Strålbenshälta

Sv: Strålbenshälta

Jag tror den är ärftlig för vissa raser, att den är det hos kallbloden.
Strålbenshälta kan vara en samlingsdiagnos för såväl strålben, ligament impar och infästning av djupa böjsenan mm, det krävs troligen magnetröntgen om man ska få ett svar på vad det är som spökar om tex ett halvblod har strålbenshälta. Strålbenhältan hos ett halvblod kan ju vara en skada orsakad av tex ridning och då hade jag nog bedömt den som icke ärftlig om jag inte hade något som tydde på motsatsen. Nu har jag skrivit dessa svar utifrån min minnesbild av strålbenshälta och inte fakta kollat så du får ta det med en nypa salt.

kl

Exteriörproblem?

Brant hela vägen ner plus korta kotor disponerar strålbenshälta har jag för mig...

Men är inte riktigt säker..:o

AM

Min förra medryttarhäst fick avlivas av det för snart 2 år sedan. Orsaken enligt vet. var felskoning/verkning och överansträning på de felskodda hovarna någonstanns i Tyskland, jag var inte med när han kom till Sverige så jag vet inte hur hovarna såg ut. Ett j-la skitöde på en enormt fin och snäll häst.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur