stressad häst hade B-vitaminbrist

I

Illusiion

Hej!
I veckan hade jag ute en SCIO-terapeut som "skannade" min lilla pålle.

Anledningen till detta var att min häst var stel, otroligt het och hade börjat resa sig. Detta efter en viloperiod där hon stått i 7 veckor pga skada.

Efter 1 och ½ timmes behandling hade vi kommit fram till några lösningar som jag inte ska nämna här, då blir det en hel roman;)
Men en av anledningarna till hästens beteende var att hon hade höga halter av stresshormoner i kroppen, terapeuten rekommenderade då B-vitamin, och då i form av öljäst:)
(Kan vara ett tips till andra med heta, hetsiga eller nervösa hästar!)

Så hästen ska börja få öljäst, men var hittar jag det och hur mycket kostar det?:bump:

Sv: stressad häst hade B-vitaminbrist

Hej!

Förlåt men jag måste fråga..

Hur såg terapeuten att nivåerna av stresshormon var höga??

Och hur var tanken att b-vitamin skulle hjälpa?

Eller förresten.. Läste lite om SCIO och kvantidén bakom och inser att jag nog inte får ett vettigt svar.

Öljäst tror jag man kan köpa på granngården eller vad det nu heter idag..

/Lavinia, försöker inte ens.

Kvarnbyfoder har bryggerijäst i sitt sortiment!

Foderjästen som säljs är oftast utpädd bryggerijäst, tillsätts bland annat kalk!

Får man inte reda på sånt genom ett vanligt blodprov? Tyckte det där lät omständigt...

Öljäst innehåller väl inte heller alla B-vitaminer har jag för mig, men det kanske någon annan har bättre koll på? :)

Senast ändrad:

Intressant, vad tog ni för blodvärden?

Vad var det för behandling som tog 1½ timme?

Hur skulle B-vitaminbrist vara orsaken till stresshormon och varför var det den rekommenderade behandlingen? Och varför just öljäst när det finns B-vitaminspruta och andra former som innehåller mer B-vitamin koncentrat.

Mycket intresserad av svaren på detta, då det låter väldigt underligt för mig men jag vill gärna lära mig mer!

Att en stressad häst får låga b-vitaminvärden är inte så konstigt. En häst som stressar har sällan en fungerande mag/tarm. Och eftersom hästar bildar egen b-vitamin i tarmen så kan man gissa att b-vitamin värdena minskar! Men om hormonvärdena kommer att stabiliseras av detta har jag ingen aning om!

Tyckte det var snitsigt att få svar på blodprover på 1,5 timme när man är ute i fält. det är snabbare än vi får svar på hormonanalyser på sjukhuset och vi skickar proverna akut med rörpost...

Men var och en blir salig på sin tro. Hoppas det är b-vitaminbrist, det är ju billigt med öljäst iallafalll....

Svarar flera

Innehåll i öljäst enligt norsk site

Vannløselige vitaminer, mg/kg TS
Askorbinsyre (C)
Tiamin (B1) 100
Riboflavin (B2) 63
Pyridoksin (B6) 40
Cyanokobalamin (B12)
Niacin 482
Biotin 1.1
Pantotensyre 74
Folinsyre 10.3
Kolin 4200

Enligt dessa föreläsningsanteckningar som jag hittat på nätet så är jäst en probiotika!
Probiotika är vissa utvalda mikrober med positiv effekt på magtarmkanalen. De kan vara laktobakter, baciller, strptokocker och jäst. De verkar genom att fästa vid tarmväggen och konkurrera ut ”dåliga” mikrober. Receptorerna på tarmväggen kommer vara upptagna av goda bakterier så att de dåliga inte får rum att fästa.
Probiotika kan även neutralisera toxiner, sänka pH, bilda väteperoxid, utsöndra antibiotika, förebygga aminsyntes samt tränar immunförsvaret så att det blir bättre. Vissa probiotika kan tillföra tillväxtfaktorer som
vitaminer.

SCIO betyder 'att veta' och SCIO:n är ett databaserat instrument för energimedicinsk analys och balansering.
(googla detta, för orkar inte skriva en lång utläggning;))

men det är alltså en modern datorteknologi så det är alltså inga blodprov eller något sånt inblandat! Vilket är super för min häst kryper ur skinnet vid synen av en nål...

Hästen har alltså haft en muskelskada som nu är läkt men hon var fortfarande jätte stel! Tog ut terapeuten i måndags (vet inte om dom vill be kallade "terapeut" men jag gör det i alla fall^^) och har testat att göra saker som hästen endast gjorde mycket motvilligt och stelt innan, men nu gör hon det glatt och kanske lite för ivrigt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ok, så genom bioresonans och biofeedback har dín terapeut sett att din hästs problem beror på B-vitaminbrist?

På vilket sett är B-vitaminbrist en stressfaktor?

Hur ser instrumentet ut som din terapeut använder och som jag antar är uppkopplad till en dator. Vad mäter den, andningen?

Min sambo jobbar med biofeedback och stressnivåanalyser via air-pas på människor så jag är väldigt intresserad av hur detta fungerar på häst och särskilt hur man kan se en B-vitaminbrist?
Samt hur en B-vitaminsbrist i sig skulle ge stress om det är det du menar på din häst. Själv hade jag ju förmodat att det låg något helt annat bakom som gundläggande problem och att ev B-vitaminbrist skulle komma ganska långt ner på listan och då som en bieffekt av något annat.

Mer info och förklaringar tack! :)

Alla ämnen (hormoner, toxiner, vitaminer etc) har en unik digital signatur som omfattar 55 olika elektriska mått, inkluderande frekvenser, volt, ampere, induktans och kapacitans. Genom att använda bioresonans, skickar instrumentet signaler in i kroppen och genom att mäta svaret för varje signal beräknar SCIO:n reaktionen på varje ämne. Datorsystemet har en databas innehållande över 9 000 ämnen och genom att använda komplex mattematik ges terapeuten exakta analyser och rekommendationer för balansering. Hela processen att mäta reaktionen tar inte mer än ca 3 minuter. Därefter följer analys av vilka hälsorisker som är mest aktuella och vad som kan vara bakomliggande orsak.:bump:

Genom att sedan fördjupa analysen gällande både bakomliggande orsaker och nuvarande symtom och risker, får man oftast en mycket bra reaktion. T ex från smärta till smärtfrihet, stelhet till ökad rörlighet, oro och inre stress till lugn osv.:)

SCIO:n mäter och sänder tillbaka resonans-information mellan instrumentet och klienten. Mätningen sker via elektriskt ledande gummibandselektroder som appliceras runt handleder och fotleder samt med ett band runt huvudet. Eller i detta fall, som ett pannband :) På så sätt får elektroderna kontakt med kroppens akupunkturmedianer och därmed alla akupunkturpunkter. Elektroderna är kopplade till SCIO:n som i sin tur är kopplad till en dator där alla "fingeravtryck", testprogram och behandlingsprogram finns lagrade.
(kopierat från min blogg lite snabbt!)

Nja, skulle vilja ha lite mer än kopierat från en hemsida -jag har också läst det (fast inte på din blogg). :laugh:

Jag är högst tveksam till detta, då jag vet att dom diskuterat denna metod på människa på Karolinska och dom kunde inte rekommendera detta alls utifrån någin vetenskaplig grund. Jag köper att man kan skicka in signaler i kroppen men inte att man kan veta exakt vad som ger resonans.

För att få veta mineral och vitaminbalans MÅSTE man ta blodvärdena, det finns inget annat sätt.

Jag håller med dig. Det verkar lite väl mkt hokus pokus för min del.
Jag försökte googla detta tidigare idag men hittade inte ngt vettigt. Så jag ser också fram emot ngn mer referens.

Det är kanske möjligt att det kan fungera så. Jag har ingen aning. Det kan naturligtvis vara ngn ny revolutionerande analytisk metod som jag inte känner till. (Det var inte igår precis som jag läste analytisk kemi på universitetet)

Men jag vill gärna veta om det finns ngt som fungerar så-

Nej, forskarna på Karolinska tyckte uppenbarligen inte att det fanns något vetenskapligt stöd för detta...

Nu jobbar ju min sambo med liknande grejer och samarbetar med Karolinska, så jag är mycket intresserad av att få veta mer om detta. Om det skulle fungera vore det ju fantastiskt men jag är som sagt väldigt skeptisk och jag vill veta hur och på vilka grunder man kunnat avgöra det.

Och jag vill fortfarande gärna veta vad B-vitamin kan ha för påverkan på stresshormoner?

Vilken typ av stresshormoner är det som hästen har för mycket av? Cortisol, adrenalin, noradrenalin.... Hormonerna styrs av olika ställen i kroppen tex hypofysen. En obalans i kroppen kan absolut ge brist på olika saker men att tillsätta någon som det är brist på i det läget hjälper ingenting.....

En del hokus pokus kan jag absolut köpa men inte denna tyvärr. Med all respekt... men jag köper alltid en bra förklaring!

Hur skulle B-vitaminbrist vara orsaken till stresshormon och varför var det den rekommenderade behandlingen? Och varför just öljäst när det finns B-vitaminspruta och andra former som innehåller mer B-vitamin koncentrat.

Enligt min egen hjärna kan det hänga ihop så här:
B-vitaminpreparat innehåller koncentrerad B-vitamin i en viss form.
öljäst innehåller B-vitamin i en annan form, kan ex vara kopplad till ngt annat ämne eller så. Alternativet är att jästen stöder kroppens egen produktion.
Dessa olika sätt som B-vitaminet levereras på i de olika preparaten gör att det påverkar hästen på något sätt som då i ovanstående fall inverkar negativt på den egna bildningen av B-vitamin.:rofl:

Hururuvida B-vitamin och stress hör ihop vet jag inte! Men det stod på praktiskt taget alla B-vitamin sorter som jag läste på
"-främjar pälssättning/fällning
-m.m
-m.m
-även mot stress" :idea:

En häst kan absolut ha B-vitaminbrist (och brist på allt möjligt) pga stress. Men att i det läget tillsätta B-vitamin utan att åtgärda grundproblemet är ogjort arbete. Stressen kommer inte av B-vitaminbrist.
Anledningen till att hästen inte kan ta upp B-vitaminet är liksom inte åtgärdad. Det kan tom vara så att du inte ens behöver tillsätta B-vitamin utan att när hästen har fullgott upptag i kroppen, så får den det den behöver från sin vanliga foderstat.

Att tillsätta B-vitamin är aldrig farligt och det finns säkert annat tex i foderjäst som din häst absolut mår bra av. Så ge du B-vitamin om du vill. Men försök hitta orsaken till bristen, och jag hade rekommenderat dig att ta ett blodprov på din häst för att veta säkert vad som fattas den. Samt om den är stressad, ta reda på orsaken och åtgärda. För det är inte B-vitaminbrist utan isf tvärtom, bristen är pga stressen. Är du med på vad jag menar?

Är absolut med på vad du menar!
Men vi vet vad problemet är och håller på att försöka åtgärda det!

Min häst fick foderjäst för ja hörde det var bra men han gick i taket istället å blev överenergisk i hagen, inte när man red, men började valla på sin hagkompis. när ja slutade med jästen blev han lugn igen. Testade i 2 omgångar samma resultat..

Liknande trådar

Trav Vad f*n gör man med en häst som blir så het/uppstressad så att hon kväver sig? Jag ska testa tungband nästa gång jag kör och se om det...
Svar
10
· Visningar
5 840
Senast: Tagliabue
·
Trav Igår red jag fort på en av mina pållar inne på Jägers. Jag är dressyrtant, jag tycker att skritt är en trevlig gångart, att jogga är...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka