Strept. Zooepidemicus

Sv: Strept. Zooepidemicus

Det är en mildare form av kvarka. Ytterst smittsamt. Min unghäst hade det förra vintern, fick det på djursjukhus. Mitt stall blev isolerat i tre veckor.
Sjukdomen kräver penicillinbehandling, viktigt att hästen behandlas, då de små elaka envisa streptokockerna(=strept.) kan ge följdsjukdomar bland annat hjärtmuskelinflammation

Senast ändrad:

De finns normalt i hästens näsa men man ska inte få en "överdos" av dem. Då är det penicillin som gäller. Smittar som sagt

Den finns normalt i hästens luftvägar, inte direkt näsan bara. Dessutom så tillhör den normalfloran i hästens luftvägar, MEN kan bli sjukdomsframkallande sannolikt beroende på stress. Symtomen LIKNAR kvarka, men är det INTE.

Ibland behövs pencillinbehandling, men inte alltid. Streptokocker i SAMBAND med svalginfektioner är den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammationer. Då streptokockerna kan överleva 1 år i miljön runt hästen är det viktigt att du SANERAR allt som kommit i kontakt med den sjuka hästen.

Isolering är inte nödvändigt OM sjukdomen INTE uppträder som kvarka...gör den det ska den behandlas som kvarka.

Den smittar via direktkontakt med smittad häst, utrustning eller stallinredning.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
425
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka