MissFideli

Trådstartare
Jag behöver få tips om hur hantera stress på jobbet. Vår "huvudlinje" har pga yttre omständigheter blivit för tight, körtiden vi har räcker inte längre. Vi har längs med linjen upp till 4 andra bussar som vi ska försöka hinna till innan dessa åker, och marginalerna är ofta 0-2 min. På upp till 3 mils körning. Jobbet har köpt in ett gäng nya bussar som är spärrade både i acceleration och maxhastighet, vilket inte hjälper. Och folk har av nån anledning i större grad slutat ha marginaler, de tar den senast möjliga bussen trots att det går en 10-15 min innan. Och sen är det ju förstås mitt ansvar att se till att de hinner med.
Jobbet vet, facket vet, men ingen "kan" göra nått innan vi byter tidtabell, vilket är i december. Jag kan av nån dum anledning som jag inte vet själv inte acceptera att allt gjort att det helt enkelt inte funkar längre, utan gör allt för att allt ska funka, vilket resulterar i att jag mår dåligt. Jag är rädd för att åka till jobbet numera.

Har ni nått tips på hur jag ska klara denna sommar och höst utan att springa in i väggen? Hur få en dum hjärna att fatta att jag inte är den som ska lösa min arbetsgivares och resenärernas problem i detta fall?
 
Jag behöver få tips om hur hantera stress på jobbet. Vår "huvudlinje" har pga yttre omständigheter blivit för tight, körtiden vi har räcker inte längre. Vi har längs med linjen upp till 4 andra bussar som vi ska försöka hinna till innan dessa åker, och marginalerna är ofta 0-2 min. På upp till 3 mils körning. Jobbet har köpt in ett gäng nya bussar som är spärrade både i acceleration och maxhastighet, vilket inte hjälper. Och folk har av nån anledning i större grad slutat ha marginaler, de tar den senast möjliga bussen trots att det går en 10-15 min innan. Och sen är det ju förstås mitt ansvar att se till att de hinner med.
Jobbet vet, facket vet, men ingen "kan" göra nått innan vi byter tidtabell, vilket är i december. Jag kan av nån dum anledning som jag inte vet själv inte acceptera att allt gjort att det helt enkelt inte funkar längre, utan gör allt för att allt ska funka, vilket resulterar i att jag mår dåligt. Jag är rädd för att åka till jobbet numera.

Har ni nått tips på hur jag ska klara denna sommar och höst utan att springa in i väggen? Hur få en dum hjärna att fatta att jag inte är den som ska lösa min arbetsgivares och resenärernas problem i detta fall?
Hur informeras sådant till passagerarna?
Om det är permanent så behöver de ju få tydlig info om att det som står som/ser ut som anslutningar i tidtabellen inte är det i verkligheten.
Nu låter det som att alla inblandade "låtsas" (ut mot resenärerna menar jag då) att det finns fungerande anslutningar istället. Klart det blir stress hos både förare och passagerare då.
 
Hur informeras sådant till passagerarna?
Om det är permanent så behöver de ju få tydlig info om att det som står som/ser ut som anslutningar i tidtabellen inte är det i verkligheten.
Nu låter det som att alla inblandade "låtsas" (ut mot resenärerna menar jag då) att det finns fungerande anslutningar istället. Klart det blir stress hos både förare och passagerare då.

Ingen info alls.
 
RN Tpl? Den förväntas vara klar i december ...

* Finns det kortläsare vid bakdörrarna? Öppna för påstigande bak så går det mycket fortare vid hållplatserna.
* Om det inte finns kortläsare bak så begär att det placeras ut trafikvärdar som kan släppa ombord folk vid bakdörr på de större hållplatserna. En större del av restiden än man tror utgörs av hållplatstid, och där är potentialen störts att korta restiden (köra för fort är inte bra på något sätt och inte speciellt effektivt heller)
* Tala om för passagerarna i början av varje tur och efter större hållplatser, hur det ser ut (orsaken till risk för försening), att du ska göra vad du kan - vilket inte är mycket - för att de ska hinna med sina anslutningar. Säg att du är ledsen för att SL:s reseplanerare utlovar något som inte alltid är praktiskt möjligt att hålla. Kanske börjar en del då ta en buss tidigare nästa gång (om de kan!) andra kanske framför klagomål så att reseplaneraren ändras. De som har möjlighet kan i god tid börja planera för att någon ska hämta dem om de missar anslutningen, ordna så att någon annan hämtar barnen på dagis etc. Att du meddear i början är viktigt för både dem och dig. När du har gjort det så kan du slappna av och koncentrera dig på körningen. Du har gjort vad du kan för att folk inte ska bli irriterade (på dig) när/om de inser att de riskerar att missa sin anslutning.
 
Finns det möjlighet att meddela trafikledningen så att bussarna som du ska ansluta till kan hållas någon minut? Jag antar att det är landsbygdsbussarna som inte går så ofta och inte har ytterligare passningar? Ska de med färjor kanske de också kan dröja ngn minut?
 
RN Tpl? Den förväntas vara klar i december ...

* Finns det kortläsare vid bakdörrarna? Öppna för påstigande bak så går det mycket fortare vid hållplatserna.
* Om det inte finns kortläsare bak så begär att det placeras ut trafikvärdar som kan släppa ombord folk vid bakdörr på de större hållplatserna. En större del av restiden än man tror utgörs av hållplatstid, och där är potentialen störts att korta restiden (köra för fort är inte bra på något sätt och inte speciellt effektivt heller)
* Tala om för passagerarna i början av varje tur och efter större hållplatser, hur det ser ut (orsaken till risk för försening), att du ska göra vad du kan - vilket inte är mycket - för att de ska hinna med sina anslutningar. Säg att du är ledsen för att SL:s reseplanerare utlovar något som inte alltid är praktiskt möjligt att hålla. Kanske börjar en del då ta en buss tidigare nästa gång (om de kan!) andra kanske framför klagomål så att reseplaneraren ändras. De som har möjlighet kan i god tid börja planera för att någon ska hämta dem om de missar anslutningen, ordna så att någon annan hämtar barnen på dagis etc. Att du meddear i början är viktigt för både dem och dig. När du har gjort det så kan du slappna av och koncentrera dig på körningen. Du har gjort vad du kan för att folk inte ska bli irriterade (på dig) när/om de inser att de riskerar att missa sin anslutning.

Nej, inte Roslags Näsby, vi har ställen som tar mer tid än så.
Jag kan inte kräva ombyggnader av bussen, det kan du räkna bort. Det ligger på politikernivå. Vår komradio går under mobillagen, jag får inte prata i den när jag kör.

Mitt inlägg handlade mer om hur JAG ska klara stressen. Inte hur jag ska få RESENÄRERNA att klara stressen. Så att ge mig tips på ännu mer jag ska göra och som tar ännu mer tid av körtiden som redan är för kort, ser jag inte som speciellt konstruktiva för andra än resenärerna. För mig blir det ju bara ännu mer stress?
 
Men det finns ju ingen annan lösning än att du inser att du inte kan påverka ramarna och gör det du kan inom dem? Testa avslappningsövningar hemma och se om du kan få nytta av dem även när du sitter i bussen. Det finns appar och förmodligen finns det på youtube också.
 
Men det finns ju ingen annan lösning än att du inser att du inte kan påverka ramarna och gör det du kan inom dem? Testa avslappningsövningar hemma och se om du kan få nytta av dem även när du sitter i bussen. Det finns appar och förmodligen finns det på youtube också.

Nej, jag vet. Men jag vet inte hur. Drömmen är att jag kan få mig själv att se logiskt på detta, det ligger långt ovanför mig att få till problemen i trafiken. Därför behöver jag, som du skriver, komma till acceptans.
Ska testa avslappningsövningar, det kan nog behövas även privat.
 
Det är deras ansvar - och det är du som blir drabbad när de inte hanterar det. Oacceptabelt, säger jag. Putta tillbaka bollen och tala om hur situationen får dig att må. Självklart måste det gå att göra något åt det hela så att du inte kommer i kläm.

Jag har lämnat in tillbudsrapport och jag vet att de jobbar på det, men eftersom SL använder sig av årstidtabell, så säger dom att inget kan göras innan vi byter den, dvs mitten av december. Jag har inte så stor tro på att det kommer göras nått eftersom det kommer kosta pengar. Ens i december. Men jag hoppas.
Vet flera som mår dåligt, men de "kommer aldrig till skott" att skriva tillbudsrapport, utan låter mig sköta allt.
 
Jag har lämnat in tillbudsrapport och jag vet att de jobbar på det, men eftersom SL använder sig av årstidtabell, så säger dom att inget kan göras innan vi byter den, dvs mitten av december. Jag har inte så stor tro på att det kommer göras nått eftersom det kommer kosta pengar. Ens i december. Men jag hoppas.
Vet flera som mår dåligt, men de "kommer aldrig till skott" att skriva tillbudsrapport, utan låter mig sköta allt.
Det där sista är synd. Om ni var fler som alog larm kanske de skulle förstå hur ni drabbas av en orealistisk tidtabell.
 
Jag har lämnat in tillbudsrapport och jag vet att de jobbar på det, men eftersom SL använder sig av årstidtabell, så säger dom att inget kan göras innan vi byter den, dvs mitten av december. Jag har inte så stor tro på att det kommer göras nått eftersom det kommer kosta pengar. Ens i december. Men jag hoppas.
Vet flera som mår dåligt, men de "kommer aldrig till skott" att skriva tillbudsrapport, utan låter mig sköta allt.
Ett halvår är lång tid för någon som är ambitiös, vill hålla tidtabellen och ha nöjda resenärer. Dåligt hanterat och ett bra recept för att få sjukskrivna medarbetare eller som börjar se sig om efter andra jobb. Plus missnöjda kunder.

Du får göra en mental tatuering på armen: "Det är inte mitt fel."
 
Nej, inte Roslags Näsby, vi har ställen som tar mer tid än så.
Jag kan inte kräva ombyggnader av bussen, det kan du räkna bort. Det ligger på politikernivå. Vår komradio går under mobillagen, jag får inte prata i den när jag kör.

Mitt inlägg handlade mer om hur JAG ska klara stressen. Inte hur jag ska få RESENÄRERNA att klara stressen. Så att ge mig tips på ännu mer jag ska göra och som tar ännu mer tid av körtiden som redan är för kort, ser jag inte som speciellt konstruktiva för andra än resenärerna. För mig blir det ju bara ännu mer stress?
Måste du alltså stanna bussen om du vill prata med TL? I mina ögon är det horribelt.

Sen tycker jag nog att ditt fack är lite bekvämt. Är arbetsmiljön sådan att förarna blir så stressade att dom blir sjuka så får man ju sätta in akuta åtgärder. Arbetsgivaren har ju ansvaret för den psykosociala arbetsmiljön.

Dock krävs det av förarna att det skrivs på det. Skrivs det inte så finns det inte.

Vad du kan göra åt din egna stress är att köra så gott det går utan att stressa ihjäl sig. För min del hjälper det att lyssna på bra musik. Gärna lite dansmusik så det rycker lite i kroppen. Just rörelse brukar vara effektivt för att lägga stressen.

Klagar passagerarna på att dom missar anslutande buss så hade jag sagt ”Jag beklagar detta och förstår att det ställer till problem för dig men tyvärr så räcker inte våra körtider till. Vänd dig gärna till SL (?) med att det strular”. Och sen får man släppa det.

Du har aldrig funderat på att byta arbetsgivare?
 
Ja, jag har sagt det men de vill hela tiden att jag ska författa åt dom. Vilket jag vägrar.
Men om det hjälper dig så kanske det kan vara värt att hjälpa dom andra förarna att författa rapporterna? Dom kanske bara behöver hjälp i början? För att komma igång själva?
 
Men om det hjälper dig så kanske det kan vara värt att hjälpa dom andra förarna att författa rapporterna? Dom kanske bara behöver hjälp i början? För att komma igång själva?

Facket ville inte det, kommer det fram till företaget kan de bli snack om uppvigling. Trots deras underskrift.
 
Måste du alltså stanna bussen om du vill prata med TL? I mina ögon är det horribelt.

Sen tycker jag nog att ditt fack är lite bekvämt. Är arbetsmiljön sådan att förarna blir så stressade att dom blir sjuka så får man ju sätta in akuta åtgärder. Arbetsgivaren har ju ansvaret för den psykosociala arbetsmiljön.

Dock krävs det av förarna att det skrivs på det. Skrivs det inte så finns det inte.

Vad du kan göra åt din egna stress är att köra så gott det går utan att stressa ihjäl sig. För min del hjälper det att lyssna på bra musik. Gärna lite dansmusik så det rycker lite i kroppen. Just rörelse brukar vara effektivt för att lägga stressen.

Klagar passagerarna på att dom missar anslutande buss så hade jag sagt ”Jag beklagar detta och förstår att det ställer till problem för dig men tyvärr så räcker inte våra körtider till. Vänd dig gärna till SL (?) med att det strular”. Och sen får man släppa det.

Du har aldrig funderat på att byta arbetsgivare?

Ja, vi har en handhållen komradio och den räknas som samma som mobiltelefon. Trafikförvaltningen har tagit beslut om ombyggnad av radion, men det går inte fort.
Tyvärr kommer många inte framoch pratar med oss utan skickar in klagomål till SL istället. Och kommer de fram är det vanligt att de framför sin åsikt och sen går därifrån utan att låta oss förklara. Såklart är inte alla så, men det är tillräckligt många för att jag ska stressa upp mig.
Jag lyssnar i princip alltid på P4 för att få trafikinformationen, men ska testa nån musikkanal när det inte är rusning.
Jag har funderat många gånger, men jag vet inte om det egentligen är bättre på annat håll. Inte av dom som kör samma typ av trafik, upphandlingarna har ju tvingat företagen till att försämra för sin personal för att få ned kostnaderna.
Och i detta fall är det inte min arbetsgivare som lagt för tight körtid egentligen, när Essingeleden fick vägtullar började fler och fler från Nacka och Värmdö att åka över Vaxholm istället vilket gjort att trafiken på Vaxholmsvägen ökat markant. Det påverkar oss när vi ska försöka ta oss ut från hållplatserna eftersom vi kan bli stående upp till 3-4 min innan vi kommer ut. Vägarbeten i stan och dum prioritering av trafikljusen gör att det tar längre tid där också. Nya bussarna accelererar långsammare för att spara bränsle och antalet resenärer som behöver extra tid på sig har ökat. Flera av dessa har ändrat sig efter att tidtabellen lades.
 
Ja, vi har en handhållen komradio och den räknas som samma som mobiltelefon. Trafikförvaltningen har tagit beslut om ombyggnad av radion, men det går inte fort.
Tyvärr kommer många inte framoch pratar med oss utan skickar in klagomål till SL istället. Och kommer de fram är det vanligt att de framför sin åsikt och sen går därifrån utan att låta oss förklara. Såklart är inte alla så, men det är tillräckligt många för att jag ska stressa upp mig.
Jag lyssnar i princip alltid på P4 för att få trafikinformationen, men ska testa nån musikkanal när det inte är rusning.
Jag har funderat många gånger, men jag vet inte om det egentligen är bättre på annat håll. Inte av dom som kör samma typ av trafik, upphandlingarna har ju tvingat företagen till att försämra för sin personal för att få ned kostnaderna.
Och i detta fall är det inte min arbetsgivare som lagt för tight körtid egentligen, när Essingeleden fick vägtullar började fler och fler från Nacka och Värmdö att åka över Vaxholm istället vilket gjort att trafiken på Vaxholmsvägen ökat markant. Det påverkar oss när vi ska försöka ta oss ut från hållplatserna eftersom vi kan bli stående upp till 3-4 min innan vi kommer ut. Vägarbeten i stan och dum prioritering av trafikljusen gör att det tar längre tid där också. Nya bussarna accelererar långsammare för att spara bränsle och antalet resenärer som behöver extra tid på sig har ökat. Flera av dessa har ändrat sig efter att tidtabellen lades.
Mobiltelefonlsgen kom ju inte över en natt direkt även om man kan tro det enligt vissa bussbolag.

Kan du inte spana in andra arbetsgivare? Tex har dom fixat komradio till sina förare så kanske annat funkar bättre också?

Jag antar att du måste stå stilla nu när du pratar med din TL? Och att trafiken skulle bli annorlunda i samband med stora vägbyggen är ju inte heller så svårt att räkna ut. I mina ögon verkar din AG ha extremt dålig framförhållning.

Tänkte på det där med musiken. Bra musik som det svänger lite om får ju oftast en på bra humör och bara ett gott humör brukar ju få en att stressa mindre/tåla stressen bättre. Tänkte att det är en enkel sak att prova.

Jag har också märkt att Celcius energidryck får mig på gott humör (vet inte om det gäller andra drycker då jag inte testat andra). Några klunkar av en sådan gör att jag sitter och sjunger med i låtarna som spelas på radion (väldigt avstressande för min del). En snabb promenad/skutt och hopp i 1-2 minuter så fort tillfälle ges är för mig också väldigt stresssänkande och höjer mitt humör.

Just avsaknaden av kontroll och möjlighet att påverka sin situation är ju ett av det mest stressbildande som finns. Det är inte konstigt att du blir stressad. Tror att någon form av acceptans (blir jag sen så blir jag sen) och försöka hitta något som får dig att bli lite gladare (tex bra musik) är nog bland de få sakerna du kan göra i ett akut läge.

Men skall det bli hållbart i framtiden för dig så kanske det krävs att omgivningen förändras snarare än att du gör förändringar på dig själv.
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Tuggben
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp