Stressad + pigg + sto

J

jsvanstrom

Är det någon som har bra övningar på att få en stressad häst att inte stressa? :confused:
Känns som jag har provat allt, men inget funkar, fullt ut. Så snälla ge mig massa tips!

Sv: Stressad + pigg + sto

Jag har ett sto som är väldigt pigg och blir lätt stressad men även känslig, mycket övergångar på korta sträkor hjälper, serpentiner på vägarna(om det får plats vill säga men inte för skarpa vändingar) Genom att ge de något nytt att tänka på hela tiden, en ny uppgift, typ först sidoflyttningar, över till några övergångs träningar, halter, serpentiner, volter, volt tillbaka osv.

Att bara nöta en eller två saker hela tiden brukar inte hjälpa, för då blir de lätt frustrerade och om man för fort går över till en ny övning är det lätt att de hinner stressa upp sig.

För mig fungerar varierande träning också, blanda uteritter med dressyr pass, hoppning osv.

Hoppas det hjälpte lite :D

När min valack är spänd och stressad så ger jag honom långa tyglar och helt enkelt slappnar av. Mitt lugn smittas då över på han och när han märker att jag är avslappnad så vågar han göra detsamma. Hästar känner av väldigt tydligt om vi är spända osv

läs gärna den andra tråden här om heta hästar, där var många bra svar.
Det är stor skillnad på stressad, het o pigg. Min kan vara alltihop, men vid olika tillfällen och uppför sig annorlunda, men det tog mig många år att klura ut skillnaderna.

Han blir het ibland(men absolut inte okontrollerbar) i galopp, och då främst ute, vid hoppning blir han ännu hetare.
Men om det är en ryttare han inte känner blir han istället stressad och springer pga det. Stressad blir han oxå om han har ont i ryggen (som ligger till grund för mkt av tidigare hans problem)

Pigg är han såfort han får trava eller galoppera, men känner man honom o vet hur man beter sig så övergår det inte i stress eller att han blir för het.

Tänk på att en pigg häst oftas inte funkar att sitt o tjuvhålla, släpp efter istället, så den får slappna av. Testa vad som krävs, ex mkt övningar för huvudet så den får tänka mkt, eller istället bara springa av sig, i lugn takt såklart i trav, galopp ute eller runt fyrkants spåret.

Funkar all utrustning bra? trivs hästen med sadeln? träns? bett? har den ont någonstans? är foderstaten riktig?

Tack så mkt för tipsen.

Foderstaten ska stäma :)

Jag håller på att spara till en sadel då jag har min gamla häst sadel nu och den klämer ingen stans men dock ligger den för nära manken då jag bar får in två fingrar.

Jag brukar byta bett ganska ofta då hon lätt blir irriterad på bättet så bytter mellan tredelat, tvådelat, nova bett, rakt äppelbett.

Jag märker när hon börjar bli stressad och försöker brytta innan hon hinner bli det.

Jag brukar göra många halter då hon får stå helt stilla i kanske 2minuter och lugna ner sig, och idag när jag gjorde det slappnade hon av efteråt och var jätte lugn. Så visa dagar funkar det och visa inte. Men det går framåt för varje gång, inte jätte mkt men lite :)

Går hon på havre? Många hästar blir nojiga av den så prova i så fall att plocka bort den ett tag.

hon blir irriterad va bettet skriver du, har du kollat tänderna nyss? ligger bettet rätt? rätt storlek?

Bara för att sadeln inte klämmer nåntans så behöver den inte ligga bra, så det vore nog en idé att se över hur den egentligen ligger. Detdär med att den är för vid om det är två fingrar till manken stämmer inte, så länge den inte lägger sig på manken och för övrigt ligger i balans så är det rätt. Så länge den ligger i balans och följer ryggen som den ska så kan den vara hur hög eller låg den vill. ;)

Jag hade funderat på följande
1. har hon ont någonstans?
2. är det något i utrustningen som stör henne?
3. får hon för mycket alt. fel kraftfoder?
4. har hon hormonella problem?

Beroende på var problemet har sitt ursprung får du försöka lösa det på bästa sätt. Jag själv känner igen det hela mycket från mitt eget sto, men hon har blivit lugnare dels av mer frekvent och bra dressyrträning, equicalm (milt lugnande ej dopingklassat tillskottsfoder), samt Stroppy Mare som är en helt naturlig örtblandning för ston med lite obalans i hormonerna. Samma tillverkare här även ett helt naturligt preparat som oxå skall vara milt lugnande som heter Placid. Jag har inte testat det, men generellt verkar deras produkter hålla en hög kvalitet och det är endast naturliga råvaror. Inget humbug.

Lycka till!

hmm....du kanske kan kolla utrustning, om hon har ont. Men annars kan det ju vara vad som helst nästan. Vad jag lärt mej, är att om hästen är stressad i stallet, blås i ena näsborren på hästen lite nätt, då känner de lugnet från dej. Annars är det nog bara att slappna av och inte stressa upp dej själv genom att se din häst stressad. de kanske bara är hennes temperament? personlighet? Lycka till! (L)

Jag har kollat utrustningen och tänderna är kollade, provat med större och mindre bett och det så jag ser det så "gapar/tuggar" hon mindre på det som är litet. Är även tre-delat. :D

Jag har testat att blåsa henne i näsborrarna och hon lugnar ner sig till 40% . Men hon har blivit mkt mer sansad eller vad man ska säga.

Hon får kraft grov som kraftfoder då hon inte behöver ha havre eller betfor. :) och massvis med hösilage.

Nu är hon tuvärr skadad av ren otur. Så hon börjar få lite överskotts energi. Men är fortfarande ganska lugn.

Jag hoppas hon kommer vara lika lugn i ridningen som hon var innan hon blev skadad. Tack för alla tips.

p.s ny sadel ska provas idag :D:D:D (Y) hoppas den passar bättre d.s

jag brukar låta min häst få klättra lite på kullar och så för att få fokusera mer på "styrketräning", han glömmer då bort att stressa iväg då, kanske en idé att testa? =)

Jag vet ju inte vad "provat allt" betyder. Men rid på små krångliga stigar i skogen så att hon måste ta ned huvudet och faktiskt titta vart hon kliver. Ge helt lång tygel och klappa lite nu och då sådär. Använd cavalettis och annat på banan, så att hon även här måste se sig för och inte bara kan bröta på.

Som flera skrivit måste du såklart kolla så att hon inte är irriterad av sadel, bett, eller någonting annat. Men är det ridningen det hänger på så skulle jag försöka hålla henne upptagen, så att hon inte kommer att tänka på hur stressad/upphetsad hon är, och undvik att hålla för mycket i henne. Många hästar lugnar sig snabbt om de får längre tygel, då har de ingenting att "kämpa emot". Är hon stressa utan ryttare också? Kan du tömköra, eller liknande?

Försök skapa situationer där du kan berömma! Gör det enkelt för henne, och beröm, beröm.

Hade ett sto som lätt kunde stressa upp sig...
Med henne var det faktiskt bra att göra en och samma övning ett par gånger och sakta försiktigt gå över till en annan... Som att vända igenom volten tex... Den övningen fick ta den tid den tog, dvs vändningen blev lååång men avlsappnad, satt och "åkte" mycket speciellt då en övning skulle förändras...
Sedan satt jag ju inte och red volt och vända igenom volten ett helt pass, självklart inte!
Gjorde inte så stor grej av det, började det stressas så satt jag bara och väntade ut det sas....

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka