straffa hästen...

C

CcE

hur ska man straffa??? jag brukar ta hand om en kompis's häst och den hästen brukar banka i boxvägen och gräva ( kompisen har trampat jordgolv till stallgång så blir det hål). hur ska jag straffa honom på ett milt sätt så han slutar med sina dumheter :confused: ?

Sv: straffa hästen...

Hästen kan mycket väl vara rastlös och det är därför den gör som den gör.
Se till att hästen har tillräckligt med grovfoder så den har något att pyssla med hela tiden.
Det finns olika "leksaker" för hästar , tex Jolly ball m.m.
Hästen kanske är frustrerad över något. Fel väggkompis, trivs inte i boxen.
Spionera lite på hästen, kolla in vid vilket tillfälle den gör detta, händer det något speciellt då?
Du får leka lite detektiv helt enkelt. :)

Åtgärda problemet till att han gör som han gör i stället för att straffa.

Sätt dig i stallet och spåna lite,finns alltid en förklaring.
Det där är ju hästens ända sätt och tala om att något inte är som det ska :idea:

Min polle sparkar i väggarna när hon vill ha sin mat... fast bara när det är folk runt omkring... går man utanför stallet så tystnar hon! Man kan ju inte gärna gå o ge smånävar me mat hela tiden för att hon ska bli tyst... kvittar om hon har hö inne (för de mesta) hon bankar efter havren...! Vad göra?

Man skall aldrig bestraffa en häst.

Om hästen gör något du inte vill att den skall göra, sysselsätt den med något annat så den kommer på andra tankar.

Men för att få hästen att sluta "leva om" måste du först hitta problemet.

Ett problem kan beskrivas som en sjukdom, om du bara behandlar symtomen kommer sjukdomen att finnas kvar.

Ex. Om du är förkyld och du bara behandlar att du nyser (ex. genom att snyta dig) men inte viruset som gör dig sjuk, kommer du att fortsätta vara förkyld, hur mycket du än snyter dig.
För att bli frisk måste du behandla viruset, i detta fall med medecin.

I detta fall kan problemet beskrivas på detta sätt:

Hästen bankar i boxväggen. =Symtomet.

Vad är då problemet ("sjukdommen")?
För att få reda på problemet (sjukdommen) måste du först undersöka patienten/studera hästen.

Detta gör du genom att sätta dig ner och studera vad det är som gör att hästen börjar leva om. Är det något som triggar den att börja sparka? Mat? Fodring, den står själv och tycker det är tråkigt, önskan om uppmärksamhet...

Sätt dig ner och kolla vad som händer innan hästen börjar leva om.

Det du inte skall göra är att följa alla hästböcker som rekommenderar att du skall fodra hästen om den lever om. Gör du det förstärker du bara problemet. Hästen sparkar i boxväggen, du kommer med mat, hästen lär sig att om jag sparkar i boxväggen kommer hon med mat... och så har du lärt hästen att den får mat om den lever om.

Är du helt säker på att det är havre hon bankar efter?
Det kan inte vara uppmärksamhet?

Ignorera honom helt. När han INTE håller på, så kan du ge honom lite positiv uppmärksamhet, lite nu och då! :)

Det är nästan alltid för havren... nån gång bankar hon efter uppmärksamhet men inte lika ofta! Får hon sin mat blir hon tyst!

Håller med!
Ignorera hästen totalt meddans den sparkar. Kan var jobbigt och ont i ögonen etc. men men får stålsätta sig. När han tystnat kan han få sin havre. (och sen får ni väl fylla igen hålet)
Är det bara havren han vill ha lär han sluta efter ett par gånger när han förstått att det inte blir något så länge han sparkar.

Min tvååring gör det vid följande tillfällen:

Vid utsläpp, när man inte får gå ut bland de första eller matte ska lägga täcke på någon så det tar extra lång tid

Om maten inte serveras tillräckligt snabbt eller i "rätt" ordning

Om matte pratar med största konkurrenten för länge

Om någon står utanför boxen och tittar åt ens håll (mao om man tror något ska hända och man behöver vänta på det)

Rent ut sagt handlar det om otålighet har jag kommit fram till. När han bankar morrar jag till, använder samma röst som när man inte står still på stallgången eller försöker springa när man är ute och går mm. Då slutar han för det mesta. Någon mer analys känner inte jag att jag behöver göra för jag är övertygad om att det handlar om otålighet och inget annat.

slice skrev:
Åtgärda problemet till att han gör som han gör i stället för att straffa.

Och HUR gör man det? Ge konstruktiva svar så att man förstår, i stället för att ge självklara uttalanden. Hon som har hästen vill säkert åtgörda problemet till att han gör som han gör. Men HUR ska hon göra det? Förklara det i stället för att tro att andra hästägare, skötare eller medryttare inte fattar någonting.

Annzi skrev:
Min polle sparkar i väggarna när hon vill ha sin mat... fast bara när det är folk runt omkring... går man utanför stallet så tystnar hon! Man kan ju inte gärna gå o ge smånävar me mat hela tiden för att hon ska bli tyst... kvittar om hon har hö inne (för de mesta) hon bankar efter havren...! Vad göra?

säg NEJ, lyssnar hon inte ryt i ett NEEEJ. Bestämt. Brukar funka på min havrenuttis. När det gäller andra saker ska man dock se till problemet istället för att bestraffa. Fast om hästen bankar när man delar ut havre till de andra så bryr jag mig inte om det. Klart hon vill ha mat hon med, rent överlevnadsbeteende.

Jag säger alltid nej till henne men de går 5 sekunder sen är hon där igen! Envis sate... ;) Slår henne för de gör jag absolut inte... säger till o ibland viftar till med armen framför...!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30