stort behov av hjälp nu!! :'((

J

jessicajosefsson

Hej!
måste bara skriva av mej här och hoppas verkligen någon kan hjälpa mej!:cry:
jag har en c-ponny (sto) som är 10 år iår.. super gullig på marken och kelar och myser i hagen! och när jag rider med andra är hon super lugn och gör allt man ber om.. det måste inte vara en häst man rider med .. kan vara människa som går bredvid!

MEN.. när man rider själv så stegrar hon,. inte jämt men nu den senaste tiden har det vart katastrof rent ut sagt :(
kan gå jätte fint men så helt plötsligt stannar hon och reser sig... och då menar jag inte lätta.. utan hon stegrar sig så hon nästan går över..

hon backar och krånglar.. sen har ja testat massa olika tips.. slå med spö mellan öronen.. (har hjälpt någon gång men inte permanent) , försökt snurra runt henne så hon inte kan stegra.. men då får hon panik och slänger sig ändå.. osv,. testat hoppa av.. leda lite sen hoppa upp.. händer samma sak igen!

och sen red jag ut idag.. hon hörde sin hagkompis gnegga liiite tyst.. när vi var ute och red.. men hon gick framot och va duktig.. men sen så tog det stopp.. hon stegrade sig ,., slängde sig och ner i diken.. ville skena iväg (nåt hon inte brukar göra) men sen stegrade hon sen bockade direkt när hon landade (det har hon ALDRIG gjort) och vi höll på skit länge..

och vi har snackat med veterinär ifall det skulle vart hon har ont.. men de har hon inte..
oftast har de slutat att jag fått hoppa av och tårarna har kommit för man e så besviken!:.

snälla har någon något tips??
och jag skulle inte tänka mej oh sälja henne då jag bara älskar henne :cry:
så hjälp!!
tack för svar!
kram

Sv: stort behov av hjälp nu!! :'((

Är det något som hon är rädd för? Har du märkt att hon håller sig lugn om du rider i ridhus/ridbana och inte i skogen till exempel? Eller så kanske hon inte tycker om att rida ut själv, att hon vill ha en häst kompis med sig. Jag vet inte: tänker hästar så? Men jag tror iallafall att det är något som hon är rädd för, eftersom hon är så lugn och snäll på marken.

Det låter väldigt konstig . Vi hade världens snällaste ponny, som blev till ett monster. Har kastade av mig 7 ggr på en lektion och kastade av unge efter unge. Och veterinären kollade på han, såg inget fel. Men han visade inte så att han hade ont heller, därimot senare så såg vi att han var sne i ryggen. Har ni gjort en grundlig genomgång på henne ? Tänder, klämt,känt, röngat(?) Böjdprov. Hela skiten. Kollar ryggen ? En sadel som trycker fel ? Bara ger förslag, för jag är kass på sånt här, men ändå. Kanske väcker något ?

Annars är det kanske att börja om från början igen. Tömkör istället för att rida, gå ut och gå med henne, gör hon likadant då om hon går sj ?

Kan det ha med synen att göra?
När h*n har ledhäst går det bra för att h*n bara kan följa. Men inte litar på sin egen bedömning?

En dum grej är ju att ponnyn vunnit när du hoppar av och går hem = värre nästa gång det sker.

Har du någon "dåre" som älskar utmaningar iform av stegrande odjur? Om det nu är så att smärta är uteslutet, samt illasittande utrustning... Vilket det inte borde va om h*n kan ridas i grupp.

Går hästen bra när du rider på banan? Träna annars mycket lydnad där innan du rider ut och få henne framme för skänkeln. Avsluta sen med en tur ute och ge hästen något att tänka på hela tiden och se till så den tänker framåt!

Den enda lösningen brukar vara att fortsätta rida ut och inte ge upp. Jaga inte upp dig själv bara, för blir hästen stressad blir det bara värre. Redan när du känner att en stegring är påväg snurrar du runt och trycker på fram.
Vissa hästar går aldrig att rida ut helt avspänt och lugnt, men det går alltid att få det bättre. Hästen måste lära sig att lite på dig även när ni är själva ute. Därför så viktigt att du själv är lugn och tydlig och berömmer när hon går fram :laugh:

Jag tror - liksom veterinären - INTE att hästen har ont, för hade det varit något fel på henne så hade hon betett sig likadant även när någon är med dig, vilket du säger att hon inte gör.

Så beteendet är 1 av 2 alternativ: Rent nonsens/dumheter/ohyfs från hästens sida eller att hon helt ärligt är rädd och osäker av någon anledning. Har någon annan än du provat att rida själv på hästen? Gör den likadant då eller är det bara med dig på ryggen?

Kan du leda henne själv ute?
Kan du tömköra henne själv ute?
Krånglar hon alltid på samma ställe?

Är hon osäker ute så är tömkörning ett smidigt sätt att träna henne att gå först utan att du behöver sitta "ombord". Då kan hon titta och fundera i lugn och ro utan att det blir en maktkamp. Jag gissar att hon är lite spänd och osäker själv och inte vill lämna flocken - uppå detta har hon lärt sig att hon inte måste gå om hon bara bråkar tillräckligt.

Ett förslag är, som Nyrelski skriver, att träna henne på banan och sedan rida ut en kort sväng. Samma sväng varje gång, så att hon alltid vet vad som kommer att hända. Vill hon inte gå, så hoppa av och led henne, rid Inte tillbaka till stallet. Beröm när hon går, ni kanske kan ha en liten godispaus på mitten av slingan?

Ett annat förslag (helt paradoxalt) är att inte rida samma väg varje gång - du kanske kan "lura" ut henne på en annan väg. Beröm när hon går!

Den jag rider var riktigt jobbig under sommarbetet förra året - Han skulle icke lämna flocken! Jag ledde honom ca tio meter in i skogen (stallet låg precis i skogsbrynet) och då gick det helt plötsligt att rida utan problem. Satt jag däremot upp på stallplanen så kunde han lätt backa/snurra runt/stegra 30-40 minuter innan han (under ilsken protest) gick. Ibland får man försöka hitta en enkel kompromiss :).

Du ska inte bli ledsen för att hon inte vill gå, det är ett vanligt problem, som ni två kommer att lösa tillsammans - var bara ännu mer envis än hästen!

asso hon stegrar på banan ibland men det kan va för hon tjurat ihop sig elr något men inte så ofta det händer... men ibland rider jag ut på henne och de går super bra.. men sen så ibland kan de verkligen gå skit och man vill inte ge upp men svårt är det!

vi köpte ju henne i augusti 2009.. och då gick hon igenom besiktningen , vi har kollat hennes tänder och det var oxå bra.. vi ska kolla med en veterinär lite mer kanske.. och kolla hur mkt det kommer kosta att kolla upp henne så man vet 100% så de inte är något som dom inte har sett innan!

men även om ja hoppat av henne har ja försökt att gå någon annan stans och hoppat upp.,. ibland har det gått bra ibland inte..
men sen är dixie så att om någon annan gör nåt när hon stegrar och klarar det så hoppar ja upp.. då är hon inte fixad.. för den som rider henne måste lixom fixa det på något sätt.. för bara för att en säger till henne så mkt och att hon inte stegrar med ena personen så kanske hon gör det med den andra.. kanske förklarade lite dåligt nu men förstår du? det är JAG som måste komma på nåt trix så hon inte stegrar . ingen kan göra de åt mej för då kommer hon bara fortsätta :/

ja oftast.. eller ja de går bra på banan kan va ibland när hon haft en dålig dag kanske som hon tjurar i hop sig.. ja men jag har testat de där med att försöka snurra runt henne. men de går inte.. hon får panik och slänger sig i diken och aa vet nt va hon gör riktigt.. hon får black out!

ja för hon stegrar och krånglar i sånna dumma sitvationer.. ibland när kanske hon hört ett litet gnäggande från stallet .. ja min mamma har testat att rida henne ibland.. ibland har hon stegrat ibland inte, sen har min tränare ridit henne och hon stegrade då oxå .. fast de är nog värst med mej tror jag.. när hon väl har börjat och det känns som hon får panik och ja inte kan göra nåt så vet ja verkligen inte vad ja ska göra! eftersom ridvägarna går vid en golfbana så är det inte så lätt och tjaffsa så hon skulle börja hoppa där.. (låter som en dum ursäkt) men samma med diken.. hon har inga problem med att gå ner i dom och hoppa oh ha sig=/

jag kan leda henne ute.. för går ibland med henne bara en litennsväng.. men tömköra har ja inte testat utanför banan., nej inte samma ställe.. det kan gå jätte bra.. vi travar /skrittar sen stannar hon och reser sig.. det går på 1 sek.. och hon slänger verkligen sig upp så man måste vara med så man inte åker bakot och välter henne.. de kan vart att hon inte gillar att rida ut mkt sjäölv för när ja rider med andra så kan ja nästan släppa tyglarna och lita 100% på henne.. nu släpper ja ju dom inte helt men har lite lösa på hemvägen oså där!.
och oftast när ja rider med någon annan gå ja näsan altid först skritt/trav/galopp och hon älskar ju att gå först.. men svänger man till en väg tex.. så kollar hon alltid att den som är bakom är med.. och saktar ner jätte mkt!

Mitt tips är att arbeta henne från marken, gå ut och gå, tömkör, löslongera och allt vad du kan komma på. Massera, stretcha och rykta mycket. Utsätt er för lite prövningar på marken som ni löser tillsammans.
Hon verkar ju väldigt flockbunden och om er relation stärks, kommer hon lita mer på dig och känna sig trygg när ni är ute ensamma.
Jag tycker verkligen inte det är så stor idé att bråka så mycket med henne. Om du visar att du blir aggressiv, slåss eller blir orolig, stärks bara hennes känsla av att något obehagligt/farligt är i görningen.
Utsätt er inte för situationer där hon "vinner". Jag skulle låta bli att rida ut ensam ett tag, jobba på marken och med kroppskontakt, rid med andra. Du ska se att det blir skillnad sen, du kommer märka att hon lyssnar mer på dig och det är en härlig känsla!

Hoppas det löser sig för er!

okej .. ja jag ska försöka arbeta mkt nu och rida ut med andra.. för hon har så mkt som en annan häst inte har.. jag skulle inte kunna sälja henne för en sån här sak även om det är jobbigt .. för hon är en helt underbar häst annars!

kan ju bara berätta..
när ja tex hopptränar på banan och ska ta bort/fram bommar så släpper ja henne lös.. hon följer efter. hämtar bommen och hon följer efter.. säger ja stanna så gör hon det och ropar ja på henne så kommer hon.. man får ju nästan tårar i ögonen varje gång man tänker på hur mysig hon är.. men sen kommer det ju dom sakerna i skogen när man e själv men ja får bara bortse de ett tag och ta de som de kommer eller nåt!

Jag tror nog det ska lösa sig! Hon gör ju som hon gör av en anledning och det gäller att hitta nyckeln!
Låter mysigt att hon lyssnar så på dig på hemmaplan! Försök utvidga det så hon blir mer och mer uppmärksam på dig. Utmana henne att gå genom, eller över saker som hon kanske helst undviker, men som du ändå vet att hon klarar, tex trång passage, så du ser att hon följer dig.
Börja på ridbanan med övningar, gärna löst och tömkörning och bara promenader i skog och mark.
Själv tycker jag att tömkörning gör mycket för uppmärksamheten och följsamheten. Du skulle kanske ta ut en instruktör som hjälper dig.
Jag känner ju inte er utan kan bara tolka av det du skriver och det låter som hon är väldigt flockbunden och när hon känner att hon lämnar flocken så hjälper det inte att hon har dig, hon måste dit... Så målet är att hon känner sig helt trygg med dig och ser dig som viktigare än flocken i just de lägena. Verkar ju som om hon vill lyssna på dig och vara med dig, men känslan av flocktillhörighet blir för stark, eller hur jag nu ska säga.
När du jobbar med henne, tänk då på hur roligt du tycker det är att vara med henne och hur mycket du älskar henne!

Om du inte har för bråttom nu, kommer du ha en toppenponny du kan göra allt med sen!

ja okeej.. tack för jätte bra svar!
men sen är de det med longeringen.. hon har vart jätte bra och gått fint.. men nu vill hon inte gå ut på en "ring" runt mej.. hon vill bara komma till mig i mitten.. har du något tips om de?..

Du får vara snabb! :p Du vet hur du håller pisken något bakom hennse bakdel för att vara drivande, i andra handen har du longerlinan och den kan visa riktningen framåt. Svårt att säga om det är problemet, men framåtdrivning borde hjälpa, eller? Och sen att man måste förekomma henne!
Lycka till!

Min unghäst har börjat stegra vid ridning och även när man är ute och går med henne, av ren dumhet.

Fick tips om springrem vid ridning men vet ej hur det funkar på häst eftersom jag aldrig haft det på, vet någon?
Även stigbett men ej vid ridning, har heller aldrig använt detta och ingen erfarenhet ,någon som har erfarenhet?

Eftersom ni ändå är inne på stegrande hästar så passar jag på och fråga:D

Kan du inte testa att ha med dig en häst som "lämnar" er, men som är i närheten? D^å kan ni öva er på att lite på varann, men få stöd av en kompis om det skiter sig!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat