sträckning

Ajda

Trådstartare
Ni som har hästar som sträckt sig. Hur lång tid har det tagit innan de blivit ridbara igen?

Sv: sträckning

tjo ja råkade ut för ssamma grejj. du måste hela tiden hålla igång hästen skritta skritt skritta. ja fick vänta 4 veckor innan ja fick rida igen sen får du lösgöra jätte mycket för att hästen ska komma i sin form igen men ha tålamod det hjälper :D

Min förra fick sig förmodligen en rejäl sträckning i bogen. Han vilade först i tre veckor, sedan till vet för hältutredning, då jag trodde att han åkt på nån inflammation, eftersom han aldrig blev bra. Dom hittade inget, utan röck på axlarna och sa "vila fyra veckor till". Så sju veckor tog det, då var han fortfarande inte helt ren, men det fick jag "rida bort".
Så det beror ju helt på vart hästen sträckt sig. Min var halt på böjt spår, men helt ren på rakt.

Min häst har vart halt i 5 veckor och är det fortfarande. Han var innan bara halt på böjt spår så jag fick skritta och trava på rakt spår och han skulle röra si så mycket som möjligt. Han skulle vara frick om 2-3 veckor det har gått fyra...och jag e arg.. han e halt på rakt spår nu också..jävla skit.

Man åker in på hältutredning och får det konstaterat:D Dt är ingen slaktdiagnos, man har övertänjt en muskel eller ligament eller så bara.

Den medryttarhästen jag hade innan jag skaffade egen sträkte typ ljumsken, och det tog 6 veckor innan hon började sättas igång igen.

I mitt fall var det inte säkert, men det verkade troligast, eftersom det inte gick att provocera fram ökad hälta. Funkade inte att bedöva heller. Men det är säkert olika hur säker diagnos man kan få.

Min häst sträckte sig men innan jag visste de var de vetrinär sprutor å de kunde inte hitta vart hältan satt. Min granne är häst massör så jag bad henne efter 17 veckor! att titta på honom,hon hittade direkt vart de satt i bogen,skritta skritta å stretcha blev de tre dagar sedan släppte de :D så ja de är olika. Kompisens häst gjorde samma sak tog ut massören fick skritta stretcha där satt de i lite längre men nu är hon frisk helt efter tre veckor :D denhästen är 22år.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA