stressad & pigg häst.

U

unspection

ett 14årigt sto är jättestressig när man försöker ta det lungt i traven,hon slänger med huvudet.
Om man ska galoppera så drar hon iväg så fort hon kan,Det är jättesvårt att få stopp på henne.Hon är inte ett dugg intresserad av ryttaren när hon galopperar.
När man hoppar så drar hon ner huvudet så man "glider med".
Hon rids på vanligt 2delat bett och träns utan nosgrimma.

Någon som kan ge mig tips hur jag kan få henne att slappna av och få stopp på henne?

Sv: stressad & pigg häst.

Börja med skritten, lösgör henne och gör henne uppmärksam på dig som ryttare. Flytta henne sidvärts, gör halter. Sen övergår du till traven och gör samma sak, voltarbete i olika diameter, ått-volter så du hela tiden håller henne sysselsatt. Arbeta med lösgjordheten. Sakta av till skritt om hon far iväg. Gör sen samma sak o galopp, börja på en volt och även i galoppen öka och minska volten.

Lycka till

passar utrustningen? hon har inte ont någonstans ?

Hej!
Ja,sadeln & tränset ligger bra på henne.
hon är förövrigt helt frisk.Men har haft väldigt många olika ryttare under åren så jag vet inte hur dom ridit henne.

Börja med skritten, lösgör henne och gör henne uppmärksam på dig som ryttare. Flytta henne sidvärts, gör halter. Sen övergår du till traven och gör samma sak, voltarbete i olika diameter, ått-volter så du hela tiden håller henne sysselsatt. Arbeta med lösgjordheten. Sakta av till skritt om hon far iväg. Gör sen samma sak o galopp, börja på en volt och även i galoppen öka och minska volten.

Lycka till

Tack! Jag ska tänka på detta :)

Försök bromsa med sätet och ha bara kontakt i tyglarna, träna mkt övergångar och halter, så att hon lyssnar, galoppera inte förns hästen lyssnar på dej.

Måste berätta hur det gått ;)
Jag har övar fram&bakdels vändningar och rida mellan koner samt lite skänkelvikningar och halvhalter.
Det har gått jättebra!Nu är hon mycket lugnare och lyssnar mer!! :D
Fast det sista som är kvar nu är ju att hon slänger med huvudet :(

att hon slänger med huvudet är ju inte så bra.. vad har du gjort för att försöka få henne att sluta med det? i vilka situationer slänger hon med huvudet? Verkar hon irriterad på ngt sätt? gör hon det när du rider ut också?
Men vad bra att du har kommit underfund med springigheten iaf!:) lycka till i fortsättnigen!

På ridskolan har vi oxå en häst som drar ner huvudet efter hindren, ibland, inte alltid.
Har för mig ridläraren menade på att han inte orkar bära sig direkt efter landningen (eller vad det nu var, minns inte), men att jag vid landningen skulle använda sätet och skjuta fram och krama åt sadeln samtidigt som jag tog ett uppåpt-resande tygeltag, alltså rakt upp med händerna och driva på samtidigt. Värt att prova kanske?

Är det ett varmblod? Är ju ganska vanligt att de håller på och tixar så där, har haft ett varmblod som gjorde så och har ett fullblod nu som gör så när vi står still och hon vill springa, kan även göra så när hon är uppe i varv efter att vi galopperat lr när hon inte förstår. För min häst tror jag det är ett stress beteende och sen vi köpte henne har det bara blivit mindre och mindre :)

Att hon slänger med huvudet kan bero på att hon inte trivs med bettet. Har du provat något annat bett?

Är det ett varmblod? Är ju ganska vanligt att de håller på och tixar så där, har haft ett varmblod som gjorde så och har ett fullblod nu som gör så när vi står still och hon vill springa, kan även göra så när hon är uppe i varv efter att vi galopperat lr när hon inte förstår. För min häst tror jag det är ett stress beteende och sen vi köpte henne har det bara blivit mindre och mindre :)

Nej,det är en newforestkorsning troligtvis :)

att hon slänger med huvudet är ju inte så bra.. vad har du gjort för att försöka få henne att sluta med det? i vilka situationer slänger hon med huvudet? Verkar hon irriterad på ngt sätt? gör hon det när du rider ut också?
Men vad bra att du har kommit underfund med springigheten iaf!:) lycka till i fortsättnigen!

Jag har försökt med att skänkla på när hon slänger med huvudet,men istället så drar hon ner det & upp det och till slut går hon med det så långt nere..
Jag tror faktiskt att hon slänger med huvudet för att få lite som hon vill,för hon älskar ju att galoppera.Lixom så fort man "kräver" något av henne så börjar hon (alltså om hon inte får som hon vill)

Hon slänger också med huvudet när man vill sakta av från galoppen.

Hästar som inte vill ta stöd på bettet/är tjafsiga kan funka bättre med ett oledat bett, eller ett oledat bett med tungfrihet. Blir hon för stark på det hade jag provat ett Kimblewick (rakt med tungfrihet) på uteritter.

okej, ja då kan det ju antingen vara att hon kanske inte gillar bettet, lr så hästar som gått med förs stort bett lr har för stort bett kan håll på och leka med det och skaka runt det.
Annars tror jag det är för att hon blir stressad, vid vilka situationer gör hon det ?

antingen är det när ringarna sitter fast i själva bettet, eller så är det ... ngt annat.. ;)

Annars tror jag det är för att hon blir stressad, vid vilka situationer gör hon det ?

när hon inte får som hon vill.Lixom typ om man vill bromsa från traven och inte hon vill det så brukar hon slänga med huvudet och i värsta fall dra ner huvudet och slänga med det samtidigt.
Om man vill arbeta henne så stretar hon emot genom att använda huvudet.

det låter ju som om, precis som du säger, att hon är irriterad och vill få sin vilja igenom. Jag skulle träna lite ledarskap, från marken, och uppsuttet övergångar och göra allt precis tvärtemot vad hon vill. Så mkt avsaktningar och sådant. Var konsekvent och låt henne aldrig få sin vilja igenom så borde hon inse att det inte är ngn idé att hålla på som hon gör. Annars vet jag inte, någon annan kanske har ngt förslag på vad man kan göra?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar