Stressad häst?

Scandi

Trådstartare
Har precis börjat hoppat min medryttarhäst (arab, 15 år) som tyvärr blir väldigt stressad när vi ska hoppa (eller snarare skutta; hindrena har inte varit högre 50 cm).

Hon kör upp huvudet och vill inte komma i normal lugn galopp utan snabbt ska det gå annars vägrar hon eller så blir det nån slags spattig galopp med kickar i vartannat steg.

Första hoppet brukar gå bra men nästa gång man kommer på det har hon lyckats jaga upp sig.

Ägaren (som inte hoppar själv) säger att hon älskar hoppning, men det verkar verkligen inte så? Hästen har tävlat 110cm med sin f.d ägare, men det var flera år sedan.

Hur ska jag å henne att lugna sig och tycka det är kul?! Några bra övningar/tips?

Sv: Stressad häst?

hejhej.
jag har tydligen en liknande häst, för min beteer sej ganske lika.
jag tkr att den absolut bästa övningen är, att göra halt mellan hinderna, vänta typ 5 sdek, skritta lugnt, samla hästen, så att den nästan stannar,ställa den åt höger(om du ska fatta höger gallop) och fatat en lugnt, sansad gallop.
detta är absolut inte det enklaste, jag klarar det knappast själv.
och fast det låter klokt och lite duktigt såhär på internet, är det mkt svårare att genomföra det sen!

en annan övning e att trava mot alla hinder, typ 65 cm, så att hästen ändå måste ta i lite, och sen låta den fatta gallop precis innan hindret.
denna övning kräver dock att hästen inte rusar på hindret utan har en lugn gallop och fattar den över hindret eller precis innan.

lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar