Stressad och nervös...

E

EricaB

Hej!
Någon som har bra tips på hur jag ska få min häst att lugna ner sej och våga lite på mej?
Han har blivit illa behandlad tidigare, och har under året jag har haft honom blivit mycket bättre. Han är lugn så länge allt är "normalt". Hemma i stallet, i transporten, i hagen. Men på tävling och träning blir han superstressad, och även rädd för mej. Jag har aldrig tagit i mot honom och det är så himla frustrerande när han blir rädd för mej. Jag försöker att göra vissa saker lugnare för honom, tex kort framridning sen lägger vi på täcket och leder honom till det är dags för start, då funkar det hyffsat. men framridning är vidrig, stress, massa hästar...
Om någon slår sin häst, eller skriker så går han i taket. Jag tycker så synd om honom...
Visst kan jag låta bli att sätta honom i dessa situationer, men helst vill jag ju... Går det att göra så han trivs även där?
Tacksam för många tips :)

Sv: Stressad och nervös...

Tjena Erica,

Har du provat något så enkelt som att döva honom med lite bomull i öronen? Det är ju en enkel och vanlig grej inom travet som fungerar riktigt bra. Ett annat bra tips är "seven games"
http://www.nnha.nu/7games1.htm

Testa!! Det blir i alla fall inte värre....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 133
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka