stressad häst

scizofren

Trådstartare
jag köpte ett sto för ett år sedan som var ett totalt nervvrak! hon var snäll, men otroligt respektlös att hantera.
rida gick knappt. från att man satte foten i stigbygeln till att man hoppade av var det i stort sett full rulle. hon kunde inte skritta alls.
jag har fått henne att lugna ner sig jättemycket, bli jättefin att rida och har med hjälp av världens bästa NH fått henne att respektera och lyda människan på marken.
hon har på sista tiden råkat ut för en del olyckor som gjort att hon fått stå och kurera sig sedan mitten på maj.
efter den långa vilan har nästan hon blivit som hon var som jag köpte henne. hon vill inte skritta och om jag vill trava vill hon galoppera och allt detta förstör väldigt mycket för oss när vi ska träna dressyr.
det jag vill komma till är om någon har varit med om något liknande och har bra tips att dela med sig av. efter att jag köpt henne tog det mig ett halvår att börja få den ridhäst jag vill ha och vill att det ska gå fortare den här gången...
i övrigt är hon en väldigt vacker häst och jag vill gärna komma ut och tävla henne, men först måste hon ju lära sig att lyssna.

Sv: stressad häst

jag köpte ett sto för ett år sedan som var ett totalt nervvrak! hon var snäll, men otroligt respektlös att hantera.
rida gick knappt. från att man satte foten i stigbygeln till att man hoppade av var det i stort sett full rulle. hon kunde inte skritta alls.
jag har fått henne att lugna ner sig jättemycket, bli jättefin att rida och har med hjälp av världens bästa NH fått henne att respektera och lyda människan på marken.
hon har på sista tiden råkat ut för en del olyckor som gjort att hon fått stå och kurera sig sedan mitten på maj.
efter den långa vilan har nästan hon blivit som hon var som jag köpte henne. hon vill inte skritta och om jag vill trava vill hon galoppera och allt detta förstör väldigt mycket för oss när vi ska träna dressyr.
det jag vill komma till är om någon har varit med om något liknande och har bra tips att dela med sig av. efter att jag köpt henne tog det mig ett halvår att börja få den ridhäst jag vill ha och vill att det ska gå fortare den här gången...
i övrigt är hon en väldigt vacker häst och jag vill gärna komma ut och tävla henne, men först måste hon ju lära sig att lyssna.

Jodå, jag har haft min beskärda del av hästar med olika temperament och fostran. Först och främst måste jag säga att det tar TID. Sedan är det också beroende av orsaken till stressen. Temperament som kan antingen bero på starkt temperament som bara ska fram (extrem vinnarskalle) eller beror på är orolig, rädd - bäst att springa/hoppa. Eller om det är fostran. Inte fostrad alls eller fostrad av någon oberäknelig eller elak person.

Hästen med det rädda/oroliga temperamentet har jag haft två av. Det ena var ett sto som jag köpte vid två års ålder, när hon var 8 år och jag sålde henne (hon höll inte riktigt för det jag ville ha henne till) hade det blivit en trevlig häst av henne. Hon kunde besiktigas inne i en stad (möttes halva vägen) och veterinären var imponerad av hennes temperament. :grin:

En annan köpte jag som 6 åring och han blev bra att ta sig fram överallt, men kom aldrig ifrån sitt hoppande hit och dit. Så dressyrhäst hade han inte rätt temperament för.

Båda dessa hästar handlade det om att hantera dem lugnt och förutsägbart (ha rutiner) och med tid blev det lite bättre.

Har även haft en vinnarskalle. Här handlade det om att visa vem som bestämmer helt enkelt. Bestämt och konsekvent alltid.

Några tidigare dåligt behandlade hästar har jag inte haft, som man har fått vinna tillbaka förtroendet för har jag nog aldrig haft. Men där måste det handla om samma sak - lugn och konsekvent beteende.

Bara hästen med vinnarskallen skulle ha blivit en häst som varit lugn nog till dressyrhäst. Andra sportgrenar däremot hopp, distans skulle alla deras temperament fungerat till. Även distans som kräver sin häst som är lugn för att orka. Men distans har en tendens att ge en häst nog social träning och motion för att göra hästen lugn.

Det som jag inte har nämnt är givetvis den hästen som jag tog på prov som när jag började rida henne visade upp ryggsmärtor och därmed inte kunde vara lugn. Försökte springa ifrån smärtan. Det är nog också en mycket vanlig orsak.

Hälsning Maja

tack så mycket för ditt svar! :bow:

jag funderade förut på om det kunde vara utrustningen, men det är numera uteslutet då hon är likadan oavsett om jag rider på tvådelat, tredelat, hackamore eller stång.
hon reagerar heller inte annorlunda om man rider med bomlöst eller barbacka och har inte ont i ryggen.

enligt min uppfattning är hon den sort som du beskrev som rädd och osäker. det allra värsta lossnade faktiskt när jag började ordentligt med NH-träningen och hon slapp "ledarrollen" men problemet med ridningen fanns kvar, trots att det blev bättre.

jag som så gärna vill tävla dressyr..:cry:
men så lätt ger jag inte upp! det får ta den tid det tar då, oavsett om vi inte kommer ut på vår första tävling förrän om två år...:bump:

En hjälp på vägen kan vara Placid det är ett örtpreparat som gör att de blir "lugnare" i huvudet men inte ngn påverkan på bjudningen.Det i kombination mad vanlig ledskapsträning har funkat bra för mej.Preparatet gör att de inte stänger av.

har hon helt igång nu?
har du någon gång märkt om hon reagerar annorlunda på mycket kontra mindre motion? en del hästar behöver göra av med mycket energi och av det de tänker på innan de kan komma till ro, min förra var sådan och han fungerade som bäst när jag först red ut ca 45 minuter och sedan red, visst, jävligt långa pass men det var absolut värt det i o m att det fick ju honom att gå. det får igång kroppen ordentligt och huvudet lugnar ner sig ordentligt.
detta i kombination med att blanda mildare pass med mjöksyrepass. mjölksyrepassen är kortare och intensivare med mer fokus på att hästen får ta i, tänk styrketräning, för min nuvarande är ett mjölsyrepass cavaletti och främst då korta, något upphöjda galoppbommar.
jag tror faktiskt i grund och botten att motion hjälper hästarna bäst, det är sällan vi kan få dom att göra av med allt sitt bara i hagen.

Kan de inte vara så att sadel m.m. inte passar henne helt 100 efter att hon har vilat?. Sen att hon "växer" i det när hon är musklad?. Om de inte är det hade ja longerat av henne några min innan ridning, kanske ha henne lös i ridhuset/paddocken? Bara låta henne springa av sig allt. Sen hoppa upp de på henne och vara en bestämd ryttare, tempväxklingar är super bra träning för sånna här häst!!!

tack så mycket för ditt svar! :bow:

jag funderade förut på om det kunde vara utrustningen, men det är numera uteslutet då hon är likadan oavsett om jag rider på tvådelat, tredelat, hackamore eller stång.
hon reagerar heller inte annorlunda om man rider med bomlöst eller barbacka och har inte ont i ryggen.

enligt min uppfattning är hon den sort som du beskrev som rädd och osäker. det allra värsta lossnade faktiskt när jag började ordentligt med NH-träningen och hon slapp "ledarrollen" men problemet med ridningen fanns kvar, trots att det blev bättre.

jag som så gärna vill tävla dressyr..:cry:
men så lätt ger jag inte upp! det får ta den tid det tar då, oavsett om vi inte kommer ut på vår första tävling förrän om två år...:bump:

Hur gammal är hon? Med förhoppningen att hon är ung och mognar. För är hon äldre så ser det nog inte så ljust ut. Visst kan hon bli säkrare med dig som ägare, när ni känner varandra mer. Men nya situationer och nya människor runt om - som ju en tävling är - gör nog att osäkerheten kommer igen.

Hälsning Maja

Hur gammal är hon? Med förhoppningen att hon är ung och mognar. För är hon äldre så ser det nog inte så ljust ut. Visst kan hon bli säkrare med dig som ägare, när ni känner varandra mer. Men nya situationer och nya människor runt om - som ju en tävling är - gör nog att osäkerheten kommer igen.

Håller med!
Om du vill ha en tävlings häst kanske du tyvärr får tänka om...
Låter som en enmanshäst som behöver mkt förtroende för sin ryttare/skötare.
Tror också på det som Breccia_ sa om motion låter vettigt,med trötthet kommer (oftast) lugn,och då brukar det gå lättare att "lära" dom saker. Så jobbar jag med stressiga hundar och mycket inom hundhantering går att översätta till hästhantering och vise versa.

Verkligen lycka till! Och tänk på att ditt lugn smittar av sig på hästen även vid ridning:)

har hon helt igång nu?
har du någon gång märkt om hon reagerar annorlunda på mycket kontra mindre motion? en del hästar behöver göra av med mycket energi och av det de tänker på innan de kan komma till ro, min förra var sådan och han fungerade som bäst när jag först red ut ca 45 minuter och sedan red, visst, jävligt långa pass men det var absolut värt det i o m att det fick ju honom att gå. det får igång kroppen ordentligt och huvudet lugnar ner sig ordentligt.
detta i kombination med att blanda mildare pass med mjöksyrepass. mjölksyrepassen är kortare och intensivare med mer fokus på att hästen får ta i, tänk styrketräning, för min nuvarande är ett mjölsyrepass cavaletti och främst då korta, något upphöjda galoppbommar.
jag tror faktiskt i grund och botten att motion hjälper hästarna bäst, det är sällan vi kan få dom att göra av med allt sitt bara i hagen.

ja, det där funkar faktiskt väldigt bar på henne, men nu har hon skadat sig igen vilket innebär att jag måste sätta igång henne snart igen. det dumma med henne är att man inte kan rida ut och skritta på henne när hon stått länge, hon taktar, galopperar på stället, hoppar upp och ner... så det är svårt när man ska sätta igång henne. promenader går bättre men hon han galoppera jättekort bakom mig och försöker springa förbi ibland, men från marken har hon ändå en helt annan respekt för mig och lyssnar mycket bättre...

Hälsning Maja

hon har precis fyllt 14 år.. så hon kommer nog inte mogna mera.. men hon blir faktiskt inte stressad av att komma till nya ställen med mycket folk och hästar. gick naturbruksgymn och hade henne med mig tre gånger och red lektion på henne med alla andra hästar. allt det tog hon med ro och betedde sig inte annorlunda i jämförelse med hemma. jag är övertygad om att jag kommer kunna tävla henne om det så ska ta tre år.. önskar bara att det kunde gå fortare framåt. nu har jag fått börja om helt från början efter att hon har stått. det är det som gör att jag tappar motivationen lite.. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka