Storstäda hårddisken

S

Siriano

Efter att jag och min bror flera år härjat fritt på familjens dator så finns det en massa skräp på datorn. Tänkte vara snäll och städa den lite nu när det endast är föräldrarna som använder den. Men när jag går in i listan "lägg till/ta bort progam" så är ju säkert 2/3 av programmen saker som jag inte har en aning om vad de är för några, och vet därför inte om jag vågar ta bort dem.

Ett tag var jag inne på att formatera om hårddisken och börja om från noll, men det känns lite väl drastiskt. Är rädd för att jag tappar drivrutiner som jag inte har på CD. (XP och Office skivorna har jag dock)

Ingen som har några tips på hur man kan storstäda utan att formatera hårddisken? Alltså veta vad man kan ta bort och inte, defragmentering gör jag när allt är klart.
 
Sv: Storstäda hårddisken

att blåsa rent och installera är nog det bästa.
drivrutiner finns på nätet, xp hittar de oftast själv med automatisk uppdatering)
 
Sv: Storstäda hårddisken

Håller med övriga talare om att det nog är bäst att formatera datorn..!

Men om du verkligen inte kan/vill göra detta så kan man ju åtminstone gå in i Kontrollpanelen-Lägg till/ta bort program få ett hum om hur "viktiga" programmen på datorn är. Där kan du nämligen se hur ofta de används och eventuellt avinstallera program som aldrig används.

Sedan vill jag tipsa om ett smart litet program som hjälper till att ta bort temporära filer, kakor/cookies och annat skräp som ligger på datorn: http://www.download.com/3120-20_4-0.html?qt=ccleaner&tg=dl-20&search.x=0&search.y=0
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska försöka hjälpa en vän med en dator som är jätteseg och fungerar allmänt dåligt. Har en känsla av att hela hårddisken skulle...
Svar
7
· Visningar
9 361
Senast: michel_89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp