stort behov av hjälp!

K

Kissan

Vet inte om jag la denna tråden rätt, men men

Min häst har haft en för trång sadel på sig innan som har resulterat i att han inte har några muskler vid manken. Hans nya sadel sitter perfekt bara det att den lätt vill glida framåt och lägga sig för långt fram när man rider eftersom det inte finns några muskler som stoppar den.

Det jag undrar är om någon vet hur man på bästa sätt ska bygga upp dessa muskler, ska man endast tömköra och rida barbacka eller ska man fortsätta att rida vanligt med den nya sadeln?

Undrar även om det är någon som vet något bra sätt för att förhindra sadeln att åka fram undertiden han bygger muskler?

Evigt tacksam för alla svar!
//kissan

Sv: stort behov av hjälp!

Hade en gång en instruktör som sa att man inte behöver skämmas för att använda svanskappa. Kanske kunde vara ngt nu?
Jag har haft liknande problem, och då har jag tömkört, jobbat väldigt mycket från marken, sprungit med hästen, knatat uppåner i backar, gått i djup snö mm, samt sett till så foderstaten innehåller tillräckligt med protein, selén, E-vitaminer etc.

..och här trodde man att det var bara min häst som råkat ut för det här. Min hästs förra ägare hade en sadel med smal bom på en häst som behöver vid till extra vid...resultatet, en insjunken manke.
Jag skaffade en sadel med lite för bred bom, cutback så klart och la en fårskinnspad under. Plats för manke och plats att växa. Rider på och tränar och har förmånen att ha en fantastisk dotter som tränar honom i hoppning och på fälttävlan. Strävar efter att få honom att gå i form och man ser resultatet sakta men säkert. Skritta ut så mycket det går. Jag har ingen förhoppning att han kommer att fylla ut fullt ut men han har redan byggt upp betydligt. Chansen för musklerna att utvecklas finns men det kommer att ta tid. Bara det att jag fick tag på en sadel som han får plats i och lite till hjälper till massvis. Omväxlande träning och jag skulle gissa att träning från marken också skulle hjälpa din häst. Fårskinnet är ju väldigt bra i just det här avseendet. Jag tror att allsidig träning är det absolut bästa och det tänker jag fortsätta med så mycket jag kan och tar tacksamt emot dotterns hjälp. Lycka till med din häst! Jag förstår mycket väl hur du har det och hur dina funderingar går!

Kom på att veterinären sa att man kan ge extra B-vitamin om hästen har drabbats av muskelatrofi eller vad det heter, då musklerna förtvinat.

att rida barbacka och tömmköra är nog de bästa för att få musklerna att komma tillbaka..alltså så de inte är någonting som är ivägen.
men då gäller de ju att man sitter bra om rider barbacka ofta.
sen att skritta ut i rask skritt på långa turer är också bra för musklerna.
min gammla häst hade inga musker heller vid manke/hals/rygg men efter 1 år med enbart barbacka va hon jätterund över rygg o manke och inga spänningar kvar alls.

så kan man rida barbacka så tycker ja man ska göra de.

Hade en gång en instruktör som sa att man inte behöver skämmas för att använda svanskappa. Kanske kunde vara ngt nu?
Jag har haft liknande problem, och då har jag tömkört, jobbat väldigt mycket från marken, sprungit med hästen, knatat uppåner i backar, gått i djup snö mm, samt sett till så foderstaten innehåller tillräckligt med protein, selén, E-vitaminer etc.

Och varför skulle man ens skämmas?

en tjej i samma stall som jag red i innan rider en köttbulle, helt klart ibehov av svanskappa men det är bara "travare" och shettisar som har svanskappa :smirk: ponnyn ifråga bpockar när saeln åker fram och ungen blir sheet rädd lix. sätt på svanskappa och låt hästen sluta behöva ha sadel på bogarna :D

tack för alla bra svar!
Hästens foderstat är noga utträknad och han är bra musklad över hela kroppen, förutom just vid manken. Har tömkört ganska intensivt nu (i ca 1 mån) och jag tycker redan att det börjar bli en liten förbättring

cristobal: funderade på det där med muskelförtvining, ska kolla upp det, ger dom det som en injektion (stavning?) då eller?

Klättrar också mkt nu och det är ju ett gyllende tillfälle att skritta långturer eftersom han ändå har vintervila från dressyrträningen:idea:

eftersom han har så mkt rörelse är det så svårt med sadeln, man vill ju inte på något sätt hindra rörelserna, men man vill ju inte heller att sadeln ska ligga mot bogbladet...Usch jobbig situation... Det blir nog till att köpa en barbacka gjord och hoppas på det bästa;)

Har alltid svanskappa på mitt arabsto som har problem med att alla sadlar åker fram och klämmer på bogarna. Funkar hur bra som helst! Förstår inte varför så många är negativt inställda till det??

Kan bara svara för hur jag har gjort;
Paddat upp framtill under sadeln för att få den ligga bättre. Alltså lägga inlägg på sidan av manken. Sen tar man ut lite paddning ju mer hästen breddar sig (nu använder iofs jag bomlös sadel, men det bör ju fungera även på bomsadlar om det är samma dilemma :p )
Varvar en del med att rida barbacka om det är en häst man kan/vågar rida barbacka på, gärna vid uteritter så kan hästen röra ryggen optimalt.
Tar ut ET/kiro om man misstänker att det behövs, har den fått besvär efter förra sadeln kommer den knappast bredda innan biverkningarna av spänningarna är borta.
Lägger på lite extra protein i foderstaten om det behövs.

Typ så :p ser det inte som ett ridproblem.

Håller med Totola, och om sadeln ändå åker fram kan en svanskappa användas i en övergångsperiod. Det är nämligen som du tror, om sadeln åker fram dit det fattas muskler så kommer den att trycka in där och inga nya bildas.
Var bara väldigt noga med att svanskappan sätts dit rätt.Rätt vinkel, rätt förhållande till korset, och inget glapp.

jag är nog lite skeptisk mot svanskappa...men det har nog med att göra att jag har blivit "uppväxt" med folk som sagt att den gör mer skada än nytta...kanske är värt ett försök ändå.

Vad finns det för andra alternativ, sadeln är en dressyrsadel, så jag bara undrar var jag ska fästa svanskappan då:confused:
En svängd gjord då? Någon som har erfarenheter av en sådan, både bra och dåliga.

Vad finns det för andra alternativ, sadeln är en dressyrsadel, så jag bara undrar var jag ska fästa svanskappan då:confused:
En svängd gjord då? Någon som har erfarenheter av en sådan, både bra och dåliga.

Prova först antiglidvoilock, anatomisk gjord, och som Totola sa pad som lyfter lite i fram.
Hjälper inte det så kan det vara nödvändigt med svanskappa, alltså utöver de tre förstnämnda åtgärderna.
Du får köpa en liten svanskappehållare och sätta i kanalens slut.
Observara än en gång, den måste sättas på rätt och man vänjer hästen innan, genom att leda eller tömköra.

Så du ser inte inlägg fram/riserpad vid manken som något alternativ? :p tycker det är optimalt, tryck kommer man ändå få men på så vis blir det lite mer utrymme (iom att det är mjukt) under tiden det tar för hästen att bredda sig. Det kommer inte FÅ hästen att bredda sig - det kan man försöka få till genom övriga åtgärder jag tipsade om och att låta hästen slippa sadel ibland (barbackapad är guld! ;) ) men min häst har breddat sig sjukt fint framme vid manken och förmodligen gått från normal/smal bom till vid på ett par månader :p

jag kan kanske tänka mej en antiglidpadd/riserpad, men med att lägga inlägg framme vid manken förstår jag inte riktigt hur du menar, jag tycker att man borde sträva efter att få så fritt utrymme för muskeln som möjligt så att den ska kunna arbeta obehindrat, det är ju bättre att få bort trycket helt än att bara dämpa det lite?! eller är jag helt ute och cyklar:crazy: hehe fast eftersom det funkar på din häst så kanske det är en bra idé!

men om jag nu skulle lägga in inlägg, hur går jag tillväga då? Och vad är det för sorts inlägg? jag har ju som sagt bomsadel

Det är egentligen för att sadeln inte ska riskera att hamna i framvikt och då trycka ännu mer på sidan av manken. Om det är "balans" och sadeln ligger bra, ja då är det ju ingen fara. Upplever dock att det är svårt att få en sadel ligga bra på en häst med dålig muskulatur runt manken och gör man det så kommer den ju ändå behöva bytas i takt med att manken vidgas OM den nu lyckas göra det i en trång sadel :p med paddning blir det lite mjukare och därmed liite mer utrymme att bredda i.

En billig lösning är att själv sy en specialpad, man syr fast "fickor" fram på en vojlock/ett schabrak bredvid manken och en liten bit bakom. Man sätter dom skilda med några cm mellan så man kan behålla ryggradsfriheten, att "fickorna" sitter under bossorna. Sen kan man köpa en billig skumgummipad från B***es t ex för en femtilapp och klippa till, försök skära/klippa så det blir lite tunnare baktill vid skarven bara, att det inte blir någon tydlig kant baktill.

Alternativt kan man köpa en färdig pad med möjlighet till inlägg dvs fickor, t ex Grandeur, mycket bra investering att ha även när sadeln passar iom att de är snygga (enligt mig ;) ) och tryckfördelande. Eller skaffa en färdig riserpad t ex wintecs paddar som är uppbyggda framtill. Tycker själv inte dom är så bra eftersom de kan bli lite väl tjocka och hårda, men som budgetvariant/latmansvariant är det ju ett alternativ. Finns också antiglidpaddar som är tjockare framtill, tror de kan fungera bra men har aldrig provat själv.

Ang Paddar.

Det beror om du har en sadel som ligger perfekt som han ser ut nu, eller som det finns plats att växa i.

Har hästen förtvinade muskler så tror jag det är svårare för dem att "komma igen" om sadeln ligger bra och ger mankfrihet idag.

Är däremot sadeln något för vid (så att det finns plats för tillväxt) så har man ofta problem med att manken kommer för nära, sadeln hamnar i framvikt och belastar mera på de partier man vill ska växa till. DÅ ska man försöka ge balans till sadeln genom att fylla ut med pad fram "istället för" musklerna.
Då blir trycket inte lika högt och musklerna får en chans.

I övrigt.

Tömkör, klättra, promenera över stock och sten och se till att foderstaten innehåller tillräckligt med protein.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter