Stressad av andra hundar

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hade tidigare problem med att få min hund att lyssna på mina kommandon, "kom" osv när vi var med andra hundar. Nu för tiden lyssnar han på mig. Men han lyssnar "på mig som står där borta". En hund som i vanliga fall alltid är lös, lyssnar super, har inga problem med annat. Men just andra hundar så ser jag bara hur stressen väller upp i hunden, han piper och grinar, lyssnar på mig med ger mig inte en blick. Stressen kommer så fort en annan hund är innom synhåll. Vi kan möta hundan och han är lös och långt framför mig, han stannar alltid och kommer på kommando, springer alltså aldrig iväg till andra hunden eller så. men han tjuter och stressar upp sig. I vanliga fall aldrig stressad.

När jag skidar, är ute och springer eller rider och vi passerar eller möter andra hundar är han inte såhär. Men promenader, eller när jag är ute och går med kompisar med hundar.

Jag har fått två olika tips, ena är att låta bli andra hundar helt tills han mognat. Dock tycker inte jag detta har riktigt med hans ålder att göra längre utan det sitter i något annat.

Det andra är att träna passivitet kring andra hundar, gå på promenader utan att leka, sitta och kika på andra hundar (dock tycker jag att detta är för jobbigt för honom då han blir väldigt stressad av det, ligger som sagt kvar och tittar men är stressad)

Han har en äldre tik han leker med i stallet varje dag, en tik som är lugn och inte går upp i samma varv som honom, och fostrar honom bra. Men han följer henne vart hon än går och gör vad hon än gör.

Vi har minskat kurserna, förr gick vi minst en gång i veckan men en tränare sa att jag borde låta bli och bara träna hemma med han för att han inte är mogen nog att göra saker kring andra hundar. Nu går vi inte alls på kurs. Men jag tycker itne huden blivit bättre.

Gärna konstruktiv kritik! :) (om man kan hålla det i mogen ton vilket inte allt för ofta sker på detta forum) Skulle varja jätte snällt med tips. Jag känner att även jag börjar bygga upp en frustration direkt jag ser andra hundar, vilket inte är bra. Så, undvika hundar totalt en tid framöver, eller träna?

Sv: Stressad av andra hundar

Jag skulle gjort både och. :)

Sist jag hade unghund så hade vi tyvärr nästan inga hundar som han fick träffa, vilket naturligtvis byggde upp massor med stress. Klart att en hund vill umgås med andra hundar, det är ju inget konstigt med det. Jag tyckte att han blev mycket mycket bättre när jag hittade en kompis till honom som han kunde umgås med någon gång i veckan.

Samtidigt så måste ju alla hundar lära sig att bara vara i närheten av andra hundar, så jag skulle dessutom försöka hitta folk att bara promenera med också för att få ner förväntan.

90% bara gå och 10% lek kan ju vara en bra fördelning.

Med min valp försöker jag jobba parallellt. Vi går en promenad med superkompisen, när hon har släppt kompisen helt och totalt gett upp sina försök att få hälsa sedan länge tillbaka, då får de leka en stund. Sen kopplas hon igen och så går vi bara tills hon har släppt kompisen igen, då de kan få leka en stund till.

Med din hund kanske det är lite väl svårt att tänka så, utan där får man nog separera ignorerahundar från lekahundar väldigt tydligt.

Jag bor föresten i Umeå och har tillgång till både lätt och svår störning (gammal surtant som inte är intresserad av andra hundar samt 6 månaders valp som bara vill leka). Hör av dig om du vill ta en promenad för att träna.

Han har en äldre tik på stallet som han leker med, hon säger ifrån och är mycket lugnare. Men det biter som inte på honom. Jag skulle inte säga att han leker, utan han är manisk.

Ja det är förväntningen över att få leka med den andra hunden jag vill ha bort. Han har fått för sig att varje hund är en evetuell kompis man kan trakassera. Även fast jag aldrig någonsin låter han hälsa på andra hundar.

Ja träna behöver vi, jag vet bara inte hur för att det ska bli rätt. Sitter som fast i ett vägskal med detta. Ska träffa en kille som håller på mycket med bordrar och hundrar överlag, hon skulle försöka hjälpa mig i veckan. Får vi se vad han säger också.

Men jag träffas jätte gärna och tränar! Så får du se med egna ögon vad jag menar, haha.

Det som hjälper bäst brukar vara passivitetsträning. Att du och hunden är på samma plats som ett antal andra hundar. De hundarna som man tränar tillsammans med leker man inte med. Åtminstone inte på träningsplanen. När han har lugnat sig såpass att han är kontaktbar kan man göra enkla övningar som t ex kontakt. Det bästa är att använda klicker. Man måste även träna kontakt när man är helt själv med hunden. Det bästa är att börja inomhus, sedan utomhus helt utan störning, och därefter med väldigt lite störning (t ex någon med hund som passerar 100 m ifrån utan att titta på er) och så vidare ökar man på störningsgraden efterhand. Men som sagt passivitetsträningen är också väldigt viktig, han måste lära sig att slappna av när det finns andra hundar runtom. När man passivitetstränar ställer man inga andra krav än att han ska vara lite tystare / lugnare för var gång. Om han tar kontakt med dig får han givetvis beröm och godbit. Det bästa är om ni har möjlighet att vara med på planen där det hålls kurser utan att delta i kursen helst ett par till tre gånger per vecka.

Tillägg: Det får inte vara negativt att passivitetsträna, alltså inga nej och ryck i kopplet. Beröm rejält när han gör rätt istället, alltså är tyst / lugn och/eller tar kontakt med dig.

Senast ändrad:

Men om den enda andra hund han får träffa är en surtant som inte vill leka.. tror du inte då att det kan vara det behovet som "bubblar upp" och gör att han blir manisk kring alla hundar?

Jag tror i alla fall att alla hundar behöver få leka och bara vara hund med andra hundar, och om din hund fick leka av sig då och då kanske fixeringen vid otillåtna hundar skulle minska?

Men om den enda andra hund han får träffa är en surtant som inte vill leka.. tror du inte då att det kan vara det behovet som "bubblar upp" och gör att han blir manisk kring alla hundar?

Jag tror i alla fall att alla hundar behöver få leka och bara vara hund med andra hundar, och om din hund fick leka av sig då och då kanske fixeringen vid otillåtna hundar skulle minska?

Hon leker, men blir sur då han lätt går över gränsen. Men han lyssnar på den tillsägelsen 5sek sen är han igång igen. Så hon är inte sur på han hela tiden, utan leker men på en lagom nivå, vilket jag tror att han behöver, tycker att hon fostrar honom bra för han är inte lika energisk kring henne, men han går omkring och ser störtkär ut i henne. Skulle han leka med en hund som är mer uppe i varv skulle också han gå upp i varv sjukt mycket. Han har lekt med en till border i hans ålder, men den hunden blev osäker då han var så burdus så vi tog isär dem.

Det som hjälper bäst brukar vara passivitetsträning. Att du och hunden är på samma plats som ett antal andra hundar. De hundarna som man tränar tillsammans med leker man inte med. Åtminstone inte på träningsplanen. När han har lugnat sig såpass att han är kontaktbar kan man göra enkla övningar som t ex kontakt. Det bästa är att använda klicker. Man måste även träna kontakt när man är helt själv med hunden. Det bästa är att börja inomhus, sedan utomhus helt utan störning, och därefter med väldigt lite störning (t ex någon med hund som passerar 100 m ifrån utan att titta på er) och så vidare ökar man på störningsgraden efterhand. Men som sagt passivitetsträningen är också väldigt viktig, han måste lära sig att slappna av när det finns andra hundar runtom. När man passivitetstränar ställer man inga andra krav än att han ska vara lite tystare / lugnare för var gång. Om han tar kontakt med dig får han givetvis beröm och godbit. Det bästa är om ni har möjlighet att vara med på planen där det hålls kurser utan att delta i kursen helst ett par till tre gånger per vecka.

Tillägg: Det får inte vara negativt att passivitetsträna, alltså inga nej och ryck i kopplet. Beröm rejält när han gör rätt istället, alltså är tyst / lugn och/eller tar kontakt med dig.

Detta är min hund väldigt duktig på och vi har fått mycket beröm för kontakten. På valpträningarna när han och jag tränar, alltså inte ser på andra utan vi tränar och de andra sitter och ser på så ser han bara mig och hár full ögonkontakt hela tiden. Men när det kommer till att sitta och titta på andra hundar som gör något blir han alldeles till sig, han ska vara där det händer saker. Börja gny osv. Kursledaren sa att jag ska undvika miljöer med massa hundar som är hit och dit och endast träna hemma med honom i lugn miljö då han är i den här ålder, då det blir för mycket för honom kring andra hundar och han bygger upp en förväntning och stress. Vi försökte oss på att fara och titta på hundkurser och så på avstånd, men han börjar med att gny, sen börjar han skrika, så det är inte så att han kommer ned i varv efter en stund och söker ögonkontakt, utan han går upp i varv och hamnar tillslut i ett stadie där det är lönlöst att få hans uppmärksamhet för han hör ingenting. Det har gått bra med tiken, för där hamnar han aldrig i det stadiet, utan hon håller honom på jorden, och då lyssnar han även bra på mig.

Härlig ålder ;) jag har lite samma problem som dig, funkar bättre nu efter jag började bete mig som en galning varje gång vi ser/möter/är i närheten av hundar! Jag hoppar tjoar och beter mig konstigt då tycker min lilla helt plötsligt att jag är mer spännande än hunden och så slutar hon dra mot hunden :) när jag tränar passivitet så sätter jag mig på ex en bänk med hunden sittandes mellan benen, så fort hon rör sig piper eller så håller jag händerna på henne, är hon lugn och stilla släpper jag.
Det svåra är ju vid lek och liknande om de stressar upp sig jag brukar helt enkelt avbryta och gå därifrån..
Hoppas nån kommer med superbra tips som jag oxå kan pröva :D

Nu kanske jag missuppfattar totalt men är det verkligen stress?
Det är ju väldigt vanligt att unga hundar har svårt att koncentrera sig kring potentiella buskamrater, det är helt normalt och något som alla går igenom.

Jag tänker att det man gör är att fortsätta träna! Det är ju en störning som alla andra och därför är det lämpligt att börja "lätt" och sen öka svårighetsgraden ju bättre det går.
Börja med att han ska söka ögonkontakt med dig när det finns hundar på långt avstånd. När det funkar kan du gå lite fot med hundar på långt avstånd osv..
Om han fortfarande hetsar upp sig får du göra det ännu lättare.

Att avstå från att vara kring andra hundar eller att strunta i att gå på kurs känns ju löjligt. Inget kommer bli bättre om du inte tränar.

Men något som faktiskt kan hjälpa är att hunden då och då (men inte i träningssammanhang) tillåts busa med andra hundar.
Om det nu är så att han gör detta ganska sällan.

Förr eller senare kommer det falla på plats. Men inte av att bara undvika problemet.

Senast ändrad:

Tack för bra svar. Ja alltså, det behöver inte vara stress. Men jag uppfattar det så eftersom han "fastnar" om ni förstår. Jag var ute med en kompis som hade en border(tik), lika gammal. Den hunden vill väldigt gärna också leka och struttade runt lite i början, men efter 20min så lugnade den ned sig och lyssnade på föraren (dock har den hunden en till hund i samma familj, en lapsk vallhunds tik som är väldigt lugn och har väl lärt sig efter den). Min hund lyssnar, men det är "iiih iiihi ihiihiihihihhi!!!" hela tiden, oavsett om det handlar om 20min eller 1timme, och begär jag något av honom, typ "kom, fot, sitt" eller så så gör han världens klagoljud men han gör det jag säger, med sin blick på den andra hundan hela tiden. Jag har provat vänta ut han, och väntat och väntat på ögonkontakt som han annars är fruktansvärt bra på (går lite bättre då jag har leverpastej, korv eller så för då kan han ge mig snabba blickar då och då), men han sitter och vrååålstirrar ut hunden och som jag ser det, blir han mer och mer stressad inombords för tillslut kan jag inte ens ta i kopplet och gå andra hållet så går han i väggen.

Jag har provat att ta fram bollar vara rolig osv, med det gjorde bara saken värre. Han är lite bättre när jag typp går in i "sömnstadie" alltså pratar slooowmootion och tar det vääldigt lungt och berömmer vääldigt lungt. Eller om jag håller i något spännande som han inte får se men som jag låtsas tycka vara världens roligaste grej. Men hetsar jag upp mig och försöker vara roliga så betyder varje ord "bra=får springa till hunden, sitt=får springa till hunden", alltså han blir också så uppjagad att han inte hör själv ordet utan hör det han vill höra = får springa till hunden.

När jag cyklar, rider, springer med honom lös förbi andra hundar är det inga problem alls, då får dom andra hundarna göra utfall om du vill och han kastar bara en snabb blick men struntar sen i det.

Det tråkigaste med det här är att jag börjar känna en oro inombords för att jag har ju tänkt att vi ska ta oss ut på tävlingsbanorna, men som han beter sig nu kan vi ju inte. Även tänkt anmäla mig till agillitykurs och lydnadskurs men där är det krav på att hunden ska kunna vara lös och sköta sig bland andra hundar, han kan vara lös bland andra hundar och lyssnar men jag måste vara på han hela tiden och med varje sekund och han gör inte bra ifrån sig eftersom han inte har full fokus på mig.

Jag tycker att du ska slappna av lite. :) Han är ju bara 8 månader, fortfarande så gott som valp. I den åldern så har de ju lätt för att både jazza upp sig och få knäck i öronen. Inkallningen som har suttit bra kan helt plötsligt vara som bortblåst och koppelträningen som ogjord. Det jag skulle göra är att jobba lite extra med väldigt grundläggande kontaktövningar och sedan utöka det på det sätt som line_n föreslår.

Du ska se att det hinner hända mycket på de fyra månader som är kvar tills han har åldern inne för att gå agilitykurs. :) Återigen, slappna av så blir det nog jättebra.

Jag tycker att du ska slappna av lite. :) Han är ju bara 8 månader, fortfarande så gott som valp. I den åldern så har de ju lätt för att både jazza upp sig och få knäck i öronen. Inkallningen som har suttit bra kan helt plötsligt vara som bortblåst och koppelträningen som ogjord. Det jag skulle göra är att jobba lite extra med väldigt grundläggande kontaktövningar och sedan utöka det på det sätt som line_n föreslår.

Du ska se att det hinner hända mycket på de fyra månader som är kvar tills han har åldern inne för att gå agilitykurs. :) Återigen, slappna av så blir det nog jättebra.

Haha, ja alltså det där får jag höra ofta. :angel: Jag är en väldigt krävande matte och vill att alltska ska gå fort och rätt!

Dock har jag även fått höra att hans beteende inte är normalt eftersom han är "manisk" och inte lekfull. Skulle ju kunna filma honom kanske och lägga ut. Eller så får natilia lägga ut ett ord sen ifall det är jag som överregaerar och han är en normal valp (unghund), eller om det är ett maniskt beteende. :)

Jag har oxå en 8 månaders bc korsning.. Kom att tänka på att hon oxå "fixerar" andra hundar med blicken och kan precis som din bli sådör knasig och manisk! Jag har när hon blir så dör stirrig sagt åt henne att lägga av helt enkelt, hon får stirra på saker men inte hundar, många andra hundar vi möter missuppfattar ju lätt stirrandet och tror hon är sur :eek: det jag iaf ville komma fram till är att bc är en bc dom fixerar ju får som kutar runt med blicken m.n så det kanske helt enkelt är svåååårt att få bort..
Lycka till iaf!

Jag har oxå en 8 månaders bc korsning.. Kom att tänka på att hon oxå "fixerar" andra hundar med blicken och kan precis som din bli sådör knasig och manisk! Jag har när hon blir så dör stirrig sagt åt henne att lägga av helt enkelt, hon får stirra på saker men inte hundar, många andra hundar vi möter missuppfattar ju lätt stirrandet och tror hon är sur :eek: det jag iaf ville komma fram till är att bc är en bc dom fixerar ju får som kutar runt med blicken m.n så det kanske helt enkelt är svåååårt att få bort..
Lycka till iaf!

Ja jag vill helst inte börja bråka med honom i "hund situationer" då dom har en tendens att bli ännu mer manisk på det som är förbjudet utan vill att det ska vara en tråkig och naturlig sak bara, så lite känslor som möjligt. :) Men jag ska träffa en kille som håller på mycket med bordrar, han skulle få gå igenom vår vardag och se om det är så att det är vallning vi behöver helt enkelt eller om det är något annat felet ligger i, jag som gör fel eller stressar upp mig osv.

Tänkte dra upp tråden här nu då jag blev lite frågande. Har träffat en kille nu som har bc och tävlar och tränar med dem.

Han sa åt mig att vara hårdare med hunden. Inte sitta med godis och leksaker och berömma, och om han går upp i varv gå från situationen.

Utan ge han en uppgift, och se till att han följer uppg. Nu idag så tränade vi på att Ilo (min hund) skulle ligga medans han lekte med sin bc bara några cm från ilo, om ilo reste sig skulle jag hugga tag och säga ligg ordentligt. Sen när han gör det bra, gå ifrån situationen och berömma utanför situationen. Tillslut låg min hund och sov och brydde sig inte ett smack om hunden. Så istället för att avleda, berömma osv skulle jag ge en uppg och vara benhård att "så här är det, punkt slut." Det skulle inte finnas några förväntningar i situationen som godis lek eller så, hans uppgift är att ligga och inget annat.

I vanliga fall hade jag bett min hund ligga, berömt, hade han rest sig hade jag sagt ligg och sen berömt igen. Detta skulle jag inte göra, utan det skulle vara en självklarhet att han ska ligga. Och att min korrigering ska vara på den nivån att jag bara behöver korrigera en gång, och inte tjata.

Han trodde inte jag skulle ha några problem utan hade en mjuk och fin hund och att jag bara behöver bli hårdare och inte fjäska för honom så mycket. Nu berömmer jag och belönar titt som tätt, men han tyckte att jag ska vara nogrannare när jag belönar och inte belönar på självklara saker.

Vad tror ni om detta?

Å ena sidan å andra sidan...

För det första ska jag säga att jag har nog aldrig sett en så väluppfostrad och trevlig åttamånaders hund förut. Nu förstår jag att han uppförde sig ovanligt väl när vi träffades, vilket ju brukar vara typiskt när man "vill" visa upp det monster man har. Men ändå.. Inte ett drag i kopplet, inte minsta tendens till att få överslag och kampa med kopplet / hänga i dina armar, inget pipande osv osv. Hade jag inte vetat hur gammal han var så hade jag gissat på minst 4-5 år. Jag förväntar mig absolut inte att min valp ska uppföra sig så väl när hon är åtta månader och jag vill det inte heller.. då skulle jag nog oroa mig över att jag hade varit för hård med henne.

Jag är ju överlag inte ett fan av korrigeringar som träningsmetod, speciellt inte när man börjar tala om att de ska vara så ordentliga att de bara behövs en gång. Därmed inte sagt att jag inte korrigerar mina hundar, för det gör jag.. men jag betraktar det som en brist hos mig själv. De gånger jag gör det så är det därför att jag är så kass att jag inte kan hantera situationen på annat sätt.

Mitt sätt att se på min träning - inget annat.

Däremot kan jag hålla med om att man lätt fastnar i belöningstänket lite för hårt. Att man belönar saker som faktiskt borde vara självklart eller att man stannar vid så låga kriterier att man sedan inte har något att "ta till" vid svårare situationer. Jag anser dock att detta är något som man måste stegra gradvis för hunden.. den måste ju få en chans att lära sig också.

Jag tror att du måste gå rätt mycket på din egen magkänsla när det kommer till det här. Hur känns det när du gör det ena eller det andra? Vilken typ av hund vill du ha? Är lydnad eller intiativförmåga viktigast för dig? osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka