Sträckning- Hur lång tid tar det?

F

Fhanny

Ja som rubriken. Hur lång tid tar det när de sträcker sig innan det blir bra? Ska man röra på dem under tiden?

Sv: Sträckning- Hur lång tid tar det?

Min ena sträckte ena bakbenet på insidan av (ööhh) låret, han var jättehalt i en dag, sen blev det bättre och bättre, på 4 dagar var han ohalt. Veterinären sa att han skulle ha "aktiv vila". Alltså röra sig men inte träna. Jag gick promenader med honom och så gick han i hagen som vanligt. En vecka om jag minns rätt sen kunde vi träna igen.

Beror lite på hur och var de sträcker sig, tog månader för min valacks sträckning att bli bra, fläkte sig och sträckte en muskel högt upp på insidan av låret.

Aktiv vila även här.

Okej, det är ju skönt om det kan gå så fort. Jag vet faktiskt inte riktigt vart det är han har sträckt sig. Men jag masserar och linnementar typ hela hästen :) men det som är så konstigt med honom det är han har far omkring i hagen som vanligt fast han haltar. men det verkar han liksom inte bry sig om. Men jag får väl skritta honom (eftersom det är omöjligt att gå med honom) så får jag hålla tummarna att det ska gå riktigt fort...

Ohh det var svaret jag inte ville ha... Månader. Jag hoppas att det inte tar sån tid.

Som någon annan nämde beror det väldigt mycket på vad för sträckning det är.

Min häst har fått skador på djupa böjsenan pga av en sträckning.
Han har stått i ett halvår, ska stå i minst ett halvår till.

50% att han blir helt bra igen.

Nu är ju denna skadan ganska allvarlig, och det är bara sådan otur att det går så långt.

En "vanlig sträckning" tar väl mellan några dagar till ett par veckor.

Som någon annan nämde beror det väldigt mycket på vad för sträckning det är.

Min häst har fått skador på djupa böjsenan pga av en sträckning.
Han har stått i ett halvår, ska stå i minst ett halvår till.

50% att han blir helt bra igen.

Nu är ju denna skadan ganska allvarlig, och det är bara sådan otur att det går så långt.

En "vanlig sträckning" tar väl mellan några dagar till ett par veckor.

Fast en senskada och en sträckning är ju två olika saker, även om de kan skada böjsenan av att översträcka den. Men jag tror TS menar muskelsträckningar? (Senskador på djupa böjsenan har vi också klarat av, det läkte han dock ut på rekordtiden 4½ månad...han har rätt bra läkkött den herrn)

Muskelfibrer återbildar ny vävnad på 21 dagar men hästen kan bli symptomfri både fortare och saktare, det beror på vilken muskel som är skadad, hur bra andra muskler kan ersätta funktionen och naturligtvis hur stor skadan är. Att röra på hästen är viktigt för läkningen, annars finns risk för bindvävsärr som gör muskeln mer skör och oelastisk. Muskelskador läker ofta bra, men vid stora skador kan antiinflammatoriska preparat och smärtlindring behövas. Förhoppningsvis är din häst snart sig själv igen.

Tack för svaren.
Men haltade era i skritten med?

Japps, halt i skritt med, en grad ungefär. 3 grader halt i trav på böjt spår. jag var helt säker på det var spatten som akutiserats igen och att han inte skulle följa med hem från kliniken. Men det var 'bara' en sträckning. Men tog flera månader innan han var het bra som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 313
Senast: annikarun
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka