Sv: Strålröta + äppelcidervinäger
Jag brukar behandla stàlröta sà här:
Först gör jag rent hela hoven ORDENTLIGT jag menar spolar ur alla hàl och gropar med hjälp av vatten, sen häller jag pà... Aqua Oxinada
Jag kan inte komma pà vad det heter pà Svenska, vatten som desinfekterar och bubblar vid kontackt med smutsen och bubblar ur den ur smà gömmor...
Ja den som kan komma pà vad det e jag försöker beskriva e ett geni...
Sen sà behandlar jag den varje dag, rengöring, bubbel vattnet, och medlet jag använder, oftast truch buster (lila vatten).
Sen tar jag mig en titt pà boxen. boxen màste vara absolut torr och ren. Att ha en brunsmustigbed med 5 cm djup är inte bra. Eftersom inte avföringen sugs upp.
En bädd bör ha ett djup pà àtminstonde 30 cm, vara torr och skapligt ren. OBS pà morgonen efter att hästen stàt inne pà natten. Dessutom bör du inte kunna se golvet nàgonstans.
Jag brukar dessutom ta hovkniven och skära bort dàlig strâle, dâlig strâle blir aldrig bra igen, men den dàliga strâlen gör den nya dàlig. Fast jag rekomenderar inte att göra det själv. (Jag jobbar med mycket hästar) Du kanske kan be hovslagaren att göra rent / Skära ut strâlen ordentligt.
Gör du det sà blir stràlen bra ganska fort.
Varje dag, Innan hästen gàr in för natten. Dessutom är det bra att använda sig av hovfett, eftersom det ger ett hoven ett skydande lager och hoven blir inte lka smutsig.