Strapping?

S

SomethingLovish

Ja, jag vet inte vad det heter på svenska, men alltså innan idag så kom jag förbi en video på en sida där videon visade "how to strap you horse"
Jag har ärligt talat aldrigt hört talas om det tidigare. Men då ska det gå till såhär alltså (om jag förstår det hela rätt)att man har en "strapping pad" som man sen alltså slår på hästens muskler upprepande gånger? :confused:för att hästen skulle få finare muskler? Jag tyckte att det lät lite märkligt och slog upp det på google. "Strapping is a traditional but very effective method to promote circulation and to build muscle." var bla det jag hittade. Är det något som förekommer i Sverige? eller. Det skulle vara intressant och veta om nån använder/har använt denna metod.
Jag är bara väldigt nyfiken eftersom jag alldrig har hört talas om det!

Hit me!:p

Sv: Strapping?

Har aldrig hört talas om just det du nämner... Men när jag gick hästmassageutbildning på Axelsons fick vi bla lära oss ett "grepp" som typ innebar att man slog på muskeln med handens "ytterkant" med slapp handled. Som ett slappt karateslag. Och då skulle man förståss göra detta upprepade gånger över muskeln, skulle främja cirkulationen.
När någon gör det på mig känns det iaf som att cirkulationen ökar, skulle tro att det även blir så på hästen, de verkar gilla det.

Kan detta vara något motsvarande tro?

Detta förekommer i England, vet inte om det görs i Sverige. En strapping pad är ungefär som en sån där pad man boxas mot fast med rundad yta. Det är väldigt jobbigt (för människan) att strappa en häst och ser ganska hårdhänt ut. Kan ju vara bra att göra för att underhålla musklerna om hästen har en skada så att den inte kan motioneras, eller för att buffa upp musklerna inför tex ett löp. Tror att hästarna tycker det är ganska skönt när de väl vant sig. Inför varje "slag" så drar ju musklen ihop sig och tränas på så sätt. ungefär som de olika elektriska maskiner man kan spänna på sig själv och t.ex. träna magmusklerna medan man tittar på tv.

Jaha okej, visste väl att det fanns någon därute som visste något:D
Ja det såg hårdhänt ut inte något jag skulle vilja prova själv iallafall, folk skulle säkert tro att jag misshandlade hästen.

Liknande trådar

Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Kung Bob
·
C
Utrustning Hej, Jag bifogar här fråga och svar om hur man fixar gångveck på nya stövlar. Jag hittade det på "www.horse-sense.org" Har inte...
Svar
4
· Visningar
2 352
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V