Strålbenshälta

Sv: Strålbenshälta

Toffel skrev:
Strasser förklarar logiskt och begripligt VARFÖR hästen får strålbenshälta.

Så länge folk inte kan förklara hur strålbenshälta uppkommer samt hur en sko kan bidra till läkningen så har dom í mina ögon inget att styrka "sina" teorier med.

Du får väldigt gärna här förklara hur det förhåller sig samt hur man utifrån Strassers metoder botar både pålagringar i strålbenet samt cysta. Glöm heller inte bort att vi här i Sverige har en lagstiftning som vi skall följa. Dina teorier,för det är just teorier samt djurplågeri du diskuterar här då vilken idiot som helst vet att ökad cirkulation påskyndar läkningsprocessen. Att en sko har en hämmande effekt på hovens naturliga rörelsemönster vet alla,dock är den hämmande effekten av obetydlig grad då hästens cirkulation startar i hjärtat och inte i hoven. Ju mer en häst rör sig UTAN smärta ju mer cirkulation från hjärtat, desstå större smärta den besitter ju mindre kommer den att röra sig med mindre cirkulation som följd.

Fast blodet som kommit ut i kapllärerna kan inte komma tillbaka till hjärtat utan hjälp. Det är för lågt tryck perifert. Det är klaffarna och muskel/ven-pumpen som gör det.

hovis skrev:
Du får väldigt gärna här förklara hur det förhåller sig samt hur man utifrån Strassers metoder botar både pålagringar i strålbenet samt cysta..
Om det fungerar på cystor o strålbenet, ja, då har nog f*n blivit religös också... :devil:
hovis skrev:
Glöm heller inte bort att vi här i Sverige har en lagstiftning som vi skall följa. Dina teorier,för det är just teorier samt djurplågeri du diskuterar här då vilken idiot som helst vet att ökad cirkulation påskyndar läkningsprocessen
Jag har ju nyligen avlivat en valack pga cystor i strålbenet... och med facit i hand så hade jag aldrig låtit honom gå igenom allt som han gjorde OM jag från början förstått(= fått tillräckligt med information...) hur dålig prognosen var!!!
Det som var hemskt var att han stundvis var mkt bättre, men varje gång han fick problem igen så blev det ännu värre...

Tack alla för de råd och tips ni kommit med, men jag känner mig inte ett dugg klokare.... :confused:
Det som känns väldigt olustigt när det gäller den sk Strassermetoden är resonemanget om att hästen måste ha ont först för att den ska bli frisk. Sådant kan vi människor hantera, men hur förklarar man för sin häst att du måste ha så här ont först innan du blir bra???? Det är ungefär lika lätt som att förklara för ett litet barn...
Jag skulle inte klara att utsätta min häst för denna smärta.
Min häst har cystor i strålbenet, veterinären förklarade det som att strålbenet håller på att urkalkas och att de kallar det för cystor. De syns som mörka områden i strålbenet vid röntgen. Just nu är min häst ohalt och hur glad och nöjd som helst. Han ska vara promenad häst alt. gå i hagen i fortsättningen. Inget mera avancerat arbete för honom.
Jag är dock medveten om att hovleden kan ta skada av ringskor/eggskor, men något måste man ju prova. Jag är dock inte beredd att ta av min häst skorna och låta honom gå med smärta utan smärtlindring i flera månader för att han ska bli helt bra. Någonstans måste man sätta gränser för vad man vill utsätta sina djur för och här går gränsen för mig! Om han blir halt igen och får ont tar jag hellre bort honom än utsätter honom för mera smärta.

Inte för att göra dig upprörd, men det var ju just en cysta vid stålbenet som luckrat upp där omkring och gjort förändringar på själva strålbenet, som blev min hästs öde :cry: . Han var också under en period bättre/bra för att det därefter gick mycket snabbt utför. Nu behöver ju inte din häst gå samma öde tillmötes, men prognosen är nog inte så god tyvärr :( .
Med tanke på din hästs ålder så skadar det nog inte att fortsätta med bioglucomin.

Men vänta nu! Jag fick en smäll i skallen varpå jag fick en rejäl bula, vi botar den genom att åstadkomma ett rejält tryck mot bulan! Det är strasser i ett nötskal...

Det finns ett preparat som heter Tildren som har använts framgångsrikt på bencystor men även för att behandla spatt.

En tysk veterinär (minns ej namnet) brukar besöka en privat klinik i Täby och han använder detta preparat för att behandla just cystor med goda resultat.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama