Stressad när man rider med annan häst?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Gullregn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 791
G

Gullregn

Hejsan!

Min familj har ett eget stall på tomten där vi har tre hästar. Vi har inga inakorderade hästar eller liknande så det blir att man rider ensam 90 % av ridturerna. Att rida ensam funkar väldigt bra. Ibland kan hon bli lite nojjig men det går över snabbt.
Däremot när man rider med en kompis (dvs pappa med hans travare som han kör) så blir hon jätte stressad. Antingen, om travaren går först, så ska hon HELA tiden trava efter för att komma ikapp (hon har ju kortare ben än travaren så hon går långsammare) och ifall han går bakom en krök så man inte ser honom så blir hon fullständigt galen och börjar gnägga och ska genast galoppera efter.
Om hon däremot går först, då går travaren in i baken på henne hela tiden som resulterar att hon antingen skyndar sig för att bli av med honom, eller går trögare för att typ få en anledning till att kicka. (hon har aldrig kickat, men man känner att hon saktar ner och ser att hon för öronen bakåt).

Det är såklart väldigt synd att hon ska behöva bli så pass stressad när vi för en gångs skull får sällskap när man är ute och rider...
Någon som har något tips? För jag vill ju inte behöva sitta och dra i tyglarna konstant utan jag tror mer på att rida med långa tyglar, men då börjar hon bara trava/takta bakom vagnen...

Sv: Stressad när man rider med annan häst?

jag skulle ha låtit den stressade hästen gå först och han som är bakom måste ju hålla koll på sin häst så den inte springer in i rumpan på den vet inte om jag missuppfattade där men det låter rätt sjuk att bara låta hästen springa in i hästen fram för ,

som råd så försök rida ut mkt tillsammans med någon så ger sig nog det där och se till att gå först och att apsolut inte till låta att hästen bakom springer in i rumpan på den stressade hästen

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 173
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 560
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 950
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka