Strålröta.....låta stå på bädd?

G

Gilda

Hej... Jag köpte en häst i våras som då hade strålröta, med säljaren hade inte lagt märke till det,min hovslagare sa till mig att han har gått med det länge (några år kanske).saken är den att vi har nästa blivit av med rötan nu.....Men vågar jag låta honom stå på bädd?? :confused:

Sv: Strålröta.....låta stå på bädd?

Beror ju på hur bra bädden sköts antar jag.

Ja, precis! Är bädden ren och torr skall det väl inte vara någon fara. De kan ju likaväl stå i avföring i en ströbädd som i en permanentbädd så det är skötseln som är viktig tror jag också.

Det är inte för att hästen riskerar stå i avföring, utan för att en bädd alltid avger ammoniak. Har man ändå bädd, ska man inte kratsa ur hovarna då hästen kommer in i stallet om den har strålröta. Jord/lera som är inpackad skyddar mot bäddens ammoniak.

Jag skulle hellre lagt på tjära.

Tjära är bra, men ska inte användas för ofta då detta torkar ut hornet.

Ha hästen ute så mycket som möjligt så den slipper stå i avföringen och kisset. Men en bädd som du sköter bra och tar bort mycket kiss så borde det gå. Mina bäddar jag har haft har aldrig luktat. men en del andras har verkligen stinkit amoniak.
Lycka till.

Hornet ja... Men strålröta är ju på undersidan hoven ;)
Är sambo med hovis som dagligen rekommenderar tjära på olika åkommor... Dock inte pensla på varje dag i flera veckor....

Jag vet...om strålen..har gjort misstaget...Tycker tjära är lite överrepresenterad här på Buke...

jag använde kopparsulfat till min pålla när hon hade strålröta. mycket smidigare att hålla på med än tjära, och vad jag kan förstå lika bra eller bättre..

när två av hä'starna i mitt gamla stall fick strålröta blev ägarna tillsagda av hovslagaren att låta hästarna stå i strö av spån som mockas ordentligt varje dag. dessutom penslades deras hovsulor med hovtjära i ca en månads tid. det blev de bra av. nu har den ena hästen spån bädd och visar inga som helst tecken på strålröta.

Okej, med andra ord kan jag låta honom stå på bädd... har en torr och fin bädd som är luktfri,att han ska gå i sin avföring är det ju ingen risk för, då han bara använder ett hörn att skita i. urinet tar jag bort det mesta och täcker med torrt strö.
Tjära kommer jag aldrig mer att använda höll på med det ett tag(men det blev då värre).Men nu har han fått tillbaka sin ståle och har bara lite röta kvar.tack och lov.Har slitit som ett djur för att få honom i det skick som han är i nuläget.
Tack för alla svar!!!!!!

Även om man inte har en permanentbädd avges ju ammoniak så fort hästen kissar. Så är man inte hysteriskt noggrann med att mocka ur en ströbädd så står de ju i ammoniakångor i alla fall. Bakterier från annan avföring kan ju inte heller vara gynnsamt för röta.
Ammoniakgas avges inte under +5 grader. Källa: Att bygga häststall av Michael Ventorp och Per Michanek, SLU. Kallt stall gör det alltså bätre ur den synpunkten.

Jag hade inte låtit hästen stå på bädd. Eftersom en häst med strålröta borde stå så torrt som möjligt borde det väl vara bättre att mocka bort allt kiss varje dag? Låter logiskt men jag vet inte.

Fast jag tycker ofta att hästar som inte har permanent bädd har ofta blötare i sina boxar än dom som har permanent bädd, och vår valack som hela sitt liv mer eller mindre haft problem med strålröta, har haft mindre under dom fem åren vi haft honom än tidigare, och då har han ändå stått på permanent bädd hela tiden.

Mvh
Camilla

Nu blir jag lite undrande...det viktigaste måste väll ändå vara att han står torrt och det gör han ju,även om han har bädd.Det är ju inte så att han gräver i boxen så att det blöta/fuktiga kommer upp till ytan.Men jag skulle verkligen vilja veta mera då jag inte vill att rötan blossar upp mera nu när den nästan är borta...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter