sträng mot unghäst

Sv: sträng mot unghäst

Rattfylla skrev:
Jag är väldigt bestämd mot mina unghästar men det är för att vara en tydlig ledare. Men man märker på dom att dom uppskattar mina bestämda regler .
Hästen är ett flockdjur som kräver en ledare. Du ska va dess ledare.
Unghästar är det ännu viktigare.
Det kan låta förjävligt att ryta i men tro mig det är inte så många hästar som far illa av det.

jag kan bara hålla med dig och alla andra som skrivit liknande svar. :bow:

Att INTE vara sträng eller tro att man är dum om man är sträng, är att förmänskliga hästen. Om man tittar på hur hästar i flock lever så är de också ytterst tydliga mot varandra. På en sekund går det från öronen framåt till bakåtslickade med en utskällning och ett "häst ryt" mot den som inte uppför sig. Hästen förstår samma metod om människan säger ifrån TYDLIGT och bestämt när ngt är fel. OTYDLIGHET och svaga signaler är något som gör värre skada än att vara sträng - en häst är trygg med TYDLIGA signaler, inklusive en åthutning när så krävs. Det viktiga är att återigen, om man tittar på hur hästarna själva kommunicerar, så är det en åthutning, och sen när den åthutade "rättar sig" så är omedelbart allt bra igen! Hästen förstår inte långdraget skäll eller långsinthet.

jag är så j*vla sur på henne,
pratade med henne på msn och föreslog att hon kunde vara med på lingon hoppningen på ridskolan.
som svar fick jag.
nä eftersom hon hoppade så fint på dom två tävlingar hon varit med i ska vi börja med lc nu

jag ska förklara lite gran hur det gått för dom

1:a tävlingen två klasser felfritt, jag skulle inte tänkt tanken att vara med i två klasser första tävlingen

2:a tävlingen tror dom blev utvägrade
ägaren skyller på att det var en svår bana, men vad fan har hon att göra på klubbm

om jag hade en fyraåring hade jag inte tvekat att vara med i lingonhoppningen.

Offtopic; fjordingar brukar man väl inte rida in förrän vid 5 år? Låter inte så bra om den är ute och tävlar redan vid 4 års ålder.. :confused:

Flipp skrev:
Offtopic; fjordingar brukar man väl inte rida in förrän vid 5 år? Låter inte så bra om den är ute och tävlar redan vid 4 års ålder.. :confused:

Brukar man?? Aldrig hört... Vet att man rider in islandshästar senare än andra hästar för att de utvecklas långsammare. Är det av samma anledning som man rider in fjordingar sent??

Generellt sett brukar man väl säga att ju mera kallblod i hästen, desto senare utveckling och därmed också inridning. Det är ju därför som galoppörerna klarar ridning redan i tvåårsåldern, medans halvbloden oftast inte börjr ridas förrän vid tre års ålder.

nån som vet om fjordingar om dom är "söliga" i växten?

Ja det är dom. Dom liksom andra kallblod är saktväxta och brukar inte vara färdigväxta förrän dom är kanske 8 år eller nått.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 849
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17