Jag läste precis en artikel ang dessa knölar på Aftonbladets hemsida. Där står det att knölarna är en foderreaktion, och att det är kroppen som reagerar genom att producera vita blodkroppar. Knölarna kan behandlas med kortison av veterinär och blir då mindre i storlek.
Det är viktigt att man håller rent runt sadelstaden eftersom knölarna ofta kommer som en reaktion på smuts (i hårremmen) och (hastigt?) foderbyte.
Det är alltså mycket lättare att förebygga dessa knölar än att bli av med dem när de väl har uppkommit.
Vad gäller sträckning så kan det ta väldigt lång tid att läka, men det beror på hur allvarlig den är och om muskeln blir inflammerad eller inte. Är området vid sträckningen varmt så kan man räkna med att det har uppkommit en inflammation och då kan antiinflammatoriska medel hjälpa till att påskynda läkningen.
Nu låter det som om jag är expert på detta men jag har också en häst med sträckning just nu och han har stått i en vecka och blivit skrittad i en vecka. Förhoppningsvis kommer jag kunna sitta upp på honom efter helgen och då gäller skritturer i minst en vecka till innan jag kanske börjar trava.
mvh Jessica