Sv: StrÅlrÖta
Jag har också haft problem med strålröta på mitt sto, hennes strålar såg ut som svarta hål när det var som värst!
Ett tips som verkligen fungerar är minituös rengöring innan behandling. Jag har skurat med såpvatten, sedan ställ in på torrt, rent spån innan jag har behandlat.
Tjära skall man undvika så långt man kan eftersom det är giftigt. Det är oerhört effektivt men dödar även hästens levande vävnad. Jodopax kan man använda, men var försiktig eftersom det har en blistrande effekt på hud vid långvarig användning. Förutom rödfärgningen alltså.
Nu senaste behandlingen (som definitivt funkat bäst) var fotbad med kolloidalt silver, sedan sporadisk behandling med silversalva. Nu under jullovet kör jag ett race med silversalva varje dag + motion för att äntligen få ordning på dessa strålar.
Viktigast är att kolla så att man inte överutfodrar hästen! Genom att ge mer kraftfoder än vad hästen gör av med håller man blodsockret på en hög nivå vilket gynnar både svamp och bakterier. Om så är fallet spelar det ingen roll hur bra behandling man ger externt eftersom problemet kommer inifrån!
Ang att beskära strålen är detta naturligtvis väldigt viktigt, men absolut något du överlåter åt hovslagaren eller barfotaverkaren. Du kan själv dra bort flikar och annat, men att karva i rutten stråle är inte lekmannagöra.