Strålröta eller vad kan det vara?

Maris_

Trådstartare
Två hästar i vårat stall har något i hovarna. Upptäckte det idag när vi kratsade dem.

Själva strålen såg lite brunare ut. Den var ojämn och nästan lite hålig på en del ställen. På resten av undersidan av hoven, var även där ytan ojämn. Ungefär som om man på vissa ställen hade hyvlat bort lite.

De drabbade hästarna går på lösdrift och är båda barfota. Det är halvblod, en tvååring och en fyraåring. De har ett vindskydd där de har en halmbädd.

Vi misstänkte strålröta, men ingen av oss har sett ett sådan fall i praktiken. Kan det vara det? Eller vad kan det annars vara?

Vad gör vi? Vi försöker att få tag på hovslagaren men har inte fått tag på honom ännu. I morgon på dagen tänkte ägaren ta in dem, kratsa hovarna och låta dem stå inne över dagen så att hovarna kan få torka. Ingen av dem var halta.

Jag har en bild på hoven i telefonen, ska se om jag får över den till datorn!

Sv: Strålröta eller vad kan det vara?

Jag funderar även på vad strålröta heter på engelska, tänkte söka på nätet och se om det finns några bilder!

Lyckades inte överföra min bild på hoven, ska prova igen sen.

Hovslagaren kommer i morgon iaf, så det är bra!

Är det strålröta så känner du det på lukten - det stinker från strålen om du luktar där.
Strålröta heter "thrush" på engelska tror jag.

Jag luktade lite som hastigast, jag tyckte inte att det direkt stank, men det luktade ju inte gott heller, men jag vet inte, tycker aldrig att hovar luktar direkt gott?

På nåt vis var hoven ungefär som när vi människor badar länge och får russinhud. :confused:

Smörj med skillingarydsalva Treess det torkar upp hoven tills ni får tag på hovslagaren smörj morgon och kväll:)

pphov1.jpg

Sådär ser det ut ungefär. Det där är den hoven som var värst. Bilden är dålig osv, och det syns inte så väl. Men ja, jag gör ett försök. :)

Definitivt strålröta.

Strålen skall vara bred, ganska slät och mittstrålfåran skall inte vara djupare än att du får ned ett fingeravtryck i den. Som regel.

Sen skulle jag föreslå (såvida det inte var väldigt längesen hovslagaren var ute) att byta hovslagare. För sådär får inte hovar se ut. Massor med horn och höga trakter så hästen går på tå.

Allt horn du ser går från trakterna och runt hela strålen är hörnstöd som är kraftigt övervuxna och besvärar hästen genom att trycka upp i hoven (smärtsamt). Genom att titta på denna bild ser man att hovmekanismen knappast fungerar väl i hovarna och därav ingen bra blodcirkulation = igen chans att strålen kan bilda friskt horn av bra kvalité. När det sedan inte bildas bra horn ger det en god grund för bakterier att "arbeta sej in" i strålen och det blir då det som kallas strålröta. Självklart kan du hjälpa till att bekämpa bakterierna, men utan att återställa en god cirkulation i hoven kommer detta bara bli symtombehandling.

Friska hovar blir inte angripna på detta sätt!

Zandrizzz skrev:
Är det strålröta så känner du det på lukten - det stinker från strålen om du luktar där.
Strålröta heter "thrush" på engelska tror jag.

Ah, nu förstår jag varför det blå medlet som rengör strålen heter THRUSH BUSTER.......ett medel man kan köpa både på lantmännen och i hästaffärerna.......;)

Tack för era svar! Jag har drömt om det här hela natten, att hovslagaren var ute osv! Ska snart ut till stallet för då kommer hovslagaren.

Vi har ganska nyligen bytt hovslagare eftersom vi var missnöjd med den förra och vi är nöjda med den här, än så länge. Nu var det ganska länge sen han var ute sist så hovarna brukar vara fina annars tycker vi.

Hur behandlar man det här, tror ni? Behöver de stå inne på box? De går ju på lösdrift i vanliga fall. Brukar man sko dem med sula, i svårare fall?

Om det där verkligen är början till strålröta så är det i mycket tidigt skede. Hoven är ju helt overkad - där är massor av extra horn och då kan det flika sig sådär. Kolla vad hovslagaren säger när han har verkat hoven. Strålröta luktar mycket och ruttet så hade det varit det hade du känt det tydligt.

Ta det lugnt, låt hovis verka och låt inte folk skrämma upp dig för särskilt allvarligt är det av din bild att dömma inte.

Leoni skrev:
Ta det lugnt, låt hovis verka och låt inte folk skrämma upp dig för särskilt allvarligt är det av din bild att dömma inte.

;)
Vet du vad hovslagaren sa? "Vad menar ni, jag förstår inte, vad är det som är konstigt?" "Eeh, vi tyckte att det såg jättekonstigt ut och blev så oroliga" sa jag. Han tyckte dock att det inte alls var nån fara, möjligtvis att strålen var lite mjuk, men inget farligt. Så denna gång var vi visst lite hönsiga i onödan. När han skurit bort allt "gammalt" så såg hoven jättefin ut igen. Så ja, vi hetsade nog upp oss lite i onödan.

Maris_ skrev:
pphov1.jpg

Sådär ser det ut ungefär. Det där är den hoven som var värst. Bilden är dålig osv, och det syns inte så väl. Men ja, jag gör ett försök. :)

Allvarligt, när verkades dessa hovar sist, för fyra månader sedan eller????

Tyvärr bland det värsta jag sett och snudd på vanvårds fall utifrån hur länge sedan den ser ut att blivit verkad.

Se gärna till att den verkas men minst var sjunde vecka så slipper du en massa onödigt brydderi och hästen kommer bli mkt gladare.

Du får ursäkta men jag tycker det ser för jävligt ut på bilden.

Att rengöra med jod är ju inte fel..
Ta med en bit gaslinda o dra igenom strålen.

Nej, det var inte fyra månader sen han verkades sist. Jag vet inte exakt när det var, men jag tror att det var i januari. Början eller mitten. Så visst var det dags för verkning nu igen. Han såg dock inte speciellt lång ut när man tittade "ovanifrån".

Strålröta brukar man väl kunna behandla med tjära som torkar ut lite? O sen se till att hålla väldigt rent och torrt i boxen... men frågan är om det var strålröta som är problemet med den hoven...

Är lite nyfiken på hur hoven ser ut när den nu är nyverkad? Både underifrån och från sidan. Om du har möjlighet att fota skulle jag tycka det var jätteintressant! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 766
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·
Hästvård Trodde väl aldrig att man skulle få problem med för TORRA hovar, men.... Våren -12 hade vi besvärlig röta på hästen. I år har han...
Svar
8
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka