Stort behov av hjälp!!!

Så här är det:
Min mamma och hennes ex har varsin hund...mamma en tik och killen en hane.
De lät dem para sig och nu väntar tiken valpar.
Exet påstår att han har rätt till 50% av alla valparna(alltså pengarna som de säljs för) iom att det var hans hane.
Men kan det verkligen vara så?
Tycker inte detta låter rimligt.
Har hört att han har rätt till en valp eller priset för en.
Men om han nu har rätt till 50% av alla valparna, ska han då inte bidra med alla kostnaderna som hör till med att ha valpar- såsom mat och vaccination osv?
Måste få rätsida på detta så att han inte blåser min mamma!
Tacksam för hjälp:bow:
Jannike

Sv: Stort behov av hjälp!!!

Han har väl rätt till EN valp (eller priset denna uppbringar), då de inte bestämt någon annan summa för betäckning i förväg?
Han har väl knappast rätt till priset för halva kullen, då en hanhund knappast tar samma risker och börda som tiken gör, för att inte tala om kostnader för att hålla tik och valpar med mat/medicin/försäkring under dräktighet fram till avvänjning, och glöm ej kostnader/omsorg som tillkommer vid försäljning.

nej precis...kan man hitta denna informationen nån stans på nätet...för denna personen vill väl ha det på svart och vitt innan han ger sig:crazy: :mad:

Se där, en sån överraskning.... Kutym är som du säger en valp, eller priset för en valp, men när det gäller blandrasavel finns det inget som reglerar det.

Hans rättigheter är som följer:

* 1 valp
Eller
* 10% av valppriset i parningsavgift och 10% av valppriset/levande född valp.

Gäller oavsett ras om man inte kommit överens om annat innan och satt det på pränt.

Det som är reglerat är att det är Antingen en valp eller parningsavgift + levande valpavgift. (Det kan du läsa om i bla uppfödarboken och i juridikboken)
Gängse summa i parningsavgift och levande valpavgift är 10 %. Det är alltså den % som de flesta hanhundsägare tar för att deras hanhund "står till tjänst"

Vilken juridikbok är det? Eftersom det här handlar om blandrasvalpar så gäller ju inte SKKs regler.

Juridikboken för hunduppfödare, skriven av Ulla-Brittt Schwang.
Och jag tror säkerligen att det som står i den går att applicera även på blandrasuppfödning.
Varför skulle det inte göra det? Det är ju Inte skk, som reglerar hur mycket hanhundsägaren får när hanen går i avel. Det är något som regleras av uppfödarna själva.
Och jag skulle tro att de flesta blandrasuppfödare håller samma "regel" på ersättningen.

Men då är det fortfarande riktlinjer vi pratar om, inte sant? Inte något som är reglerat i lag.

Sådana här saker ska man ju komma överens om INNAN parning, men det är ju försent nu. I praktiken borde det innebära att tikägaren kan göra som hon vill, hanhundsägaren kan ju knappast tvinga henne att betala något som de inte kommit överens om.

Trissa skrev:
Men då är det fortfarande riktlinjer vi pratar om, inte sant? Inte något som är reglerat i lag.

Citat från Juridikboken

I avtalsformuläret finns två alternativ angivna.

Enligt det första alternativet är avgiften uppdelad på dels en sk språngavgift, dels ett visst bestämt belopp för varje valp i kullen, som uppnått en viss ålder.

Enligt alternativ 2 erläggs parningsavgift (full avgift) med ett totalbelopp som betalas i samband med parningen.

Ett alternativ, som inte finns med i formuläret är att hela eller del av parningsavgiften avläggs i form av en sk parningsvalp. Det vill säga hanhundsägaren har rätt att utan ersättning välja ut en valp ur kullen.

Går nog alldeles utmärkt för trådskaparens mamma att införskaffa/låna denna bok och visa exet svart på vitt vad han som hanhundsägare har för "rättigheter".

Spelar ingen roll att det är blandisar anser jag. Mamman i det här fallet ska Inte behöva betala mer än vad exet har rätt att få.

Detta är alltså en bok om de juridiska delarna i fråga om hunduppfödning/försäljning etc....

Tvivlar dessutom starkt på att han tänker dra henne inför domstol om han inte får de pengar han vill :smirk:

Senast ändrad:

kommer man inte överens om sånt här innan? :smirk:

I princip har inte din mammas ex rätt till något alls, om inget avtalats. De regler som Gnist talar om är SKK:s och gäller vad som är förenligt med SKK och de avtal som kan upprättas. Finns inget avtal är det svårt att hävda att man har rätt till något alls.

Svensk lag reglerar avtal och liknande men det finns inga som helst bestämmelser kring ersättning till hanhundsägare. Din mamma kan därför vara så fräck att vägra betala något alls och hänvisa till att det inte fanns någon avtalad språngavgift eller ersättning som skulle utgå till hanshundsägaren. Vill din mamma vara schysst betalar hon priset av en valp eller ca 1000 kr i språng och 10 % av valppriset per levande valp.

Så länge det inte finns avtal, muntliga eller skriftliga, och det handlar om blandraser är det ett laglöst land.

Jag undrar om hanens ägare har rätt till någonting. Texterna som du hänvisar till Gnist förutsätter väl att man har ett avtal? Och om det inte finns någon överenskommelse eller något avtal så kan han inte kräva någonting.
Ingen överenskommelse=inga pengar.

:smirk: Naturligtvis så gäller detta om man har avtal i första hand, men eftersom det i detta fallet Inte finns några avtal, vare sig muntliga/ skriftliga och det faktum att det låter som att trådskaparens mamma vill göra vad som är rätt och exet vill se "svart på vitt", så är det väl ganska vettigt att hänvisa till en bok, vari det står vad som är det normala.....
Att det är blandraser det är frågan om är ovesäntligt! Hunduppfödning är hunduppfödning och de blandrasuppfödare som vill vara "seriös", följer nog de dessa allmänna "regler" som finns om hunduppfödning. Trots att det är SKK`s regler för rasrena hundar och deras uppfödare.

Ja, men absolut! Man kan alltid påpeka vad som är det rimliga eller vanligaste. Dvs "så här hade det sett ut om vi haft ett avtal". För om det går att komma överens i efterhand så är ju det alltid bäst.

När det gäller valpar som ska registreras i SKK krävs det hanhundsägarens underskrift för att man ska få registrera valparna utan problem. Men då detta gäller blandrasvalpar där inget avtal finns, kan din mamma göra precis vad hon vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som...
Svar
16
· Visningar
3 211
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 986
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar