Stressad häst i galoppfattningarna

C

Contezza

Min 18 åriga vallack blir stressad och uppjagad varje gång vi skall göra en galoppfattning i ett dressyrprogram.
Han var hur bra som helt förut men först innan han stressade upp sig så sköt han alltid in baken och dvs så var det mitt fel för då satt jag nog fel men numera så står han studsar på plats och vill inte gå fram för skänkeln eller fattar fel galopp eller korsgalopp.

Jag blir mer och mer depprimerad när vi närmar oss galopp momentet pga detta...det är säkert mycket som sitter i mig som felet är..

Men i resten av programmet är han ok förutom öt en hel del för han är spänd och stressig samt det blir väl jag oxå men det är galoppen som är jobbigast...
På träningar är han aldrig så där..
Jag vill inte rida fram i galopp nå mera för tex i går lördag så hade vi programridning och han var super fin i traven och så skulle jag göra en galoppfattning och då var allt förstört..

Nån som kan hjälpa mig..

Sv: Stressad häst i galoppfattningarna

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare.
Kan ju vara så att du omedvetet ger fel hjälper eller t.ex spänner dig innan galoppfattningarna.
Har har inte "lärt sig programmet" om du har ridit det mycket på tävlingar? Då vet han ju när det närmar sig galopp och han kanske blir otålig?

Jag skulle nog låtit någon annan sitta och och se om han gör likadant med denne, är så inte fallet så får duhelt enkelt träna på dig själv. Är det bara i dressyrprogrammen han gör så eller även i vanliga fall?

Är det bara i ett dressyrprogram lr är det jämt? Är det ofta skulle jag kolla så att hästen inte har ont...

Han är en ridskolehäst men det är bara jag som tävlar honom.
Jag tror att det är pga att jag kräver mera än andra ryttare gör för han gör inte så där när någon annan rider.
Och jag rider för tränare bara det att han är alltid så inför programridningar.
Han kan vara trilskig i träning oxå men det är för att han tycker det är jobbigt.

saknar kanske musklerna då, går den på ridskola rids den ju antagligen av flera olika ryttare på olika nivåer, så är ju lätt att de kan börja smita undan då..

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Islandshäst Hej alla kloka! Jag har ju som sagt en väldigt het islänning, "Rudis". Hon är väldigt känslig, minsta pet med benen betyder "fram"...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka