Stötvågsbehandling

Fiorano

Trådstartare
Är det någon som fått det gjort på sin häst? Av vilken anledning och vad blev resultatet?

Sv: Stötvågsbehandling

En form av elektriska stötar som ges för att reta vävnaden i ett vistt område för att provocera fram en läkning. Typ.

Jag har gjort det på en häst med senskada och skada på förstärkningsband...detta var en häst i gulddivisionen och utan den behandlingen tror jag inte han kommit till start igen.
Kan inte kolla nu då han är tillbaka i Norge men han svarade bra på den behandlingen.

ene hesten min har fått denne behandling pga av ligament skada, og det har fungert bra for han...

Vad skönt att en så bra häst blev bra igen! Hur många behandlingar gjordes och med vilket intervall? Hur lång tid efter avslutad behandling märktes resultat?

Min behandlas pga diverse skador på mjukdelar som orsakats efter en bortopererad hörnstödsfraktur. Min veterinär har dock varit stressad varje gång jag varit där så jag har aldrig riktigt hunnit få svar på alla mina frågor. Vet heller inte exakt vad det är som är trasigt mer än att det var tydliga förändringar på ultraljudet. Kan vara så att det är för mycket som hunnit gå fel så att hon inte svarar på behandling. Men det känns som man gör rätt i att försöka i alla fall.

Hmm, det var ganska många år sen men jag har för mig att jag var där 5 ggr med en veckas mellanrum..Tiden till start är kanske inte relevant direkt för han var ju tvungen att vara verkligen på topp för att kunna hävda sig i sin klass så det tog ju ett tag att få honom fit for fight( det var en konvalecent jag hade)
Synd att jag inte kan kolla upp honom på nätet, men han heter/hette Gutsy Cast och gick till norge senare ( norskägd)

Du känner ingen som har en vibrationsmatta? Det vore ju kanon för din häst tror jag.

OT

kollade up honom på net, Gutsy Cast har inte gått løp sen på ÅBY i 2005....

Står inte om han lever eller ei....

Kommer inte ihåg riktigt när jag hade honom ( har haft konvalecentverksamhet i 10 år) tror det var 2002 el 2003

Tusen tack för ditt svar! Som det är planerat nu så fick hon första bahandlingen för två veckor sedan. Ska tillbaka imorgon och sen ny behandling två veckor efter den. Sen har jag inte fått så mycket mer info. Men om det inte har blivit bättre borde man kanske kunna behandla "aggresivare" med fler och tätare behandlingar ett par gånger.

Har ingen aning om det finns något ställe med vibrationsmatta i krokarna. Men tror att det finns ett nystartat konvalescensstall längre upp i Skåne som jag tror har det. Vilka effekter ger en vibrationsmatta egentligen?

Ska prata med veterinären imorgon och se om jag kan få lite klarare beseked!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
404
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka