt som räknas upp som förslag inte stämmer in på mig. Jag är inte stressad (vad jag själv känner av i alla fall), jag röker inte, jag dricker ingen alkohol alls, jag går inte på diet, jag motionerar regelbundet (därför går jag ju på gym).

Jag är inte säker på att jag förstår..

De har som jag fattar det mätt heart rate variability (HRV), alltså just den naturliga lilla variation som finns mellan hjärtslagen i vila. Att två hjärtslag inte har identiskt mellanrum mellan sig osv.

Men sen, vad menar de med stresspåslag? Menar de att du har ett stort HRV, dvs stor skillnad mellan hjärtslagen? Eller vad har de mätt och vad menar de?

Stressade människor har lägre HRV om något, och har du ett på tok för högt har du i princip arytmi, dvs att hjärtat slår onormalt ojämnt.

Men det där påslaget uttryckt i procent - vad är det, hur menar de med det? Om du vet.

Jag har för övrigt ett hjärta som hittar på lite egna saker ganska ofta, vilket anses vara fullt normalt. Men det både kan få för sig att slå grymt långsamt, eller så speedar det upp plötsligt i vila, och tycker ibland att det ska slå mer än lite ojämnt. Så man kan få skrämselhicka av det, men följer man det längre period så är det tydligen ganska skötsamt och helt normalt

Har ju själv en medicinsk utbildning och tycker inte det är så konstigt vad de mätt? Det är ett helt vanligt vilo EKG där EKG-kurvan visar att mitt hjärta slår regelbundna slag med samma mellanrum. Det gör ett stressat hjärta. Ett hjärta som mår bra slår i viloläge slag med oregelbunden rytmus. Och eftersom de inte har en medicinskt utbildning eller en helt tillförlitlig utrustning har de skickat mig vidare till min husläkare om efter att ha tittat på EKG-kurvorna gett mig en remiss till kardiolog för en ordentlig utredning. Men eftersom det tar ett par månader att få en tid där ville jag höra om någon hade erfarenhet. Men det verkar ju inte så? Kanske är orsaken ovanlig eller få vet om att de evtl har ett stressat hjärta? Själv känner jag mig ju som sagt totalt frisk och alla andra prover är tipp top. Min puls är iom detta också förhöjd men mitt blodtryck är (som vanligt hos mig) lågt ligger på runt 100/70. Pulsen ligger normalt runt 70, är nu mellan 80-85.

Vad jag däremot inte förstår är vad det kan bero på så som sagt, allt som räknas upp som förslag inte stämmer in på mig. Jag är inte stressad (vad jag själv känner av i alla fall), jag röker inte, jag dricker ingen alkohol alls, jag går inte på diet, jag motionerar regelbundet (därför går jag ju på gym).

Jag säger varken bu eller bä om hur ditt hjärta mår, bara för att förtydliga :).

Det jag inte hänger med i är precis vad de menar med stressat hjärta och sammanhanget med stress i dagligdagen. Plus de här procenten. Men jag är inte kardiolog och om jag ska läsa EKG:n så behöver jag nog minst sagt friska upp kunskaperna eller ringa en vän :D.

Jag tänker typ "cardic distress" (hjärtattack/infarkt) eller stresstest (typ EKG på cykel) när jag hör stress och hjärta i samma mening :). Men om vi har tur så dyker det säkert upp kloka människor i tråden som kan förklara för en hjärt-idiot som mig, haha.

Precis de har mätt det där mellanrummet och nej jag har typ inget HRV, det slår med samma rytm hela tiden. Vad procenten kommer ifrån vet jag inte men jag antar det räknas ut på hur ofta man har denna lilla variation. Så när jag hade 18% påslag (vad ju var bra) hade jag förmodligen ofta denna variation. Men när jag hade 92% fanns det i princip ingen variation alls.

Det kan ju vara okej och normalt för det. Det har de både på gymmet sagt och min husläkare. Men det vet ju inte utan en utredning. Som jag ju ska få. Men jag måste vänta ett par månader då det är lite fullbokat om man säger så och det är inget högprioriterat eftersom alla mina andra värden är bra. Så förtur får jag inte.

Jag är inte säker på att jag förstår..

De har som jag fattar det mätt heart rate variability (HRV), alltså just den naturliga lilla variation som finns mellan hjärtslagen i vila. Att två hjärtslag inte har identiskt mellanrum mellan sig osv.

Men sen, vad menar de med stresspåslag? Menar de att du har ett stort HRV, dvs stor skillnad mellan hjärtslagen? Eller vad har de mätt och vad menar de?

Stressade människor har lägre HRV om något, och har du ett på tok för högt har du i princip arytmi, dvs att hjärtat slår onormalt ojämnt.

Men det där påslaget uttryckt i procent - vad är det, hur menar de med det? Om du vet.

Jag har för övrigt ett hjärta som hittar på lite egna saker ganska ofta, vilket anses vara fullt normalt. Men det både kan få för sig att slå grymt långsamt, eller så speedar det upp plötsligt i vila, och tycker ibland att det ska slå mer än lite ojämnt. Så man kan få skrämselhicka av det, men följer man det längre period så är det tydligen ganska skötsamt och helt normalt

Tack, måste vara HRV de pratar om :)!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka