Stress i transport, tips?

M

mimmi_t

Hej,

På onsdag ska jag åka på kurs, därför gjorde vi ett försök idag med att trasportera Lancelot. Han gick in väldigt bra. Vi åkte ca 20minuter. Nu till avlastningen, allt gick bra, men han skakade och hadde svettats ordentligt.

Jag hadde "luckorna" över rampen öppna, och inget hö i transporten.
Så nu till min fråga, har ni några tips för att han ska stressa mindre?
Kan tillägga att det var ca 2år sedan han inte har åkt transport.

Sv: Stress i transport, tips?

Kör jättelugnt (kurvor, vid stopp osv) och försök träna oftare! :) Min häst fick äta middag i transporten nån månad i sträck när jag köpte honom, nu älskar han att knata in i transporten.. ;)

Åker hästen brett eller smalt? kan kanske hjälpa om han åker brett?

Kl

Enda tipset jag kan ge är att åka OFTA och inte vart annat år..
Lasta ett par gånger i veckan och ta med honom till kjosken då du ska köpa tidningen eller nåt..och sen hem igen.

Så har vi gjort med både Petite och Trophy och Miss.
Tog med dom till affären och hem igen.

Kör försiktigt..då menar jag inte i 30-tempo utan försiktigt i kurvor.
Gasa inte förrän du har släpet rakriktat.

Säkert en bredåkare..dom brukar spänna sig mer om dom har en mellanvägg och små ytor att balansera på.

AM

Tack för tips!
Ska börja tävla denna säsongen, så det blir mer åkande!

Mvh
Mimmi

Mitt sto var inte kört så mkt när vi fick henne och hon stressade ordentligt!! Man lär sig efterhand man kör vad varje häst tycker är bra (läs: mindre hemskt)

Jag hade stora problem med att min sparkade upp framdörren ett flertal gånger när hon viftade med frambenen, vi ställde henne på andra sidan - alltså mot väggrenen, efter det har hon aldrig sparkat, kan vara så att de upplever det som att trafiken kommer för nära när de står mot vägens mitt!
Att skaffa en lång bakbom gjorde oxå upplevelsen mkt bättre. Det är bara att inse att min häst aldrig kommer tycka om att åka transport men hon gör det, typ!

Kan vara värt att pröva å ha honom på andra sidan och att åka brett (som fler sagt!)

Lycka till!

Hmm, nu kan ju jag sitta här och känna mig dum men...

jag har aldrig haft egen häst hemma, utan lånat av min ridskola. Nu är det så att jag den här säsongen har börjat ta med en stor häst istället för D-ponnyn. Han stressar också mycket i transporten. Vi har diskuterat om det beror på att han har svårt att hålla balansen då han inte är helt van (vi kör med en stor tung automatväxlad bil i väldigt lugnt tempo). Vi breddar ju mellanväggen när han ska lastas, men kanske behöver han kunna balansera upp sig bättre under själva åkningen... så till själva grejen; om han ska åka brett, ska man då ha mellanväggen breddad eller ta bort den helt?

Blev lite långt och krångligt men...

Har hört att en spegel ska vara bra hjälp..

Kan inte låta bli att tänka på artikeln i senaste Ridsport om hästar och stress... Kortfattat innebar den att typ 70% av alla tävlingshästar hade magsår pga all stress vid transporter och miljöombyte. Det man också visade på vad att även hästar som uppvisade ett lungt yttre kunde vara mycket stressade inombords.

Det är ju väldigt viktigt att försöka komma tillrätta med stressproblematiken och jag tycker att du fått många bra tips i din tråd... låt hästen äta i transporten, lasta och åk ofta en lite sträcka, låt hästen stå brett.

Nu har jag inte läst de andras svar, så du får ursäkta om detta e liknande..

Min kompis hade en häst som sparkade som 17 i transporten!

När de gick in till henne blev hon lugn...
De testade att sätta in en radio i transporten och det fungerade mycket bättre, hästen blev lugnare=)

Vissa hästar tål inte heller att man har övre luckoan öppen, eftersom de ser trafiken då.
Och det förstår jag om det ser läskigt ut, om det ex kommer en stor lastbil rakt emot den.. :crazy:
Så testa även att stänga den.

Min häst kan tom bli stressad om man har den öppen när transporten är stilla.

Det kan man göra som man vill, vad som passar bäst, kanske även beroende på hur stor transport man har! Vi har mellanväggen kvar i våran och har skaffat en lång bom, jag tyckerd et är det bästa då det inte riskerar att bli så brett att hästen inte får ngt stöd alls och blir orolig för det i stället. Men då har vi ett extrabrett släp. har man ett lite smalare släp typ trane, läcko m.fl kan man kanske köra utan mellanvägg. Det viktigaste är att ALDRIG ALDRIG ALDRIG köra hästen eller ens ta upp baklämmen utan att ha bom för!

/Z.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·
Hästhantering Hej! Jag sitter och planerar transporten ned till Öland som vi ska göra i sommar. Har sommarland där (vi bor i Stockholm) och resan är...
2
Svar
37
· Visningar
2 914
Senast: SarmirBebis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar