Strålröta + äppelcidervinäger

O

Olmerkottarna

Min häst har fått strålröta och jag har fått tips på äppelcidervinäger. Hur ska jag göra? Tvätta rent strånlen först å sedan bara hälla över? Eller? Tips?

Sv: Strålröta + äppelcidervinäger

kladda på tjära istället, funkar bäst :)

okej, tack :) någon spec. tjära?

Ja, eller spraya.

Trätjära kan du köpa. Kom i håg att inte använda tjära för länge bara.

Ja, eller spraya.

Trätjära kan du köpa. Kom i håg att inte använda tjära för länge bara.

Fortsätt använda tjära även efter. Om du tjärar hovarna 1-2 ggr i veckan så förebygger du problem med hovarna. Min hovslagare ar jobbat i 30 år inom yrket och säger att det är det bästa som funkar. Det är bakteriedödande och vattenavstötande.
Bara ett tips :)

Min hovis rekommenderade Dry Feet.

Min ena häst har fått rejäl röta i alla fyra hovarna. Har aldrig varit med om det här innan och har ingen aning om varför. Ballarna har delat på sig och det är hål in. Han ömmar när man trycker på ballarna och är väldigt irriterad när man ska tvätta och spraya.
Funderar på att använda tjära istället eftersom det förhoppningsvis skyddar i hagen också.
Kan vetrinärer den här biten eller ska man lita mer på sin hovis?

Är orolig för min pålle och vill ju att det ska försvinna. Hur lång tid brukar det ta och när ser hovarna normala ut igen?

Kan inte ha honom inne för han river upp hela boxen så han måste gå med de andra i hagen. Tyvärr är ju vädret kass och hagarna är blöta och börjar bli upptrampade utmed stänget och öppningarna. Inte bra för mina nerver det här.

Tjära eller kopparsulfat............

Jag brukar behandla stàlröta sà här:

Först gör jag rent hela hoven ORDENTLIGT jag menar spolar ur alla hàl och gropar med hjälp av vatten, sen häller jag pà... Aqua Oxinada

Jag kan inte komma pà vad det heter pà Svenska, vatten som desinfekterar och bubblar vid kontackt med smutsen och bubblar ur den ur smà gömmor...

Ja den som kan komma pà vad det e jag försöker beskriva e ett geni... :angel:

Sen sà behandlar jag den varje dag, rengöring, bubbel vattnet, och medlet jag använder, oftast truch buster (lila vatten).

Sen tar jag mig en titt pà boxen. boxen màste vara absolut torr och ren. Att ha en brunsmustigbed med 5 cm djup är inte bra. Eftersom inte avföringen sugs upp.

En bädd bör ha ett djup pà àtminstonde 30 cm, vara torr och skapligt ren. OBS pà morgonen efter att hästen stàt inne pà natten. Dessutom bör du inte kunna se golvet nàgonstans.

Jag brukar dessutom ta hovkniven och skära bort dàlig strâle, dâlig strâle blir aldrig bra igen, men den dàliga strâlen gör den nya dàlig. Fast jag rekomenderar inte att göra det själv. (Jag jobbar med mycket hästar) Du kanske kan be hovslagaren att göra rent / Skära ut strâlen ordentligt.

Gör du det sà blir stràlen bra ganska fort.

Varje dag, Innan hästen gàr in för natten. Dessutom är det bra att använda sig av hovfett, eftersom det ger ett hoven ett skydande lager och hoven blir inte lka smutsig.

Allt för att bli kallad geni, vet du. Guldstjärnan skadar inte heller :-)

Vad det gäller ämnet så använder jag virkon S och jodopax växlande för att få bukt med strålröta.
Kanske skulle man testa väteperoxid?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 242
Senast: Tossa90
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka