Stressad och (nervös?) hund.....

W

Warmia

Vet inte riktigt hur jag ska tygla min bäste vän.....
Han är en golden på 3år som kom till oss som valp genom en vad jag tyckte bra uppfödare. Valde golden just för ryktesvägen soffhund!!!
Oj oj oj vad fel jag hade, fick en hund mer superenergi och lite överstressad enligt mig. Jag vet inte vad jag har gjort för fel men stressad är han. Ska det hända något så går tassarna som trummor han står och trampar och trampar och är överenergisk. Tränar lynad med honom på hundkurs och då är det precis att hunden finns kvar inne i skinnet. Trodde efter 3-4 år att detta skulle lugna sig men icke han är lika överenerigisk idag ändå bor vi på landet och han är ute 5-6 timmar / dag när vädret tillåter. Vad gör man? När lugnar det sig?

Sv: Stressad och (nervös?) hund.....

Ja, de är ju jakthundar.. Synd att uppfödare inte tar reda på att valpköparna vet om vad det innebär.

Vet många goldens som är både överenergiska, och som är lugna, men de som är lugna, är över medelålders, typ 8-10 år.

Tror tyvärr att hunden är så i sin natur. Försök cykla med h*n, kanske tröttar ut h*n fysiskt?

Ta kontakt med en hundklubb och träna med hunden - låt han använda sin hjärna ex vid apporteringsträning, spår, sök, agility och lydnad. Försök inte dig på att trötta ut honom fysiskt det enda det kommer att leda till är att du har en supervältränad hund som blir än mer energisk pga god kondition....

Spår brukar vara en jättebra "uttröttare" de får använda nosen och ta in alla intryck och tänka till riktigt ordentligt. Både Goldenklubben, SSRK ordnar ofta viltspårskurser och vill du gå personspår ta kontakt med din lokala brukshundsklubb så kan de hjälpa dig med den biten.

Blir lite ledsen i ögat på din uppfödare, det här är INTE den första golden ägare jag kommer i kontakt med som har köpt hund efter fel premisser. En golden är INGEN soffpotatis, en dålig golden är det (kanske) men ursprungligen var golden en jakthund som hängde med på fågeljakter och skulle vara vakna och aktiva en hel dag...

Javan

Oj, ser att jag missade biten med mental träning, antog väl att ägaren tillgodosåg detta eftersom h*n skriver om träning och lydnad. Men det kan ju klart byggas på :)

Hoppas i vilket fall detta löser sig på ett bra sätt för både er och hunden.

Jag skulle försöka lägga hunden mycket. Har själv en stressad hund som jag lägger hela tiden. Första året var det mkt bur nu på senare tid kör jag bara på kommando. Ligg osv. När vi är hos folk ligger han vid mina fötter.

Åk ut till BHK och gör INGET. Lägg honom vid dina fötter och där ska han ligga. Tids nog lär dom sig att stressa ner för att det kommer inte hända kuliga saker ändå.

Javan skrev:
Ta kontakt med en hundklubb och träna med hunden - låt han använda sin hjärna ex vid apporteringsträning, spår, sök, agility och lydnad. Försök inte dig på att trötta ut honom fysiskt det enda det kommer att leda till är att du har en supervältränad hund som blir än mer energisk pga god kondition....

Spår brukar vara en jättebra "uttröttare" de får använda nosen och ta in alla intryck och tänka till riktigt ordentligt. Både Goldenklubben, SSRK ordnar ofta viltspårskurser och vill du gå personspår ta kontakt med din lokala brukshundsklubb så kan de hjälpa dig med den biten.

Blir lite ledsen i ögat på din uppfödare, det här är INTE den första golden ägare jag kommer i kontakt med som har köpt hund efter fel premisser. En golden är INGEN soffpotatis, en dålig golden är det (kanske) men ursprungligen var golden en jakthund som hängde med på fågeljakter och skulle vara vakna och aktiva en hel dag...

Javan

:bow:

Plus att man tränar passivitet, enligt mig då.

Tycker det är himla konstigt att man som valpköpare inte tar reda på fakta om rasen..Bara för man hör korkade rykten som inte alls stämmer. Och varför köpa hund om man bara vill att den ska ligga hemma på soffan..Då kan man ju lika gärna köpa ett gosedjur. En golden är en apporterande fågelhund och inte nån soffpotatis. Till alla nya valpköpare...ta reda på rasens betydelse innan ni köper valp!! Ett gott råd!! Förlåt om jag lät otrevlig men jag tycker inte det låter som ett bra köp om man inte vet nånting alls om rasen..:crazy:

En hund måste tränas lika mycket mentalt som fysiskt också. Det är det många hundägare som glömmer bort :)

Jag tack för era svar..... Så här är det, innan min golden hade jag en border collie som alla vet kräver väldigt mkt uppmärksammhet och träning. Nu när man har bildat familj och barn börjar planeras så ville man ha en riktig familjehund som är glad och snäll mot alla stora och små. Självklart är ingen hund enbart en soffhund vad jag mena var en lugn och lite slöaktig hund utan sådana energier som ex border. Som jag skrev tidigare är vi aktiva på lydnadskurs 1g/vecka därimellan är vi aktiva här hemma. Dock har jag upplevt min hund som stressad nervös och överglad när något råkar hända eller man ska hitta på något, åka nån stanns, gå ut, någon kommer, man åker bort till nån. Kanske mer miljöträning bara som saknas?
Hunden är väldigt lugn och avslappnad när allt är lungt runtomkring honom, när alla sitter där dom ska.
Iallafall så skulle jag aldrig någonsin ångra mitt valpköp och skulle jag köpa hund igen så skulle jag absolut skaffa samma ras igen :love:
Jag är heller inte något besviken på hans uppfödare då vi mailar och har kontakt med jämna mellanrum med varandra.

Ja lite otrevlig låter du. Nu är det så att ALLA använder INTE sina hundar till mer än familjemedlemmar och vän. Promenader är ju ett måste men att träna aktivt på t ex klubb är det tyvärr bara en bråkdel som gör, det borde ju du veta som själv håller på så mkt med hund! Resten kan du läsa i mitt inlägg över!

Det upplever jag lite typiskt retriever. De ligger och är hur softa som helst, men när det väl händer något så är det stor aktivitet och fullt utslag. Min ena Labrador är nog som en halv Border eller mer :D Pigg och kvick som attan. Hon har heller inget halvläge när det väl händer något. Hon gör inget lugnt eller lite utan det är full fart och hög aktivitet. Nåja nu är hon gammal och har väl lärt sig att kontrollera det mesta, men hon har varit 3 år och däromkring.

Du får helt enkelt acceptera att du har en hund som behöver mycket stimulans och ge honom det också. Vi har kört massor av lydnad för det ger min hund chans att få jobba och vi har kunnat köra hemma på gården utan större krusiduller när det har behövts!

Warmia skrev:
Ja lite otrevlig låter du. Nu är det så att ALLA använder INTE sina hundar till mer än familjemedlemmar och vän. Promenader är ju ett måste men att träna aktivt på t ex klubb är det tyvärr bara en bråkdel som gör, det borde ju du veta som själv håller på så mkt med hund! Resten kan du läsa i mitt inlägg över!

Jo visst men du har nog haft fel uppfattning om att Golden är slö...för det är den definitivt inte!! Förstår inte ens de som tror att bara för att man har en golden så är den hur snäll som helst och ääälskar barn. Så är det inte. Inte alla Golden tycker om barn. Något jag tycker man borde veta och att uppfödaren verkligen borde informerat om att det inte är nån soffhund. Det är bara husse/matte som gör hunden till soffhund tyvärr.

Warmia skrev:
Jag tack för era svar..... Så här är det, innan min golden hade jag en border collie som alla vet kräver väldigt mkt uppmärksammhet och träning. Nu när man har bildat familj och barn börjar planeras så ville man ha en riktig familjehund som är glad och snäll mot alla stora och små. Självklart är ingen hund enbart en soffhund vad jag mena var en lugn och lite slöaktig hund utan sådana energier som ex border. Som jag skrev tidigare är vi aktiva på lydnadskurs 1g/vecka därimellan är vi aktiva här hemma. Dock har jag upplevt min hund som stressad nervös och överglad när något råkar hända eller man ska hitta på något, åka nån stanns, gå ut, någon kommer, man åker bort till nån. Kanske mer miljöträning bara som saknas?
Hunden är väldigt lugn och avslappnad när allt är lungt runtomkring honom, när alla sitter där dom ska.
Iallafall så skulle jag aldrig någonsin ångra mitt valpköp och skulle jag köpa hund igen så skulle jag absolut skaffa samma ras igen :love:
Jag är heller inte något besviken på hans uppfödare då vi mailar och har kontakt med jämna mellanrum med varandra.

Ahh.. lite mera information :)

Jag tror att det är superviktigt att du tränar honom att vara passiv (som Alide skrev). Du måste lärar honom att slappna av det här är ett väldigt vanligt retrieverproblem att hunden inte slappnar av utan går på hög varv så fort något händer. Så ska de INTE vara men med avel på mindre dugliga jakthundar så har det här blivit ett större och större problem för retriverägare. En god jakthund har en på och av-knapp men då många uppfödare inte avlar på jaktegenskaper så förvrängs den och vissa saker förstärks för en del och de blir hyperaktiva medan andra blir superslöa...

Den andra sidan är för slöa retrievrar framförallt lab och golden: Många av dessa uppfödare annonserar nu med att deras hundar är bra passiva (att deras goldens/labs sen inte heller VILL göra något = inte särskilt svårt att vara passiv är en annan sak).

Du har fått en med problem att slappna av. Jag skulle lära din hund att få fasta positoner dvs ett kommando som är ovillkorligt och innebär stillhet ex ligg. Du får träna på enkla ställen först och sen öka på längd och störning(svårigheter) så att när han stimmar iväg så får han ett avbryta kommando som gör att han åtminstone är stilla även om han kanske fortfarande stressar inombords.

Gör det också lättare för honom innan du far i situationer där han gärna flippar genom att ex lägga ett personspår innan så han inte kommer direkt ur bilen omotionerad och får krav om att vara stilla så att man i början ger dem bra grundförutsättningar för att lyckas.

javan

Visst är inte alla golden barnhundar men om jag skulle välja valp till en barnfamilj så skulle iallafall jag välja golden framför en tex pitbull eller liknande. Du måste iallafall hålla med mig om att många golden är väldigt glada i människor och barn......

Ja, för en Pitbull är ju inte alls avlad sen allra första början att vara glad i människor :angel:

Alla normalt tillgängliga och öppna hundar är ganska så glada i människor, både små och stora.

Warmia skrev:
Visst är inte alla golden barnhundar men om jag skulle välja valp till en barnfamilj så skulle iallafall jag välja golden framför en tex pitbull eller liknande. Du måste iallafall hålla med mig om att många golden är väldigt glada i människor och barn......

Ja självklart håller jag med om det :) Jag tror de flesta hundar är det men klart det är en lydig och stabil ras. Själv älskar jag ju rasen....:love: :love: :love:

Som andra redan nämnt i tråden så är det jätte viktigt för en stressad hund att kunna slappna av.

Ofta får man rådet att aktivera hunden mer så att den blir lugn. Oftast resulterar detta i en ännu mer stressad individ.

Passivitets träning är mitt tips, men självklart ska hunden få aktivering också.

Aktivitet - Passivitet är nyttig träning.
Dra upp hunden i drifter och kräv under aktiviteten direkt passivitet. För att få hunden riktigt passiv lär in komandot "ner" dvs hunden ligger ner med huvudet i backen. Många hundar kan ligga och stressa och de ligger och tittar överallt. Rent fysiskt ligger de ner, men i huvudet är de aktiva.

Precis så jag gjort med min hund. "Lägg dig ner" innebär huvud i backen.

Har också en golden efter "samma recept". Inne är hon lugn och trevlig men så fort det händer något så är det full rulle och ultraturbo som gäller. Hon är 8 månader idag och allmänt roligt att ha att göra med också just nu... *not*

Det jag har märkt som har hjälpt för oss är att, som någon annan skrev, få hunden att sitta/ligga still på kommando. Då får man något att ta till när hunden är som jobbigast. Det krävde en rätt stor dos envishet innan det funkade dock.
Samt mycket kontaktövningar, idag har hon börjat komma in, sätta sig och ta ögonkontakt när vi möter "intressant folk" ute. Jag måste hela tiden träna henne bland folk och olika aktiviteter, håller jag henne "hemma" några dagar så blir hon genast värre.

Hon är tossig i människor och blir helt okontaktbar om jag låter henne hållas, även om folket står 200m bort ibland. Barn speciellt tycks locka henne mycket. Genom att lyckas bryta det beteende och ge henne ett lugnare alternativ så verkar det gå framåt.
Sen krävs massor med mental aktivering för att ens få ner henne på en arbetsbar nivå, annars flummar hon bara runt bland de små rosa molnen... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 204
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025