Stressad häst vid hoppning

E

Ellicious

Rider en häst som är imp. Irland, 8år. Då dess ägare finns här (jag är fodervärd) vill jag inte nämna några namn men vi kan _kalla_ den för Bruno för att det ska underlätta lite.

Bruno är, precis som jag skrev, imp. Irland och han blir väldigt, väldigt stressad vid hoppning. Därav rider vi allra mest dressyr och tävlar i det. Vi misstänker ju att han har blivit riktigt illa behandlad och därav får han negativa vibbar utav hoppningen.

När man hoppar så blir han bockig (går inte att rida dressyr i ett ridhus med hinder heller), skyggar undan, "hård", överkänslig och väldigt svår att hantera. Att rida över bommar går utan problem men direkt när bommen lyfter marken mer eller mindre så blir det jobbigt.

Jag vet om att vissa hästar inte är "födda" till att hoppa (precis som alla människor inte är födda till att kunna springa fort, vara duktigast i klassen på matte ETC) men jag har som ett litet mål att kunna hoppa 3-4 hinder i följd. Räcker med 50-60cm - kräver inte mer - men skulle vara roligt att bota allt detta "dåliga" och faktiskt få Bruno att gilla det han gör. Bruno är kanontrevlig annars i all annan hantering.

Någon som har lite tips på hur vi kan gå tillväga?

Det är även jobbigt att man inte kan rida i ridhuset vissa dagar för att någon har ställt upp hinder på 70-80-90cm där och han får smått panik. Han försöker dock inte slänga av en utan är man långt ifrån hindret går det bra men när man kommer nära (t.ex. ska rida förbi) blir han orolig.

Glad för svar! Ponnyakuten är ju tyvärr både jag och hästen för stora för ;)..

Sv: Stressad häst vid hoppning

KL på mig själv :P

Bruno kan hoppa hinder på 50-60 visserligen, men han blir överstressad och det känns fel att som ryttare få sin häst att göra något som man verkligen känner att denne ogillar och mår dåligt utav

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025