strålröta?

B

bazzochic

hej jag undrar om ni har ngra bra tips för att förhindra strålröta nu under d väldigt blöta månaderna?
mvh jannike :banana:

Sv: strålröta?

Jag har inte hört talas om hästar som fått strålröta av snö å lera, däremot av dåligt mockade spiltor å boxar.
Mocka ordentligt å kratsa hovarna varje dag helt enkelt.
Om mina hästar bara varit ut i hagen så brukar jag låta snön vara kvar så hovarna inte blir så uttorkade av spånet, det smälter ju ändå.

Försök att hålla rent och torrt + ha på tjära och kratsa ur hovarna ordentligt ifrån gödsel och håll torrt och rent i boxen.
Finns även en sak som heter kopparsulfat som man kan ha på men det har jag aldrig provat...det är iallafall uttorkande eller vad man ska säga.

Så torrt som möjligt runt hästen, kratsa ut hovar när den kommer in och se till att den får stå på torrt och rent underlag.

Skulle strålrötan ändå komma, använd Trush Buster som är bland det mest suveräna som tillverkats. Finns i de flesta välsorterade hästsportbutiker, droppa ett par droppar efter varje sida på strålen ca 1 gång per vecka.

Verka hovarna regelbundet!! vid verkning skall ev flikar på strålen putsas bort, detta förebygger rötangrepp.
Självklart skall hästen stå på välskött bädd, samt ha en foderstat som håller den i balans i magen.
Störd tarmflora ger alla möjliga problem,bla sämre motståndskraft!!

Förebyggande kan du anv tex jodopax, billigare än thrush buster.. även Virkon S är bra. :cool:

chrysler skrev:
Jag har inte hört talas om hästar som fått strålröta av snö å lera, däremot av dåligt mockade spiltor å boxar.
Mocka ordentligt å kratsa hovarna varje dag helt enkelt.
Om mina hästar bara varit ut i hagen så brukar jag låta snön vara kvar så hovarna inte blir så uttorkade av spånet, det smälter ju ändå.
han står på rent strö torr och fin halm, kan ju tillägga att ahn står i en lerig och bajsig rasthage hela dagarna och att det är en gammal hovslagare som skor honom...nu menar jag 70 år gammal =)

Att hovslagaren är 70 är väl ingen fara bara han vet vad han gör o inte är blind!! :D

Att hagen är full med skit är väl mindre bra för hovarna förstås..sen kan hästar åka på rötangrepp trots bra miljö om man har otur att ha smittan i sina marker, så att vara förebyggande ibland är nog inte fel! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka