Strålröta

S

straaawberry

Kan hästar få strålröta när de går på sommarbete i en ganska torr hage ?

Sv: Strålröta

Det låter lite konstigt men jag har dålig koll. Det kanske finns andra faktorer än de som man vanligen tänker sig som kan orsaka strålröta. Hoppas du får bra svar av nån annan!

Sara

Min har fått det. Hovslagaren sa att det hade med bakterier att göra i jorden. Var lika förvånad jag när han fick det..Men så sa hovslagaren till mig iallafall. Men om det är rätt eller fel det vet jag inte.

Jajamensan. Strålröta beror på bakterier, och vissa hästar är känsligare än andra. Förra ungstoet brukade ha lindrig strålröta när det var blött och geggigt, valacken aldrig. Förra året, under den torraste sommaren i mannaminne fick BÅDA extremt kraftig strålröta. Hovis konstaterade att han sett en våg av strålröta när torkan kom, och ansåg att boven i dramat var (för) torra hovar som får mer eller mindre ytliga/synliga sprickor i stråle och sula, där det blir en utmärkt grogrund för bakterierna. (Även för blöta, uppluckrade hovar är en grogrund, men det tålde som sagt mina bättre)

Men jag har hört att man ska spraya bluespray elr liknande. hur ofta ?

Vad man väljer att behandla med är olika, och olika saker hjälper olika hästar. Oavsett hur du väljer att behandla så steg ett är att hovslagaren skär bort allt angripet horn. Det är ingen vits behandla ovanpå angripet horn, då når medlet inte ner 'där det ska'. Viktigt är också att behandla RENA hovar.

Strålrötebakterier tycker inte om syre, därför det hjälper skära rent, och är viktigt man kommer 'ända ner i botten', annars behandlar du bara ytan och därunder myser bakterierna och strålrötan fortsätter.

Jag behandlar 1 - 2 ggr/dag beroend epå vad jag beh med och hur 'illa' med strålröta det är. Spolar och skrubbar hoven, spolar väteperoxid med spruta i alla skrymslen och vår (för ner syre, blä tycker bakterierna). Låter lufttorka på stallgången och behandlar sen med valt medel.

Men om ej har strålröta, ska jag behandla ändå, så inget händer? Och skär rent, hur menar du?

Men om ej har strålröta, ska jag behandla ändå, så inget händer? Och skär rent, hur menar du?

Har hästen inte strålröta finns ju ingen anledning att behandla. It it aint broken - dont fix it.

Strålröta angriper hornet i strålen. Det infekterade hornet ska skäras bort (av hovslagaren), tills man kommer till friskt horn till största delen. Sen behandlar man.

Din hovslagare vet precis hur man behandlar strålröta, så vänd dig till honom/henne om du är orolig hästen har röta, för han/hon måste iaf vara involverad i behandlingen.

Okej, men är strålen jättemjuk, så jag märker om hon får de ?:D

Du märker på lukten om inte annat :devil:. Ofta angrips inte hela strålen direkt, utan det börjar i strålfårorna.

Visst kan du behandla hovar för att förebygga strålröta- varför vänta tills det dyker upp när man kan förebygga. För att undvika kan du ca 1 gång i veckan skura strålarna rena- låta dem torka (utan att bli smutsiga igen) och sedan pensla på tjära. Min hovslagare har detta som bästa tips. Men om hästen är torr om strålen så skall du inte hålla på med tjära som torkar ut ännu mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka