Sträckning - helvila eller skrittas?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 070
L

lollipopocoaster

tror min kära häst har sträckt sig någonstans högt uppe, bogleden eller likn, troligtvis när han varit ute i hagen. skulle ni rekommendera vila från all aktivitet eller att han ska ut och ledas/skrittas?

tacksam för snabba svar!

Sv: Sträckning - helvila eller skrittas?

Min valack sträckte sig förra vintern, var ganska halt men tog det då också lugnt självmant. Så han fick gå i hagen med sina kompisar som vanligt, han går på lösdrift och rörde sig så mycket som han kände att han ville. Det gick jättebra.
Skulle inte vilja gå ut och skritta honom dock, då kan det hända att han överanstränger sig om han inte kan välja själv hur mycket han vill gå.

han är inte så halt, är pigg som vanligt men det märks att han rör sig ojämnt. hans hage är inte så värst stor, så under hans hagvistelse står han mest och filosoferar.

jag tänkte ifall muskler och senor stelnar ifall han får stå? hade en halvtimmas skritt i sansat tempo varit lagom, om han med fördel ska röra på sig lite lätt?

tror min kära häst har sträckt sig någonstans högt uppe, bogleden eller likn, troligtvis när han varit ute i hagen. skulle ni rekommendera vila från all aktivitet eller att han ska ut och ledas/skrittas?

tacksam för snabba svar!

Själv är jag oftast av den åsikt att hellre gå ut och gå med hästen än att låta den bli stillastående. De flesta skador "mår" ju bäst av viss rörelse, givetvis med undantag.
Jag skulle nog ställa min pålle i sjukhage i ett par dagar och därefter börja promenera med honom... Det är iaf de rekommendationer jag har fått av min vet när min lilla häst har haft misstänkt sträckning!

Har fö själv just fått en muskelbristning i armen där läkaren bestämt menade att rörelse var den bästa medicinen, framför allt för att hålla igång blodcirkulationen, om den jämförelsen nu kan göras...:)

Lycka till med din häst iaf!

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 080
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka