Stövlar m. "skyddad dragkedja"

M

md5krist

Ett par av mina ridstövlar har dragkedja, vilket ju är mycket bekvämt. Tyvärr så har dragkedjan skavt på sadeln så att det blivit märken. Frågade skomakaren om det gick att sätta fast något slags skydd för dragkedjan, men det skulle inte gå att få det bra sa han.

Funderar på att så småningom köpa nya stövlar istället och undrar då om det finns varianter med dragkedja som har ett ordentligt "lock" över dragkedjan eller om det kanske finns stövlar med annorlunda placering av dragkedjan.
Någon som vet?

Om sådana inte finns så får det väl bli utan dragkedja. Har ett par gamla stövlar av märke "Hawkins" som jag trivs med, men de görs nog tyvärr inte längre. Så kan ni rekommendera något märke? De ska vara med snörning, dressyrbåge och i blankt läder. Dessutom hyfsat sköna att gå i. Gillar inte Sarms stövlar, men annars har jag inga speciella åsikter. Eftersom jag bara använder dem på tävlingar så behöver de inte vara superkvalitet, bara de ser snygga ut ;)

Sv: Stövlar m. "skyddad dragkedja"

Jag har ett par från Recitiligne, är visserligen hoppstövlar men dom kanske finns i dressyrmodell också. Dom har läder över blixtlåset, två kantar som sticker ut och skyddar. Men grejen som man drar i sticker ju lite ut ändå. Har dock inte märkt att mina sadlar har blivit särskilt repiga av dom stövlarna. Värre var det med mina Dyon chaps.... :crazy:

Jag förstår inte varför dragkedjan på ridstövlar sitter på insidan (antar det är därför din sadel fått skav). är ju inte så svårt att förstå att dragkedjan bör sitta på utsidan av benet. För att slippa just skav mot sadeln. Förhoppningsvis så finns det nog något märke som satt dragkedjan på utsidan.

Ja, den sitter ju mitt bak. Men vrider man om skänkeln lite så kan det ju bli lite märken och det är ju inte så kul. Om inte annan placering av dragkedjan så borde det åtminstone finnas en ordentlig flärp att vika över den.

På mina shortchaps sitter faktiskt dragkedjan på utsidan och sedan är det en kant med kardborre som man viker över den, så att dragkedjan inte syns. Fast det kanske är svårare att få snyggt på stövlar. :confused:

Från det ena till det andra, är det någon som har Ariats ridstövlar? Skorna har jag sett i flera svenska affärer, men inte stövlarna. Tycker att de ser snygga ut, och verkar dessutom vara jättesköna om man ska tro reklamen, fast jag gissar att de kostar en del... :eek:

http://www.ariat.com/products_listing.aspx?cid=1&scid=12

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 566
Senast: Eamene
·
Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 935
Senast: Monifa
·
Dressyr Jag ska beställa ett par ridstövlar. Har idag ett par Königs Grandgester till tävling och är helt klart inne på ett par till att ha till...
Svar
17
· Visningar
2 607
Senast: Maui
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka