Stressad av bootsen

Qluring

Trådstartare
Inte riktig koll på var jag ska lägga denna tråd men jag provar här. ;)
Ska ju tävla på gräs till helgen = gräsbrodd = boots. Har inte haft boots till tjejen tidigare men efter mycket povande investerades igår i ett par Eskadron gummiboots. Provred med dem och hon tyckte de var heläckliga. Redan i stallet stod hon och försökte skaka av sig dem sedan gick hon med höga benlyft hela skritten och i traven fick hon småpanik till en början. Gav sig efter en liten stund och jag tog av bootsen efter uppvärmningen så hon inte skulle överanstränga sig av att lyfta sina ben så högt, men hur har era betett sig?? Ger det sig så småningom, har lite småångest för hur hon ska tycka att det är att hoppa med dem... Lr så kanske hon glömmer bort dem då när hindren kommer :devil:.
Tävlar på söndag så jag har ju några dagar till på mig att vänja henne.

Sv: Stressad av bootsen

Förstår att du vill ha boots, använder själv det när jag har brodd i ( på vintern och gräsbanor) men om hästen tycker det är äckligt och stör sig är det ju lätt att den blir spänd och då kanske det är bättre att hoppa utan boots iaf.

Skippa bootsen! Det är väldigt få hästar som verkligen behöver boots när de har brodd. Se över hur du broddar i stället. Rätt längd/storlek på brodd efter underlag. Mindre broddar fram, samt insida bak.

Mina hästar accepterar boots utan några större krusiduller. Lite högre benlyft i början kanske men det är isf mest på bakbenen.
Använder inte boots regelbundet mer än på ponnyn som har boots när hon går terrängen i fälttävlan.

Blir din ponny spänd av bootsen, strunta i dem.

Ok, kanske bättre att strunta i dem om hon forfarande ogillar dem efter några fler försök...

Sådär gjorde min förra ponny med, men min tränare sa att jag kunde tejpa ballarna och en bit på hoven? gjorde aldrig det. Men vet inte om det är bra heller eller kanske är helt fel att göra det?

Sa hon varför du skulle tejpa? Antar att det kanske var för att hästen inte skulle känna av dem så mkt??? Märkte igår när jag gjorde iordning henne inför hoppträningen att hon fått skavsår av bootsen fram och då hade jag dem bara på i ca 15 minuter dagen innan :(. Min hopptränare tyckte att jag skulle ha boots if hon inte blev allt för stressad och iaf försöka med att rida fram med dem. Får se till att skavsåren läker först och främst och sen se hur det blir.

Tack för era svar.

Nej bara tejp! men vet inte om det är nå att hänga i julgran eller om man ens får göra det?

Jag trooor att tejp är tillåtet.
En gång när min häst hade trampat av sig skon dan före tävling så slog en tjej i stallet på den igen, men en bit av hoven hade lossnat så han fick en rulle silvertejp på hoven så att skon skulle sitta kvar.
Inte så himla optimalt kanske, men ingen sa ngt iaf.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 552
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?