Stort problem blir knäpp!!!

D

diving-leber

Har ett stort problem min älskade urgulliga travare blir knäpp när andra rider honom.

Visste om det när jag tog honom på prov(skulle egentligen slaktas) eftersom man tydligen inte kunde rida honom själv,eller framför någon annan eftersom han stack LÅNGT innan det gick att få stop på honom.

Tränaren,förra ägaren berättade redan innan jag tog honom om en gång när han stack 11 varv runt travbanan innan folket runt omkring kunde preja in honom i en rast hage intill banan så han var tvungen att stanna mot staketet..:angel:

Det var en kompis till mig som bad mig att testa hästen för hon trodde att jag och han skulle funka bra tillsammans och det gör vi jag har aldrig haft några problem med honom..:laugh:

Han är jätte gullig och känslig,kan göra allt med honom och som folk säger det är en fruktansvärt väluppfostrad och lugn häst du har...:cool:
Tills någon annan ska rida honom:devil:han blir totallt knäpp sticker iväg eller slikar örona efter huvudet och börjar sparka,fattar inte varför han gör så!
Så fort jag hoppar upp blir han en ängel igen:love:

Vill ju att han ska vara normall även med andra(nu är det ju bara tre andra som har testat att rida honom och jag har haft honom i fyra år)men han blir skogs tokig..

Hur vänjer man av honom att skrämma skiten ur andra som vill testa att rida honom?

Han är ju trots allt en mjuk och dukltig kille som vill lära sig allt till hundra procent.

Sv: Stort problem blir knäpp!!!

Min första tanke var; Har han ont?
Men sedan läste jag att det funkar med dig på ryggen så då borde han ju inte ha ont tycker jag. Kanske är helt enkelt så att din häst är en "enmanshäst"?

Är det absolut nödvändigt att det är fler som kan rida honom? Om inte så gör det väl inte så mkt att han är som han är, sålänge som det funkar med just dig?
I annat fall, så skulle jag kunna tänka mig att om fler skall rida honom så behöver de stärka sitt ledarskap med honom en hel del innan de sitter upp på honom.

Nej ont har han inte har god kontakt med veterinären (är en sån där fjant som gärna tar ut vet ett par ggr per år för en riktig genomgång)bara för att veta om det är något på g med senor skellett eller tänder.;)

Har haft äldre hästar tidigare och vet att det är viktigt med koll av hästarna ju tidigare man upptäcker problemen dessto lättare att fixa det.

Han är egentligen en stor bebis med massa av hjärta och tolererar allt(har haft dottern framför mig i sadeln tjutande och gråtande) efter att hon åkte av en häst hade inte haft honom mer än tre månader och han gick som en ängel och då var det ändå tre km till stallet i skogsterräng och dom andra hästarna gick en annan väg hem.

Men nu är det ju så här att folk i stallet tror att han är skit snäll och att alla kan rida honom så när någon häst har varit skadad så frågar ju dom om inte jag kan låna ut min typ bara en skritt tur eller liknande,jag har redan innan sagt att han kan vara tuff och jävlas med dom men ingen har trott mig förräns dom rider själva,och då blir det ungefär som om jag inte har varnat dom ordentligt..:confused:

Jag vill ju att andra ska kunna rida honom,tycker att det kan vara lättare att se hur tränare och liknande vill att jag ska rida om jag får se det från marken men det funkar ju inte med honom för han surar och vill bara skrämma skiten ur folk..

Som sagt var jag viste redan när jag köpte honom att han hade mycket skalle men eftersom jag själv aldrig haft några problem med honom så trodde jag att dom överdrev eller inte förstod honom.Gud nu får jag honom att låta som värsta besten men det är han inte,han är verkligen jätte gullig och älskar att jobba åtminstone när jag sitter på ryggen:cry:

Jag tycker att du ska låta hästen "slippa" ha andra ryttare om han inte vill.
Eftersom han så tydligt visar att det är så.

Min häst vill inte heller ha andra ryttare, beter sig visserligen inte så illa som du beskriver att din gör, men det syns tydligt att han inte trivs. Så där får han bestämma.

Om andra vill låna honom borde det väl räcka med att du säger nej, utan motivering?

Typisk enmanshäst.. :) Han har valt dig.

Har en quarter här som inte fungerar med så många andra på ryggen. Hon är jätte snäll mot mig, men slängde upp en tjejkompis, gick in i stallet för att mocka. Hon kom tillbaka och frågade vad det var med hästen. Vaddå då frågade jag.... Hon stegrar baramed mig fick jag till svar... hmmm de kan va goa ibland. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar